Gerdab.IR | گرداب

زیان خالص رایتل چقدر است؟ +سند

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز از ابتدا رایتل را بعنوان یکی از شرکت های تابعه اش، زیر چتر حمایت های مالی خود قرار داده است.

به گزارش گرداب به نقل از صبحانه، تا چند سال پیش، تصور اینکه بخش عمده ای از مردم کشورمان با تلفن همراه و داشتن اینترنت پسرسرعت، بتوانند خدمات مختلفی را دریافت کنند بیشتر به یک آرزو شباهت داشت اما با گسترش تکنولوژی و ورود اپراتورهای مختلف، این اتفاق مهم رخ داد و در این میان، ظهور "رایتل" به عنوان شرکتی که مزیت اصلی خود را روی ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برای سیم کارت تعریف کرده بود، اثر زیادی داشت.

بر اساس انچه وب  سایت این شرکت نوشته، رايتل با هدف فعالیت در حوزه فن آوري نوین اطلاعات و ارتباطات در سال 1386 تأسیس شده و خدماتی را در زمینه های مختلف همچون فن آوري کارت های هوشمند، پورتال های سازمانی، خدمات انتقال داده ها و تأمين و تهيه سخت افزار ارائه می کرده و در سال 1389به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه كشور با انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل سوم موبایل علاوه بر خدمات نسل دوم نائل آمده است.

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز از ابتدا رایتل را بعنوان یکی از شرکت های تابعه اش، زیر چتر حمایت های مالی خود قرار داده است.

اگرچه رایتا در سالهای نخست فعالیت، انحصارا مجری اپراتور نسل سوم بود و سهم بازار قابل توجهی را به دست آورد، اما این انحصار به پایان رسید و سایر اپراتورها هم می تاونند مجوز فعالیت در اپراتور نسل سوم را اخذ کنند، لذا فعالیت این شرکت کاملا در حالت رقابتی قرار گرفته است و برخی اقدامات مانند ممانعت از ارائه خدمات تماس تصویری در سالهای گذشته، نشان داد این شرکت راه سختی در ایجاد سهم مناسب از بازار کشورمان دارد.

تاکنون کمتر توضیح و مستندی درباره میزان درآمدها و سود و زیان شرکت رایتل منتشر شده است اما بررسی های صبحانه، اسناد مربوط به نتایج مالی فعالیت این شرکت در سالهای گذشته را در دسترس عموم قرار داده است. بر این اساس، رایتل در سال 1391، مجموعا 166 میلیارد ریال، در سال 1392 مجموعا 602 میلیارد ریال و در سال 1393، مجموعا 2 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است.

البته همانطور که مشخص است، درآمد الزاما به معنای سود نیست و بر همین اساس، اسناد به دست امده نشان می دهد زیان عملیاتی زیان عملیاتی رایتل در سال 1391 مجموعا 215 میلیارد ریال، در سال 1392 مجموعا 452 میلیارد ریال و در سال 1393 مجموعا 1 هزار و 300 میلیارد ریال بوده است که با احتساب هزینه های مالی، زیان خالص این اپراتور در سال 1393 به 1 هزار و 600 میلیارد ریال رسیده است.

اگرچه در این اسناد، هنوز جمع بندی مربوط به صورت های مالی سال 1394 ثبت نشده و منطقا چند ماه دیگر نیز طول می کشد، اما اگر رایتل توانسته باشد بر خلاف روند گذشته، به سود دست پیدا کرده و زیان خالص آن همچون سالهای قبل تر، افزایش نیابد کار بزرگی انجام داده است.


اما اگر همچنان روند افزایش زیان خالص این اپراتور ادامه داشته باشد شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که مسئولیت مدیریت سرمایه نزدیک به 30 میلیون بیمه گذار سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد (همانطور که در وب سایت رایتل هم این توصیف درج شده) باید فکر و تحولی جدید برای تداوم فعالیت این مجموعه اجرا کند.