Gerdab.IR | گرداب

اهداف مفسدین دراینستاگرام

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

بیش از 5 سال است که شبکه اینستاگرام شروع به فعالیت کرده است و در طول این مدت توانسته حدود 400 میلیون کاربر در سرتاسر جهان پیدا کند. ماهیت این شبکه به انتشار تصاویر افراد وابسته است و به گونه ای طراحی شده که بتوان آن را بر روی تلفن همراه نصب کرد و با تصویر برداری از لحظات خاص و موقعیت های جالب، آن را با حلقه دوستان به اشتراک گذاشت.

به گزارش گرداب به نقل از 598، بیش از 5 سال است که شبکه اینستاگرام شروع به فعالیت کرده است و در طول این مدت توانسته حدود 400 میلیون کاربر در سرتاسر جهان پیدا کند.

ماهیت این شبکه به انتشار تصاویر افراد وابسته است و به گونه ای طراحی شده که بتوان آن را بر روی تلفن همراه نصب کرد و با تصویر برداری از لحظات خاص و موقعیت های جالب، آن را با حلقه دوستان به اشتراک گذاشت.

اما از زمانی که این شبکه در کشورمان با استقبال مواجه شد، جریان ها و افرادی خاص در این شبکه شروع به تشکیل باند هایی برای رواج بی عفتی و بی حجابی کردند.

این باند ها به صورت خزنده و مرحله به مرحله با انتشار تصاویر خارج از عرف می پرداختند تا بتوانند به مرور موجب رواج بی حیایی در جامعه ایران شوند.

ممکن است برخی افراد معتقد باشند که بیان این مطلب، نوعی از توهم توطئه است و این روند در جامعه یک روند طبیعی است که دیر یا زود باید به سمت آن حرکت می کردیم.

اما همان گونه که بررسی کارشناسی پلیس نشان می دهد که بخشی از افرادی که در خیابان ها با وضعیت حجاب غیر متعارف حضور پیدا می کنند، مانکن هایی هستند که برای ترویج مد و لباس های خاص دست به این کار می زنند، نباید حضور چنین افرادی در فضای مجازی که از نظر مشکلات احتمالی برای فرد مانکن، کم خطر تر است را غیر طبیعی بدانیم.

به خصوص اینکه علاوه بر منفعت اقتصادی برای برخی سودجویان داخلی، به منافع فرهنگی و استراتژیک این امر برای جهان غرب واقف باشیم و رویکرد اخیر غرب در خصوص نفوذ فرهنگی را مد نظر قرار دهیم.

وقتی که شاهدیم بیش از 200 شبکه ماهواره ای فارسی زبان برای مردم ایران به انتشار مطلب می پردازند و بیشتر آنها توسط بنیاد ها خاص تغذیه مالی می شوند، حمایت از عده ای معدود در فضای مجازی برای قبح شکنی و حمله به بنیان های حکومت اسلامی از طریق حمله به حکم ضروری حجاب نباید غیر قابل باور باشد.

پیاده نظام نفوذ فرهنگی غرب در فضای مجازی با انتشار تصاویری خاص در این فضا تلاش می کنند تا ذائقه جامعه را به سمت تغییر ببرند.

یکی از نمونه های بارز در تغییر ذائقه بخشی از جامعه را می توان در رواج شلوار های ساپورت دانست که در گذشته محدود به میهمانی های زنانه می شد ولی امروز با فعالیت های هدفمند صورت گرفته در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی توانست به یک مسأله بغرنج فرهنگی در جامعه ما تبدیل شود.

نمونه دیگر از این حرکت خزنده و هدف مند در رواج مانتو های جلو باز قابل مشاهده است که به سرعت و در مدت زمان چند ماه توانست به عنوان یک مد مطرح شود و برخی از دختران معصوم و از همه جا بی خبر را در این بازی شوم، آلوده کند.

البته بدیهی است که تحلیل تک عاملی در خصوص این پدیده، راه به خطا بردن است اما با رصد کلان نگر می توانیم به عوامل اصلی و سرعت بخش دست پیدا کنیم که یکی از آنها نمایش متواتر یک نوع پوشش در معرض دید افراد است.

اما بعد از اینکه شیوع و رواج این مسأله در شهر های بزرگ از وضعیت بحرانی عبور کرد و دستگاه های مسئول و متولی امر، از انجام وظایف خود و اقدامات جدی محدود کننده در این فضا سر باز زدند، گروهی از جوانان انقلابی و متخصص با تشکیل جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی در یک اقدام خود جوش به شناسایی سر شاخه ها مبادرت ورزیدند.

این گروه مردم نهاد با بررسی های خود توانسته اند شماره تلفن بیش از 5000 نفر از سرشاخه های بی عفتی و بی حجابی در شبکه اینستاگرام را شناسایی و به آنها پیامکی مبنی بر اصلاح رویه خود و بازگشت از مسیر غلط ضد دینی خود ارسال کنند.

این مسأله منجر به این شده که بخش اعظمی از این افراد تصاویر غیر اخلاقی خود را از فضای مجازی پاک کنند و به اصلاح رویه قبلی خود بپردازند.

جبهه مردمی مبارزه با فساد در فضای مجازی همچنین تهدید کرده است در صورتی که مابقی افراد در یک مدت زمان معقول اقدام به اصلاح رویه خود نکنند، شماره تلفن های آنها را منتشر می کنند تا همه مردم به هویت واقعی بر هم زنندگان امنیت اخلاقی در فضای مجازی آشنا شوند و دستگاه های مسئول به راحتی بتوانند با این هنجار شکنان برخورد کنند.

این را برخی از مسئولین باید بدانند که امروز با وجود جوانان دغدغه مند، انقلابی و متخصص هیچ عذر و بهانه ای برای تمرد از انجام وظیفه و تعلل در پاسداری از حریم عفت جامعه وجود ندارد و همه مسئولین فرهنگی و انتظامی در قبال این تهاجم خانمان سوز فرهنگی که بر کشور وارد شده، مسئول هستند و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.