Gerdab.IR | گرداب

توضیح بانك‌مركزی درباره نرم‌افزارSAS

تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

بانك مركزی اعلام كرد نرم افزار آمریكایی SAS كه برای تحلیل داده های آزمایشی خریداری شده است، برای سامانه های حساس بانكی تهدید امنیتی ندارد.

به گزارش گرداب، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها درباره عقد قرارداد با یك شركت آمریكایی و ابراز نگرانی در مورد نشت اطلاعات، تاكید كرد نرم افزار SAS یك نرم افزار تحلیل آماری و مدلسازی عمومی است كه داده های آزمایشی و غیرحساس را تحلیل می كند و به كارشناسان امكان مدلسازی فرایندهای تشخیص را در محیط ایزوله می دهد.

این نرم افزار روی سامانه های برخط و داده های اصلی نصب نمی شود و هیچ تهدید امنیتی را متوجه سامانه های حساس بانكی نمی كند.

بر پایه این گزارش، این قرارداد نه با شركت آمریكایی بلكه با یكی از نمایندگان رسمی این شركت بسته شده است كه مدیریت و مالكیت صد درصد ‌ایرانی دارد.

شركت شاپرك (شبكه الكترونیك پرداخت كارت) از رسانه ها خواست پیش از انتشار اخبار و ایجاد نگرانی در سطح جامعه، با مشاوره گرفتن از كارشناسان و مطالعه عمومی در مورد موضوع بحث، تحلیل دقیق تری از موضوع ارائه كنند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش در رسانه‌های داخلی عنوان شد شركت شبكه الكترونیكی پرداخت كارت (شاپرك) از شركت‌های وابسته به بانك مركزی، برای كشف تخلف در سیستم بانكداری الكترونیك با یك شركت آمریكایی قراردادی برای خرید یك نرم‌افزار حیاتی منعقد كرده است.
منبع: ایرنا