Gerdab.IR | گرداب

حباب بازار امنیت سایبری اسرائیل

تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

با رشد روزافزون جرائم سایبری، شرکت‌های سایبری اسرائیلی آماده‌اند تا نقش کلیدی در انقلاب دیجیتال در این رژیم ایفا کنند.

به گزارش گرداب، بخش سایبری در اسرائیل پر جنب‌وجوش‌ترین قسمت فناوری اطلاعات است و با تولید اخبار در مورد شرکت‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های سنگین هرروزه در این بخش، پویایی بالایی به وجود آورده است. اکتبر گذشته، شرکت Cybereason اعلام کرد که سرمایه‌گذاری آن به 59 میلیون دلار رسیده و این مبلغ در چهار ماه اخیر 25 میلیون دلار دیگر افزایش داشته است. شرکت فناوری فوراسکات (ForeScout) با افزایش 80 میلیون دلاری در سرمایه‌گذاری، به ارزش سرمایه‌ای 1 میلیارد دلاری دست‌یافته است.

طبق تحقیقات شرکت IVC که به تجزیه‌وتحلیل چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در اسرائیل پرداخته است، این رژیم 450 شرکت در زمینه خدمات امنیت سایبری دارد. سؤال این است که آیا این سرمایه گذاری در فضای سایبری یک حباب اقتصادی است؟

الیک بر (Elik Ber)، مدیر ارشد شرکت خدمات مشاوره می دیتا (Meidata)، چنین عنوان می‌کند: این حباب سرمایه گذاری صرفاً موضوع اقتصادی نیست؛ این یک مفهوم شناخته‌شده است که دلالت بر وضعیت عدم تعادل دارد. اگر از من بخواهید که این موضوع را به‌صورت اقتصادی توضیح دهم، خواهم گفت که این حباب زمانی شکل می‌گیرد که یک شکاف بی‌دلیل بین مقادیر واقع‌بینانه و اسمی به وجود بیاید. در مورد اسرائیل، شرکت‌ها به‌شدت به افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه پرداخته‌اند و سایبری در این رژیم تبدیل به یک سکه سیاسی شده است که توسط نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، به‌صورت آزادانه مصرف می‌شود.

درحالی‌که فکر می‌کنیم امنیت سایبری جنبه حباب گونه در اسرائیل دارد، تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهد. مطالعات شرکت خدمات مالی مریل لینچ (Merrill Lynch) که سپتامبر گذشته منتشر شد خاطرنشان می‌کند که حملات سایبری رو به رشد و شمار اهداف بالقوه برای هکرها هرروز در حال ازدیاد هستند. همگام با رایانه‌های شخصی، بازار 5 میلیاردی از دستگاه‌های گوشی هوشمند متصل به اینترنت نیز به هدف تازه‌ای برای هکرها تبدیل‌شده‌اند. علاوه بر این‌ها 50 میلیارد اشیای متصل به اینترنت در اینترنت اشیا نیز هدف آسانی برای مجرمان اینترنتی خواهد بود. این گزارش بیان می کند که جرائم اینترنتی شامل حجم مالی بین 375 تا 575 میلیارد دلار در سال می‌شود که چیزی حدود 1 درصد از حجم تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق یافته‌های شرکت پی دبلیو سی (PwC) که در زمینه حسابرسی و مشاوره فعال است، شمار حملات سایبری از سال 2009 تا 2014 سالانه در حدود 66 درصد رشد داشته است.

در حال حاضر تنها 37 درصد از شرکت‌ها برنامه مصوب برای مقابله با نشت اطلاعات دارند. به گزارش پی دبلیو سی بیشتر شرکت‌ها به‌سادگی از کنار پیشرفته بودن حملات سایبری می‌گذرند و این مسئله را به‌عنوان تهدیدهای خارج از محدوده می‌پندارند.

طبق نظرسنجی شرکت دیلویت (Deloitte)، در اسرائیل نیمی از مدیران شرکت‌ها تجهیزات امنیتی خود را از شرکت‌های نوپا خریداری می‌کنند و این امر به‌وضوح نشان می‌دهد که زمینه برای فروش محصولات این شرکت‌ها وجود دارد.

آمادگی سایبری در اسرائیل، همچنین یک مأموریت ملی نیز به شمار می‌آید که تحت نظارت اداره امنیت ملی اسرائیل انجام می‌شود. اسرائیل از دانش امنیت سایبری خود در بخش‌هایی از ارتش، شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های تابعه آن‌ها استفاده می‌کند.

گادی تیروش (Gadi Tirosh)، یکی از مدیران شرکت جی.وی.پی (Jerusalem Venture Partners) که از بزرگ‌ترین شرکت‌های امنیت سایبری فعال در رژیم صهیونیستی است، ادعا کرده است: افزایش تقاضا لزوماً به معنای عرضه بیش‌ازاندازه نیست و این درست همان وضعیتی است که صنایع امنیت سایبری امروز در آن قرار دارند. وی همچنین افزود: هرازگاهی برخی جنبه‌های جدید فناوری برجسته می‌شوند، مثل فضای ابری و بعدازآن نوبت تکثیر شرکت‌های مرتبط با آن‌ها می‌شود و هرکدام از آن‌ شرکت ها به برطرف کردن تهدیدات و نیازهای بخش خاصی می‌پردازند.

تیروش همچنین عنوان کرد از اواخر 2014 تا اواسط 2015 به خاطر فشار که مدیران سرمایه‌گذار اسرائیل در زمینه سایبری احساس کردند باعث شد تا سرمایه‌های زیادی در این زمینه وارد شود؛ امری که سال‌های گذشته در آمریکا نیز به وجود آمده بود، در اسرائیل به حد نهایی خود رسیده است. این مدیر امنیتی پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاران در امنیت سایبری، در آینده بخشی از سرمایه خود را از دست خواهند داد. تیروش خاطرنشان کرد از اواسط سال 2015 ارزش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های امنیت سایبری کاهش‌ یافته و به معنی آن است که این شرکت‌ها قبلاً بیش‌ازاندازه ارزش‌گذاری شده‌اند.

 مطالعاتی که IVC یا جامعه دانشگاهی ایروین (Irvine Valley College) در ژانویه انجام داد نشان می‌دهد که تنها 9 درصد از شرکت‌های سایبری اسرائیلی موفق به کسب درآمد بیش از 10 میلیون دلار در سال شده‌اند؛45 درصد تولید بدون درآمد داشته و بقیه شرکت‌ها نیز به حیات ضعیف خود ادامه می‌دهند. الیک بر درباره دلیل این شکست سرمایه‌گذاری چنین می‌گوید: در حقیقت سرمایه‌دارانی که به فضای سایبری آشنایی دارند بسیار کم هستند.

شاید ازنقطه‌نظر خاصی، حبابی بودن سرمایه گذاری در بازار سایبری یک معضل باشد ولی برخی کارشناسان مانند چن هرزوگ، نظر دیگری دارند. هرزوگ در شرکت BDO Ziv Haft که در زمینه حسابداری و مشاوره کسب‌وکار در اسرائیل فعالیت می‌کند، به‌عنوان حسابدار ارشد مشغول به کار است. وی اظهار داشت که طبق آمارهای Nasdaq، شاخص سهام سایبری 5000 واحد است و نسبت به نقطه اوج حباب سرمایه‌گذاری که حدود 4000 واحد بود، رشد داشته است و اکنون شرکت‌هایی که از این حباب در امان مانده‌اند ارزش 10 برابری نسبت به قبل پیداکرده‌اند. به عقیده وی سایبری در اسرائیل دیگر در قلمرو حبابی سرمایه‌گذاری قرار ندارند و این آغاز یک انقلاب دیجیتال است. شرکت‌های فعال در این زمینه روزبه‌روز رشد بیشتری خواهند داشت و این اشتباه بزرگی است که به سایبری مانند گذشته نگاه کنند.