Gerdab.IR | گرداب

قوانین مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

قانون مالکیت معنوی (کپی‌رایت) یکی از سرشناس‌ترین قوانین بین‌المللی است که کمک کرده تا ساختار تولید، نشر و عرضه محصولات دیجیتالی تسهیل شود.

به گزارش گرداب به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی های یارانه ای ؛مقوله فرهنگ و کار فرهنگی مسئله‌ای است که همیشه نیازمند ساختارهای قانونی و حمایتی صحیح برای پیشرفت است. از ابتدای پیدایش پدیده‌ای بنام بازی‌های رایانه‌ای و به‌طورکلی نرم‌افزارها و رسانه‌های دیجیتالی؛ مقوله قانون حمایت از این آثار و هم‌چنین مدیریت قانونی آن‌ها موردتوجه قرار گرفت.

با این‌که در کشور ما قانون مالکیت معنوی رعایت نمی‌شود اما قوانین بسیاری در سال‌های گذشته تبیین شده که مستقیم یا غیرمستقیم با مقوله بازی‌های رایانه‌ای مرتبط هستند و متاسفانه بسیاری از فعالان این حوزه با این قوانین آشنایی نداشته و گاهاً نمی‌دانند که چنین قوانینی در کشور وجود دارد.

در پرونده‌‌ی پیشرو تلاش شده تا به‌صورت کامل و جامع، تمامی قوانین موجود در کشور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و هر آن‌چه به این حوزه مربوط می‌شود را جمع‌آوری کنیم تا بتوان از آن به‌عنوان مرجعی در حوزه قوانین بازی کشور استفاده نمود
تاریخچه قوانین و مقررات حاکم بر «تولید»، «نشر» و «عرضه» بازی‌های رایانه‌ای در ایران

در مورد تاریخ پیدایش اولین بازی رایانه‌ای روایت‌های متفاوتی منتشرشده است. برخی ماشین‌های الکتریکی را که با استفاده از سکه یا ژتون امکان سرگرمی را فراهم می‌کردند اولین گونه بازی‌های رایانه‌ای می‌دانند و برخی دیگر کنسول «Brown Box» یا «جعبه قهوه‌ای» را که در سال 1967 منتشر شد، پدر بازی‌های رایانه‌ای امروزی قلمداد می‌کنند.

اما مسلم است که علی‌رغم تولید و عرضه تجاری ده‌ها کنسول بازی ویدئویی در فاصله سال‌های 1972 تا 1980، بازی‌های ویدئویی از ابتدای دهه هشتم قرن بیستم میلادی به پدیده‌ای همه‌گیر تبدیل شدند.