Gerdab.IR | گرداب

دیگر حنای اپل رنگی ندارد!

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

باز هم خبر کاهش فروش اپل در سایت‌ها منتشر شد. شرکت اپل امیدوار بود گوشی‌های هوشمند کارکرده‌اش را به مشتریانی که به آیفون علاقه‌مندند ولی بودجه کافی برای خرید آن ندارند، بفروشد، اما مغلوب رقبایش شد، به‌خصوص که آنها این مسئله را آسیب زدن به تولید داخلی می‌دانستند.

به گزارش گرداب به نقل از فرصت امروز، در پی کاهش فروش آیفون، شرکت اپل امید داشت راه نجاتی برای گوشی‌های هوشمندش در هند بیابد که بی‌نتیجه ماند. وزارت ارتباطات از راه دور هند، درخواست شرکت اپل برای واردات و فروش‌ آیفون‌های تعمیر شده‌اش در هند را رد کرد. سخنگوی این وزارت در خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «هند، عملیات بازیابی گوش‌های خراب شده و خلاصی یافتن از مواد خطرناک را حمایت نمی‌کند.»

رقبای اپل در جبهه‌های خود فعال بودند، با این استدلال که چنین اقدامی بازار محصولات الکترونیکی دست دوم را از بین می‌برد و علیه عملیات تولید خواهد بود؛ آن هم درست در زمانی که دولت برنامه‌ای برای افزایش تولید داخلی راه‌اندازی کرده است. طبق گزارش رسانه‌های هند، شرکت اپل با درج عبارت Make in India به‌شدت تولید داخلی گوشی‌های هوشمند را در هند تحت تاثیر گذاشته است، زیرا از هر دو گوشی هوشمند یکی از آنها در هند ساخته شده است.

اپل کمتراز 5درصد از سهم بازار را در هند به خود اختصاص داده است
فروش گوشی‌های تعمیر شده به مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به آیفون امکان دسترسی به آنها را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر داد. در واقع قیمت آیفون در هند، جایی که با توجه به داده‌های بانک جهانی حقوق متوسط 128 دلار در ماه است، بسیاری از مردم هند را ترساند.

در سایت هندی اپل، آیفون 6 در نسخه 16گیگابایت، فروشی برابر با 680 یورو و در نسخه 64 گیگابایت، 810 یورو فروش داشته است. برای گذر به سطح لوکس و تبدیل شدن به آیفون 6 Plus، باید 130 یورو هم به میزان فروش‌ها اضافه کرد. این فرآیند حتی می‌تواند تبدیل به رقابت شود، اگر مبلغ 1200 یورو برای فروش نسخه 128 گیگا بایتی از آیفون 6S در نظر گرفته شود.

با اینکه 100میلیون گوشی هوشمند در سال 2015 به بازار هند فرستاده شد، ولی اپل نتوانست از این فرصت استفاده کافی را ببرد. در سه ماهه چهارم سال 2015، در 30 تا از بزرگ‌ترین شهر‌ها که در برگیرنده 51درصد از کل سهم بازار هستند، نام تجاری اپل 4.6درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد.

کاهش فروش آیفون از قبل پیش‌بینی شده و مدیر Tim Cook عامل اپل،در ماه ژانویه نیز این موضوع را خاطرنشان کرده بود. اما نتایج مالی وخیم‌تر از حد انتظار بود. درآمد خالص 22درصد کاهش یافت و به 10.5میلیارد دلار رسید. گردش مالی نیز 13درصد نزول یافته و به 50.6میلیارد رسید. بعد از سه ماهه اول سال 2003، این نخستین باری است که شاهد چنین وضعی هستند. به نظر نمی‌رسد این وضع در سه ماهه پیش رو بهبود یابد.

باوجود اینکه سرمایه جاری این تیم به 232.9میلیارد دلار تا آخر ماه مارس رسیده بود، اما تیم کوک شاهد افزایشی در میزان متصرفاتش نبود. او در سال جاری 15 پروژه را راه‌اندازی کرده و اظهار می‌دارد «ما همیشه منتظر بازاری هستیم که در آن، اشیای تولید شده مکمل محصولات قبلی و به‌عنوان گزینه‌ای برای محصولات بعدی باشند.»