Gerdab.IR | گرداب

هک تلگرام در ۳۰ ثانیه!

تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

کاربران و هکرهای ایرانی در اقدامی شگفت‌انگیز ادعای تلگرام را رد کرده و خود به نحوی دیگر در زمینه چگونگی هک تلگرام وارد عمل شده‌اند

به گزارش گرداب، تلگرام ادعا می‌کند نسبت به رقبای اصلی خود یعنی واتس‌آپ و لاین، امنیت بیشتری دارد. حتی چندی پیش یک دوره مسابقه برای هک‌کردن اطلاعات رمزگذاری‌شده برگزار کرد که ۲۰۰‌ هزار بیتکون برای برنده آن درنظر گرفت. تلگرام مدعی است اشخاص ثالث و حتی مدیرانش هم به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند و می‌گوید پیام‌ها و فایل‌ها دارای یک دوره زمانی خودتخریبی است که بعد از مدتی پس از خوانده ‌شدن، حذف می‌شوند.

 اما انگار کاربران و هکرهای ایرانی در اقدامی شگفت‌انگیز این ادعای تلگرام را رد کرده و خود به نحوی دیگر در زمینه چگونگی هک تلگرام وارد عمل شده‌اند! چندی پیش در بین پیام‌های جور واجور تبلیغاتی تلفن همراه پیامی با مضمون «به کسی شک دارید؟ هک صددرصد تضمینی تلگرام فقط در ۳۰ ثانیه» نظرم را به خود جلب کرد، در این پیام شماره تماس و نشانی سایت مورد نظر درج شده بود. در سایت مورد نظر تعرفه‌های خدمات‌رسانی اینترنت از جمله پهنای باند اینترنت، سیستم نصب و ... ذکر شده است.

 البته باید دانست که این امر به معنای هک کردن نرم‌افزار تلگرام نیست و سیستم هک در دنیا وجود دارد. هک وقتی در جامعه ما به تبلیغات درآمده که تمایل شدیدی در جامعه برای این مساله مشاهده می‌شود. این موضوع بیشتر مورد توجه است که چه اتفاقی می‌افتد که مردم عادی علاقه‌مند به بررسی تلگرام دیگران می‌شوند. یکی از عمده مسائل در این زمینه عدم اطمینان زوج‌ها به یکدیگر است. این در حالی است که برخی از افراد به دنبال کنکاش در زندگی همسر و دیگر نزدیکان خود هستند. در حالی که برخی از افراد تمایل فراوانی به کنجکاوی در زندگی دیگران دارند استفاده از این نرم‌افزارها برای ارضای حس کنجکاوی در زندگی دیگران می‌تواند تبعات فراوانی به همراه داشته باشد.
 
هک ۵۰ هزار تومانی!
 
با شماره تماس فرد هکر بارها تماس گرفته می‌شود، اما فرد مذکور به هیچ عنوان پاسخگو نیست. به نظر می‌رسد وعده هک دیگر به یک مساله تبلیغاتی برای بالا بردن بازدید برخی سایت‌ها تبدیل شده است. در این تبلیغات وعده داده می‌شود هک فقط با اخذ۵۰هزار تومان انجام می‌شود. با وجود اینکه صحت و سقم این ادعاها را هر یک از کارشناسان نرم‌افزار و اطلاعات تا حدودی تایید می‌کنند، اما باید دانست که تبلیغات کذب در این زمینه بیش از واقعیت‌هاست. در اصل افراد سودجو با سوءاستفاده از حس کنجکاوی مخاطب به نوعی او را در این امر به بازی می گیرند.
 
مراقبت از کدهای شخصی تلگرام الزامی است
 
بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۵۳ درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند که در این میان تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده و تعداد کاربران تلگرام در ایران بیش از ۲۰ میلیون نفر است. ۵/۳۷درصد مردم بالای ۱۸ سال کشور عضو تلگرام هستند. اگر جمعیت افراد ۱۸ سال به بالای کشور را طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ برابر با حدود ۵۴ میلیون نفر در نظر بگیریم می‌توان گفت حدود ۲۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی در سن بالای ۱۸ سال عضو تلگرام هستند. در ضمن سن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران قطعا زیر ۱۸ سال است. همچنین از بین کسانی که حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند ۷۱ درصدشان عضو تلگرام هستند.

یک کارشناس آی‌تی درباره صحت و سقم ادعای موجود درباره هک تلگرام از سوی برخی افراد به اصطلاح هکر به «آرمان» می گوید: هک تلگرام از طریق برخی افراد مسلط به این نرم‌افزار امکان‌پذیر است. این فرد می‌افزاید: فرد هکر با استفاده از شماره تماس فرد مورد نظر می‌تواند کد نرم‌افزار تلگرام را دریافت کرده و به این ترتیب نرم‌افزار وب ‌تلگرام را روی سیستم کامپیوتر خود نصب و به این ترتیب تمام اطلاعات تلگرامی فرد مورد نظر را دریافت کند. به گفته او هک تلگرام از طریق گوشی‌های تلفن همراه چندان امکان‌پذیر نیست و هرگونه ادعایی در این زمینه کذب است،‌ آن هم به این دلیل که فرد خاطی به هیچ عنوان به سیم کارت فرد مورد نظر دسترسی ندارد.
 
این کارشناس آی‌تی درباره اشتیاق افراد نسبت به هک تلگرام فرد مورد نظرشان در جامعه ما می‌گوید: امروزه تعداد افراد علاقه‌مند به رصد فعالیت‌های دیگران از طریق تلگرام افزایش یافته است. برای مثال چندی پیش فردی با جلب اعتماد فرد دیگری کد نرم‌افزار تلگرام او را درخواست کرده و فرد مورد نظر نیز به دلیل عدم آگاهی و عدم تسلط به این نرم‌افزار کد موردنظر را در اختیار فرد خاطی قرار داده بود. این امر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر فراوانی به همراه داشته باشد. متاسفانه این امر در جامعه ما رو به افزایش است و گواه عدم رعایت حریم شخصی از سوی برخی کاربران است. این کارشناس نرم‌افزار تاکید می‌کند: هر فردی با دسترسی به کد ویژه تلگرام می‌تواند به نرم‌افزار تلگرام فرد مقابل دسترسی داشته باشد که این اقدام نیز در قالب نام‌های متفاوتی از جمله هک، دزدی و ... انجام می‌شود. به گفته او باید دانست که این اقدام به هیچ عنوان امنیت نرم‌افزار تلگرام را رد نمی‌کند، بلکه این اقدام به نوعی شیطنت و دخالت افراد به حریم خصوصی یکدیگر محسوب می‌شود.
 
راه‌خلاصی از حاشیه‌های مجازی
 
بررسی مباحث اخلاقی مربوط به شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که با پیدایش شبکه‌های اجتماعی در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون در ایران تحقیق دانشگاهی جامعی به طور ویژه در زمینه شبکه‌های اجتماعی و همچنین چالش‌های اخلاقی آنها انجام نشده است. در معرض مخاطره قرار گرفتن حریم خصوصی افراد یکی از مشکلات اخلاقی است که با گسترش ارتباطات از طریق چنین شبکه‌هایی بروز کرده است.

یک جامعه‌شناس درباره حریم خصوصی و اشتیاق به سرک کشیدن در زندگی دیگران به «آرمان» می‌گوید: روانشناسان تربیتی کودک را کنجکاو می‌دانند و این ویژگی در بزرگسالی نیز با افراد همراه است. در اصل کنجکاوی به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز انسانی باید کنترل و مهار شود. امروزه دیگر دیوارها و حصارها برچیده شده است و افراد بدون حریم و مرزی در زندگی یکدیگر ورود پیدا می‌کنند. امان‌ا... قرایی‌مقدم می‌افزاید: در چنین شرایطی افراد باید با در نظر گرفتن شرایط، اقدام‌های گوناگون را برای در امنیت ماندن از حواشی دنیا مجازی رعایت کنند. در جامعه ما کم نیستند دختران و پسرانی که بدون توجه به عواقب کارهای خود دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند که نتیجه‌ای به غیر از پشیمانی به همراه ندارد. به گفته او ورود به حریم خصوصی و عدم ‌توجه به شخصیت و ویژگی‌های انسانی در بین افراد با باورهای مذهبی ضعیف بیش از دیگران مشاهده می شود. این نوع رفتارها در جوامع شهری بیشتر مشاهده می‌شود. در جوامع مدرن هر شخصی به دنبال منافع خود است.

 در این شرایط افراد خودخواه شده و به فکر منافع شخصی خود هستند. قرایی‌مقدم تاکید می‌کند: بروز این نوع رفتارها در بین افراد فرهیخته به نسبت دیگر افراد جامعه کمتر مشاهده می‌شود. هر فردی باید بداند که با حریم قائل شدن برای زندگی دیگران و توجه به الزامات زندگی در واقع به خود احترام گذاشته و برای زندگی خود ارزش قائل شده است. این جامعه‌شناس می‌افزاید: دنیای کنونی دنیای ارتباطات و اطلاعات است. دیگر در این شرایط مقوله‌ای تحت عنوان فاصله بی‌معناست، افراد در کمتر از لحظه‌ای به مسائل روز جامعه دسترسی دارند. با این تفاسیر افراد باید خودشان به فکر شرایط خود بوده و کاملا محتاط و با در نظر گرفتن جوانب به فعالیت بپردازند تا به این ترتیب از هرگونه حاشیه‌ای در امان بمانند. این جامعه‌شناس کنجکاوی را یکی از ویژگی‌های ذاتی می‌داند و تاکید می کند: با وجود این ویژگی بارز در انسان‌ها به نسبت هر شخصی باید خود پیامدهای رفتاری خود را مورد ارزیابی قرار دهد. شبکه‌های اجتماعی و زندگی در دنیای مدرن با تمام ویژگی‌های مطلوب می‌تواند حوادث فراوانی را به همراه داشته باشد.

منبع: آرمان