Gerdab.IR | گرداب

واژه مجهولی به نام بمب سایبری

تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

متخصصان، استفاده از بمب سایبری را به کاربرد مجموعه‌ای از حملات سایبری علیه اهدافی خاص تعبیر می‌کنند.

به گزارش گرداب، به اعتقاد کارشناسان امنیتی، تخریب‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، احتمالاً جزو اهداف آمریکا در استفاده از بمب سایبری علیه داعش بوده است. اولین کسی که از کاربرد بمب سایبری علیه داعش پرده برداشت، رابرت ورک (Robert Work)، معاون وزیر دفاع آمریکا بود.

البته پیش‌تر از آن، سایر مقامات آمریکایی نظیر باراک اوباما نیز در پیام‌های جداگانه‌ای مدعی استفاده از توانایی‌های جنگی سایبری این کشور، علیه گروه‌هایی نظیر داعش شده بودند. ولی به راستی، بمب سایبری آمریکا، چه عملکردی دارد؟ آیا این بمب، کاربردی مشابه بمب اتم دارد؟

واژه بمب سایبری یا سلاح سایبری، در حقیقت استفاده از چندین واژه و اصطلاح، در قالب یک واژه آشنا است. توانمندی‌های سایبری آمریکا، دسته بندی شده هستند و به‌راحتی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرند. در اصل بخش عمده‌ای از اقداماتی که آمریکا در فضای سایبری انجام می‌دهد، ناشناخته باقی مانده است؛ اقداماتی که تأثیرات مخرب آن بر سایر کشورها، شاید تا سالیان بعد آشکار و علنی گردند.

می‌توان گفت که یک بمب سایبری، یک سلاح نیست و مجموعه‌ای از چند ابزار الکترونیک مختلف است که توسط این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان؛ بمب سایبری، مجموعه‌ای از حملات به بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در یک کشور است؛ یعنی علاوه بر حملاتی که به وبگاه‌ها و یا موارد مشابه صورت می‌پذیرد، بمب سایبری دارای اثرات و نتایج فیزیکی هم هست. آمریکا در فضای اینترنت، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات حقیقی افراد می‌کنند و این اطلاعات در روش‌های طبقه بندی شده و نشده، برای اجرای حملات سایبری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از فضای اینترنت، می‌تواند آسیب‌پذیری‌های بالقوه را شناسایی کرده و آن را در اختیار هکرهایی قرار دهد که قصد استفاده از آن‌ها را دارند. اهداف حملات سایبری می‌تواند بسیار گسترده باشد. در برخی موارد، یک دولت قصد دارد تا با نفوذ به تعدادی رایانه خاص، اطلاعات خاصی را به دست بیاورد. در برخی موارد نیز هدف، تنها قرار دادن یک درب پشتی بر روی یک سامانه برای استفاده‌های بعدی است.

تکنیک‌های بمباران سایبری نیز، بسیار گسترده و وسیع است. در برخی موارد، مهاجمان از امواج الکترونیک، برای از کار انداختن سامانه‌های ارتباطی وای فای قربانیان استفاده می‌کنند. در برخی موارد نیز، مهاجمان با ایجاد تصویری جعلی بر روی رادارهای دشمن، آن‌ها را فریب می‌دهند و نسبت به انجام سایر فعالیت‌های مخرب خود اقدام می‌کنند.

به تعریف دیگر، می‌توان به بمب‌های سایبری، واژه بمب منطقی را نیز اطلاق کرد. کاربرد این نوع بمب، سابقه‌ای چندساله دارد و پیش‌ازاین نیز توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. آمریکا مدعی است که از پیش، تجهیزاتی را بر روی سامانه‌های مخابراتی و الکترونیکی در کل دنیا کار گذاشته است و در موقع لزوم، می‌تواند از آن‌ها برای تخریب سامانه‌های ارتباطی دلخواه، استفاده کند.

با تمام این اوصاف، هنوز هم بمب سایبری که آمریکا ادعا کرده است آن را علیه داعش مورد استفاده قرار داده است، واژه‌ای ناآشنا و مجهول است؛ چرا که ایالات‌متحده، هیچ اطلاعاتی از این تجهیزات سایبری را در فضای عمومی منتشر نکرده است. شاید گذر زمان، صحت این ادعای مقامات آمریکایی و نوع تجهیزات مورد استفاده در این نبرد سایبری با گروه‌های تکفیری را مشخص نماید.