Gerdab.IR | گرداب

سپاه، ‌از عسلويه تا حلب؛

روایتی از جانبازی سپاهیان اسلام در جبهه‌های متفاوت دفاع از حق

تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حالي در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي با هدف نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و کوشش در راه تحقق آرمان‌هاي الهي و گسترش حاکميت قانون خدا تشکيل شد...

به گزارش گرداب،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حالي در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي با هدف نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و کوشش در راه تحقق آرمان‌هاي الهي و گسترش حاکميت قانون خدا تشکيل شد که امروز دامنه فعاليت‌هاي اين نهاد براساس مأموريت‌هاي محوله، گسترشي چشمگير داشته است؛ گستره‌اي که در حوزه‌هاي مختلف از جمله دفاعي، اقتصادي و اجتماعي- فرهنگي طبقه‌بندي مي‌شود.

اما در کنار اين گستره بايد وظيفه‌اي ديگر نيز به مجموع وظايف سپاه پاسداران اضافه کرد؛ وظيفه‌اي که روز گذشته حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان در جمع مردم کرمان به آن اشاره کرد؛ وظيفه کمک به کشورهايي که از جمهوري اسلامي ايران براي تأمين امنيت خود مساعدت مي‌خواهند.
رئيس‌جمهور در سخنان خود با تمجيد از تلاش‌هاي سپاه در عرصه‌هاي مختلف تصريح کرد که سپاه پيشتاز حل مشکلات در کشور بوده و امروز نه تنها بار امنيت کشور را بر دوش دارد بلکه مسئوليت امنيت در کشورهايي را که از جمهوري اسلامي ايران طلب مساعدت دارند نيز بر عهده گرفته و در آن ميدان‌ها هم با کمال رشادت حضور دارد.

دکتر روحاني افزود: سپاه براي فداکاري و دفاع از عتبات عاليات و حرم‌هاي مطهر در عراق و سوريه و دفاع از مظلومان در فلسطين و لبنان و ساير کشورهايي که از ايران درخواست کمک دارند، پيشگام است.

اما براي درک بهتر موضوع پيرامون دستاوردهاي سپاه پاسداران بايد خدمات اين نهاد مقدس را در سه دوره زماني طبقه‌بندي کرد.
 
دوره نخست

نخستين دوره از فصل خدمات سپاه پاسداران را بايد در بدو تأسيس اين نهاد جست‌وجو کرد؛ جايي که در عنفوان شکل‌گيري جمهوري اسلامي و بروز تهديدات شديد عليه نهال نوپاي انقلاب اسلامي، در دوم ارديبهشت سال 58 به دستور امام خميني(ره) سپاه پاسداران شکل گرفت. سپاه در آن زمان مسئول بازگرداندن آرامش به کشوري شد که در هر گوشه‌اش گروه‌هاي تجزيه‌طلب قصد جدا کردن بخشي از خاک ايران را داشتند. کردستان، خوزستان، گنبدکاووس و آذربايجان نقاطي بود که سپاه در روزهاي نخست پيروزي انقلاب با حضور در اين مناطق ضمن مقابله با گروه‌هاي تجزيه‌طلب، آرامش را به شهرهاي درگير ناآرامي بازگرداند. اين در حالي بود که در پايتخت و شهرهاي بزرگ نيز گروه‌هاي تروريست با سوءاستفاده از فضاي ناآرام پس از پيروي انقلاب، اهداف مختلفي را پيگيري مي‌کردند که سپاه وظيفه برخورد با اين گروه‌ها و ايجاد امنيت در سراسر کشور را به خوبي انجام داد.

اما سپاه پاسداران هنوز رخت مقابله با گروه‌هاي تروريستي را از تن بيرون نياورده بود که هجوم يک‌باره ارتش بعثي به خاک کشور نهاد سپاه را وارد وظيفه‌اي تازه براي تأمين امنيت کشور کرد؛ وظيفه‌اي که براي اين نهاد و ملت ايران هشت سال به طول انجاميد و خون پاک شهداي زيادي براي تحقق آن به زمين ريخته شد.
   
دوره دوم

دومين دوره از تلاش‌هاي سپاه براي کشور، به دوره پس از جنگ تحميلي باز مي‌گردد. جايي که تن زخم خورده کشور از جنگي ناخواسته و اقتصادي فروپاشيده ناشي از تحمل هزينه‌هاي گزاف جنگ تحميلي نياز به مرهم داشت. درست در اين زمان بود که سپاه پاسداران رخت جنگ را از تن در آورد و رخت سازندگي به تن کرد تا زخم‌هاي جنگ را التيام ببخشد. در اين زمان بود که سپاه پاسداران بخشي از توان خود را به ترميم زيرساخت‌هاي کشور و توسعه توان اقتصادي ايران معطوف کرد که در پيشاني اين حرکت قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا قرار داشت. اين قرارگاه در سال 1368 با دستور مقام معظم رهبري در حوزه «آبرساني، صدور نفت و گاز، پروژه‌هاي سدسازي، انتقال آب و نيرو و راهسازي» تأسيس شد. مجموعه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا با نگاه رسالت پاسداري از انقلاب اسلامي و با محور قراردادن روحيه جهادي، به عنوان يک مجموعه تخصصي مجرب، زبده و توانمند توانست ضمن به‌کارگيري پيمانکاران داخلي و تربيت مديران لايق در اجراي پروژه‌هاي ملي در رشته و گرايش‌هاي مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشيمي، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه وباند، ساخت بنادر، سد و سازه‌هاي دريايي و غيره چهره‌اي موفق و بي‌نظير از خود به نمايش بگذارد و به رقيبي سرسخت براي پيمانکاران خارجي تبديل شود. اين در حالي بود که کشور در تمامي اين دوران تحريم‌هاي ظالمانه و سنگيني را تجربه مي‌کرد و دشمنان مي‌کوشيدند با کمک اين تحريم‌ها عملاً جمهوري اسلامي را از مسير اقتصادي زمينگير کنند. اوج اين دستاوردها پروژه‌هاي پيشرفته در مجموعه پارس‌جنوبي بود که به ثمر نشستن آن، باعث بهت و حيرت بسياري از دشمنان کشور شد.

تمامي اين دستاوردها در حالي بود که سپاه در اين روزگار نيز از حوزه توسعه توانمندي‌هاي دفاعي غافل نشد و با بهره‌گيري از تجربيات گرانسنگ دفاع مقدس ايران را به کشوري نفوذناپذير در حوزه دفاعي تبديل کرد. بر اين اساس، جنگ نابرابر تحميلي به دانشگاهي بزرگ براي سپاه پاسداران تبديل شد كه در آن فرزندان ايران اسلامي با احساس نياز خود بتوانند به تكنولوژي ساخت انواع و اقسام تجهيزات نظامي سبك و سنگين از جمله موشک‌ها، جنگنده‌ها، بالگردها و تانك‌ها دست پيدا كنند؛ تكنولوژي‌اي كه در بسياري از موارد كاملاً بومي و اختصاصي جمهوري اسلامي ايران است و توسط بزرگمرداني نظير شهيد تهراني‌مقدم پايه‌گذاري شد.
    
دوره سوم

دوره سوم از تلاش‌هاي سپاه نيز در حوزه حفظ هويت جمهوري اسلامي از مسير حضور در عرصه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و گسترش عمق استراتژيک کشور خلاصه مي‌شد.
در اين دوره دشمنان که پي به قدرت دروني جمهوري اسلامي ايران برده بودند، مي‌کوشند هويت جمهوري اسلامي را در جبهه‌هاي مختلف مورد هدف قرار دهند تا اين قدرت دروني دچار خلل و اضمحلال شود.
 
اين روند از مسير ايجاد تحريم‌هاي ضدانساني عليه کشور آغاز شد و به برهم زدن عمق استراتژيک جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي همسايه رسيد.  درست در همين‌جا بود که بار ديگر سپاه پاسداران پا در عرصه گذاشت و با بسيج کردن توان داخلي به جنگ تحريم‌ها رفت، به گونه‌اي که در طول 12 سال که ايران سنگين‌ترين تحريم‌هاي تاريخ بين‌الملل را تجربه مي‌کرد، فشار ناچيزي به مردم وارد شد و تحريم‌ها به ساخت دروني نظام منجر شد. روندي که حالا به طرح اقتصاد مقاومتي رسيده و به دنبال آن است با ساختن پل از همين تحريم‌ها، ‌ايران را در عرصه‌هاي مختلف خودکفا جلوه دهد.

در سوي ديگر ميدان نيز سپاه پاسداران با درک دقيق از برنامه‌ريزي دشمن براي برهم زدن عمق استراتژيک کشور و ايجاد فشار از طريق گروه‌هاي تروريستي براي به زانو در آوردن نظام، کمک‌هاي مستشاري خود را به سمت کشورهاي دوست درگير با پديده شوم تروريسم روانه کرد تا از اين طريق ضمن استحکام بخشيدن به دولت‌هاي دوست کشورمان، عملاً به دفاع از عمق استراتژيک کشور بپردازد و مانع از گسترش اين ناآرامي‌ها به داخل ايران شود.

بنابراين با مرور تمامي اقدامات سپاه پاسداران در طول 37 سال گذشته، بايد اين نهاد انقلابي را نهادي چهار فصل براي نظام جمهوري اسلامي ايران دانست که در موقعيت‌هاي حساس با درک صحيح از شرايط به ياري انقلاب اسلامي شتافته و آنچه که امروز در مدح اين نهاد عنوان مي‌شود، گفته‌اي بيراه نيست.