Gerdab.IR | گرداب

حمله سایبری بانک‌های آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

رسانه‌های آمریکایی از احتمال انجام حملات سایبری توسط بانک‌ها و نهادهای مالی آمریکایی علیه ایران سخن می‌گویند.

به گزارش گرداب، این روزها و در پی انجام حمله سایبری علیه یک شرکت فیلم‌سازی آمریکایی، موضوع حملات سایبری و جنگ سایبری به موضوعی مهم و موردتوجه در عرصه بین‌المللی تبدیل‌شده است؛ اما در خبری جدید در این زمینه، رسانه‌های آمریکایی از احتمال انجام حملات سایبری توسط بانک‌ها و نهادهای مالی آمریکایی علیه ایران سخن می‌گویند.

طی هفته‌های اخیر، اخبار و مطالب متعددی در رسانه‌های غربی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران حملات سایبری گسترده‌ای را علیه نهادها و همچنین زیرساخت‌های مختلف در چندین کشور، ازجمله آمریکا انجام داده است. خط کلی این‌گونه مطالب این بود که ایران یک تهدید علیه امنیت سایبری جهانی بوده و باید با آن مقابله شود. بااین‌حال، اکنون اخباری منتشرشده که نشان می‌دهد ماجرا به‌نوعی برعکس بوده است.

در این زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اشاره‌کرده که بانک‌ها و مؤسسات مالی آمریکایی احتمالاً در انجام مجموعه‌ای از حملات سایبری علیه سرورهای ایرانی دست داشته‌اند. حملاتی که به بهانه مقابله با آنچه «کمپین حملات سایبری ایران در سال ۲۰۱۲» خوانده‌شده، انجام‌گرفته است. در حال حاضر، «اف‌بی‌آی» در حال بررسی این موضوع است.

در واکنش به این موضوع، مایکل مک کال، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، وضعیت کنونی در موضوع حملات سایبری را «نوعی از غرب وحشی» توصیف و اشاره‌کرده که حملات مذکور از سوی بانک‌های آمریکایی، بدون کسب هیچ‌گونه مجوزی انجام‌گرفته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، موسسه «جی پی مورگان» در یک مورد به اف‌بی‌آی پیشنهاد کرده بود که از مکان‌هایی خارج از آمریکا، حملاتی را علیه سرورهایی که مدعی بوده از آن‌ها حملات سایبری علیه این موسسه انجام‌شده، ترتیب دهد. بااین‌وجود، مقامات حاضر در جلسه، به دلیل مسائل قانونی، پیشنهاد این موسسه را رد کرده‌اند.

بااین‌حال و باوجود رد پیشنهاد مذکور، بازرسان اف‌بی‌آی دریافته‌اند که حمله پیشنهادشده از سوی جی پی مورگان، مدتی بعد از طریق یک‌طرف ثالت علیه سرورهای مذکور انجام‌گرفته است. بر همین اساس، اف‌بی‌آی اکنون مشغول بررسی این موضوع است که آیا بانک‌های آمریکایی واقعاً با انجام اقدامی غیرقانونی، سرورهای ایرانی را موردحمله قرار داده‌اند یا خیر.

به هر ترتیب، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که همان‌گونه که اشاره شد، طی هفته‌های اخیر ادعاهای متعددی درباره انجام حملات سایبری از سوی ایران علیه آمریکا و دیگر کشورها منتشر و در آن‌ها تلاش شده بود ایران به‌عنوان یک تهدید علیه امنیت سایبری جهانی معرفی شود. بااین‌حال، اکنون مشخص می‌شود که مدت‌زمانی پیش از انجام این حملات ادعایی، این بانک‌ها و مؤسسات آمریکایی بوده‌اند که حمله‌ای سازمان‌دهی شده را علیه ایران ترتیب داده‌اند.

منبع: پایداری ملی