Gerdab.IR | گرداب

کارگر مجانی رسانه ها نباشیم

تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با ارائه نکاتی در زمینه بازنشر مطالب از سوی کاربران فضای مجازی گفت: اگر محتوایی را نا آگاهانه بازنشر دهیم، تبدیل به کارگر مجانی رسانه ها می شویم.

به گزارش گرداب، محمد سلطانی فر در همایش سواد رسانه ای که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: هر لحظه حجم اطلاعات وسیعی در فضای مجازی منتشر می شود که در میان این اطلاعات شاهد انتشار شایعات فراوان در اینترنت هستیم. همچنین خرافات به شکل گسترده ای در فضای مجازی منتشر می شود.

وی ادامه داد: باید با اطلاع رسانی درست از حجم شایعات و خرافات در فضای مجازی بکاهیم که این مسئله با شک کردن به محتوای فضای مجازی محقق می شود.

استاد دانشگاه آزاد با بیان اینکه در برخورد با محتوای فضای مجازی باید به همه چیز شک کنیم، اضافه کرد: هر چیزی که در اینترنت می بینیم نباید بلافاصله بازنشر بدهیم بلکه باید تحقیق کنیم و چند ثانیه تامل پس از دیدن یک مطلب می تواند کمک موثری در کشف حقیقت کند.

سلطانی فر تاکید کرد: یک مطالعه کوتاه می تواند غلط یا درست بودن مطلبی را به ما نشان دهد به طوری که امروزه «ویکی پدیا» منبع خوبی برای تشخیص صحت یک مطلب است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سواد اینترنتی در جامعه خاطرنشان کرد: هیچ مطلبی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مثل تلگرام بدون در نظر داشتن منافع گروه های خاص منتشر نمی شود بنابراین هنگام بازنشر یک مطلب باید جنبه های مختلف منافع گروه ها یا افراد را بررسی کنیم و حداقل دو جنبه مختلف از منافع را مقایسه کنیم زیرا یک مطلب حتما در جهت منفعت گروهی خاص است یا اینکه از روی بی اطلاعی منتشر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه شناسایی منافع رسانه های منتشر کننده اخبار و محتوا در مرحله پس از شک کردن بسیار مهم است، گفت: شناختن منافع رسانه هایی مثل بی بی سی، من و تو و ... بسیار سخت است اما اگر ناآگاهانه مطلبی را منتشر کنیم، به کارگر مجازی تولیدکنندگان محتوای اینترنتی تبدیل می شویم بنابراین باید زوایای دید خود را که همان سواد رسانه ای است در برخورد با فضای مجازی بالا ببریم.