Gerdab.IR | گرداب

بیش از 200 هزار کاربر ایمیل پست

تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون شرکت پست از استفاده بیش از 200 هزار کاربر از ایمیل‌های شرکت پست خبر داد.

به گزارش گرداب، طی سال‌های گذشته بحث استفاده از ایمیل‌های بومی و داخلی مورد توجه قرار داشته و در مقاطع زمانی مختلف با ایجاد مشکلاتی برای ایمیل‌های خارجی گاهی ضرورت این مهم بیشتر احساس شده است.

اما در میان ارائه‌کنندگان ایمیل‌های داخلی برخی سازمان‌های دولتی نیز حضور دارند که طی سال‌های گذشته ارائه‌ی خدمات ایمیل از سوی آنها انتقادات مختلفی را به دنبال داشته است به عنوان مثال پست الکترونیکی شرکت پست ایران از جمله این موارد است که برای فعال‌سازی آن لازم است فرد حتما به یکی از دفاتر پستی مراجعه کرده و حتی مبلغی را هم برای فعال‌سازی این ایمیل پرداخت کند.

حال این‌که با این شرایط استفاده از چنین ایمیل‌هایی تاچه اندازه می‌تواند منطقی باشد، بحثی است که معاون شرکت پست در این باره توضیحاتی ارائه کرده است.

مجتبی نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی ایمیل‌های پست اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که جزو فعالیت‌های اصلی ما در سال‌های آتی خواهد بود بحث خدمات الکترونیک است. در این میان شاید سرویس ایمیل یکی از پیچیده‌ترین خدمات حوزه الکترونیک باشد، چرا که با وجود نمونه‌هایی مانند یاهو و جی‌میل قطعا ارائه این سرویس دشواری‌های خاص خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: شرکت پست براساس مجوزهایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات دریافت کرده‌ این امکان را دارد که به ارائه‌ی چنین خدمتی بپردازد. برای استفاده بیشتر از این خدمت نیز به‌طور دائم در تلاشیم تا شرایط برای کاربران این سرویس بهبود پیدا کند. برهمین اساس به تازگی نسخه موبایلی ایمیل پست را نیز ارائه کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با یادآوری این موضوع که در توسعه ایمیل‌های داخلی لازم است فضای کافی در اختیار مشترک قرار گیرد، ادامه داد: برای انجام این کار باید زیرساخت‌های نگهداری داده فراهم باشد که ما این مهم را در میان برنامه‌های اصلی شرکت پست در سال‌های آتی قرار داده‌ایم تا بدین ترتیب زیرساخت‌های لازم برای دسترسی مناسب فراهم شود.

نصیری با بیان این که در حال حاضر ایمیل پست بیش از 200 هزار کاربر دارد در پاسخ به این سوال که آیا برای مراجعه حضوری افراد در زمینه فعال‌سازی این سرویس چاره‌اندیشی صورت نگرفته، توضیح داد: لازم است افراد برای فعال‌کردن ایمیل پست یکبار به دفاتر پستی مراجعه کند، چرا که برای ایجاد چنین ایمیلی نیاز است که هویت فرد مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: البته قطعا اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود و موضوعاتی مانند امضای الکترونیک مشکلی ایجاد نکند می‌توان این سرویس را بدون مراجعه حضوری نیز فعال کرد، اما در حال حاضر قرار بر آن است که ایمیل پست یک ایمیل رسمی باشد که برای هر شهروند ایجاد می‌شود و برهمین اساس لازم است حتما مشخصات فرد و هویت او مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

معاون شرکت پست درباره‌ی هزینه این بخش نیز اظهار کرد: در حال حاضر دفاتر پستی مبالغ 1000 تومان برای این موضوع هزینه دریافت می‌کنند.

نصیری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که آیا از نظر او این مساله توجیه منطقی دارد که کاربران برای راه‌اندازی یک ایمیل هم هزینه پرداخت کرده و هم راهی دفاتر پستی شوند، گفت: در اصل قرار بر این است که ایمیل پست به گونه‌ای باشد که در صورت مراجعه فرد به سازمانهای مختلف بتوان برای پیگیری امور از آن بهره گرفت و به همین دلیل لازم است پیش از ایجاد آن هویت فرد به شکل دقیقی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ارتباط با امنیت ایمیل شرکت پست نیز توضیح داد: زمانی که بحث راه‌اندازی ارائه‌ این ایمیل در رسانه‌ها مطرح شد در دوره‌ای حملات متعددی از سوی کشورهای مختلف نسبت به آن صورت گرفت، اما همانطور که دیده شد هیچ‌گاه اتفاقی برای ایمیل‌های پست نیفتاد.

معاون شرکت پست ادامه داد: البته با این وجود هرگاه فردی ادعا کند ساختاری که در فضای مجازی ارائه کرده از امنیت 100 درصدی بهره می‌برد حرفی نادرست زده چرا که حتی ناسا یا بانک‌ها را می‌توان هک کرد اما در سیستم‌های فعلی کشور ایمیل پست از امنیت خوبی برخوردار بوده و تاکنون از نظر امنیتی مشکلی برای آن ایجاد نشده است.