Gerdab.IR | گرداب

صدور مجوز هفتمین رسانه تعاملی

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

مجوز راه‌اندازی سامانه VOD در زمان آئین رونمایی از سامانه سند برای شش شرکت صادر شد اما اکنون در میان لیست، شرکت هفتمی هم مشاهده می‌شود.

به گزارش گرداب، اوایل اسفند ماه سال گذشته مجوز بهره‌برداری از خدمات VOD تحت عنوان سامانه سند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شش شرکت اعطاء شد که لینک خبر آن به شرح "شش شرکت مجوز بهره برداری VOD گرفتند" است.

این شش شرکت تا مراسم رونمایی از سامانه مذکور پیش آمدند اما بعد از صدور پروانه‌های رسمی بهره‌برداری از VOD، هفت پروانه صادر شد که به گفته مدیرعامل رسانه‌های تصویری حائز رعایت سه شرط بودند.

مصطفی ابطحی با بیان اینکه برای راه‌اندازی VOD در کشور سه شرط لازم است، بیان کرد: شرط اول فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ارائه VOD است که به این منظور بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و تولید محتوای فرهنگی با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی زیرساخت‌ها و فضای مجازی همکاری صورت گرفت و ما با همین ظرفیت 2400 مگابیت اینترنت که در کشور فراهم است ارائه خدمات VOD را آغاز خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره شرط دوم توضیح داد: تنها فراهم شدن زیرساخت‌ها کافی نیست. یعنی اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود اما محتوای مناسبی وجود نداشته باشد این زیرساخت‌ها به کار نمی‌آید.

او با اشاره به تاثیر عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات VOD یادآور شد: در مرحله سوم باید این محتوای خوب به شکل مطلوبی به دست کاربران برسد. اگر همه این شرایط فراهم شود، کاربر رضایت کافی خواهد داشت.

با بررسی پروانه‌های صادر شده، متوجه می‌شویم که آی‌سیما هم موفق به دریافت لایسنس شده و در دقیقه 90 خود را به این قافله رسانده است.

این برندکه سابقا با عنوان سامانه ارم شناخته می‌شد، در میان کشمکش‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد و سازمان صداوسیما به انزوا کشیده شد؛ علی‌رغم تمام اصرارها و تکاپویی که جهت دریافت مجوزهای لازم داشت اما نهایتا با پاسکاری بین این نهادها از انگیزه‌اش کاسته شد.

با این حال اکنون در میان اجتماع دارندگان پروانه VOD به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود که فعالان این حوزه با سرعتی دو چندان به فکر راه‌اندازی رسانه تعاملی و جبران عقب ماندگی‌ها باشند.