Gerdab.IR | گرداب

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر پست

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

برخلاف آنچه تصور می‌شود گویا فعالیت شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها فعالیت‌های پست را کم نکرده بلکه باعث افزایش آن نیز شده است.

به گزارش گرداب، طی سال‌های گذشته با توجه به گسترش استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بخش قابل‌توجهی از مکاتبات از این طریق منتقل می‌شود، موضوعی که این تصور را ایجاد می‌کند که فعالیت‌های پستی بر این اساس با کاهش مواجه شوند. بااین‌وجود مسئولان شرکت پست نقطه‌نظر متفاوتی در این زمینه‌دارند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست در این خصوص گفت: همگان فکر می‌کردند که آی‌تی، پست را از بین خواهد برد اما قطعاً از این ابزار می‌توان برای توسعه خدمات استفاده کرد و بر همین اساس در کل آی‌تی به توسعه پست کمک می‌کند.

مجتبی نصیری در ادامه با اشاره به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایل اظهار کرد: حتی اگر تمام مکاتبات هم به این فضا منتقل‌شده و موبایلی شود برای نقل‌وانتقال کالاها راهکاری به‌غیراز پست وجود نداشته و با شبکه‌های موبایلی نمی‌توان این بخش خدمات پستی را ارائه کرد.

وی ادامه داد: اکنون بارونق بیشتر این شبکه‌ها بحث خریدوفروش اینترنتی نیز راحت‌تر شده است و در موارد متعدد کاربران تلفن همراه وسایل موردنیاز خود را از طریق اینترنت و یا شبکه‌های اجتماعی تهیه می‌کنند. بر همین اساس در سال‌های 1393- 1394 هرسال حدود پنج میلیون خرید اینترنتی در این حوزه وجود داشته که اگر ارزش این بازار را هم در نظر بگیریم پولی که در این بازار در سال 1394 منتقل‌شده نسبت به سال 1393 بیشتر بوده است که این موضوع گویای آن است که اعتماد مردم به خریدوفروش در این فضا بیشتر می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان گفت حدود 3500 میلیارد ریال خریدوفروش در این فضا انجام‌گرفته است که از این میان بخشی از این موارد از طریق شبکه پستی به دست خریداران رسیده است