Gerdab.IR | گرداب

توسعه نسل جدید هدفون‌های بیونیکی

تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

محققان موفق به توسعه یک هدفون جدید شدند که نه تنها به تقویت شنوایی کمک کرده و سر و صدا‌های اضافی را از بین می‌برد، بلکه به عنوان یک هدفون بی‌سیم برای برقراری تماس‌های تلفنی و گوش دادن به موسیقی عمل می‌کند.

به گزارش گرداب، دستگاه‌های پوشیدنی مانند ردیابهای تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند به لوازم جانبی محبوبی در بین کاربران تبدیل شده اند به همین دلیل شرکتهای مختلف به تازگی شروع به توسعه هدفون‌هایی کردند که به صورت الکترونیکی شنوایی کاربران را کنترل می‌کند.

هدفون‌های IQbuds در سان فرانسیسکو از قابلیت بلوتوث برای اتصال بی‌سیم به گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد. به این ترتیب، این هدفون‌ها می توانند مانند گوشیهای بی‌سیم عمل کرده، به طوری که کاربران می‌توانند به موسیقی، پادکست‌ها یا کتاب‌های صوتی گوش دهند. کاربران همچنین می‌توانند تماس‌های تلفنی را پاسخ داده و با یک ضربه ساده به هدفون، موسیقی را پخش کرده یا آن را متوقف کنند.

علاوه بر این IQbuds به فناوری حذف سر و صدا مجهز است که صداهایی را برای خنثی کردن صداهای پس زمینه در مکانهای شلوغ تولید می‌کند. میکروفن‌های موجود در هر IQbud صدا‌های ورودی مانند صدای کسانی که در کنار کاربران صحبت می‌کنند را ضبط می‌کند که این کار به تقویت شنوایی در محیط‌های پر سر و صدا کمک می‌کند.

یک برنامه گوشی هوشمند نیز بر روی این هدفونها تعبیه شده که به کاربران اجازه می‌دهد تا دقیقا همان چیزی که در جهان اطراف آنها وجود دارد را بشنوند. علاوه بر این، این برنامه می‌تواند تنظیمات شخصی را برای محیط‌های خاص ذخیره کند؛ به عنوان مثال، شما ممکن است بخواهید صداهای اطراف خود را در حال دوچرخه سواری حذف کرده و به موسیقی گوش دهید.

لازم به ذکر است که ایده ساخت این هدفون در اواخر سال 2014 به ذهن این محققان رسید. این هدفون می‌تواند به مدت 4 ساعت و با نیرو گرفتن از باتریهای قابل شارژ لیتیوم به طور مداوم کار کند.

به گفته محققان این پژوهش، پنجاه میلیون نفر در آمریکا دارای درجاتی از ناشنوایی هستند که این فناوری می‌تواند به آنها کمک کند.

این دستگاه جدید با سیستم‌های عامل اندروید و iOS سازگار بوده و اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود تا اوائل سال 2017 به بازار خواهد آمد.