Gerdab.IR | گرداب

سوءاستفاده از عنوان برنامه های سیما برای سرقت از شهروندان

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شیوه های مختلف کلاهبرداری گفت: شیوه ها و شگرد های مختلفی جهت کلاهبرداری از هموطنان عزیز وجود دارد که هر روزه شاهد وقوع شگردی جدید هستیم.

به گزارش گرداب، سرگرد حمید کیانی با بیان برقراری تماس های جعلی از طریق شماره های بدون هویت از سوی سودجویان سایبری گفت: یکی از روش هایی که مدتی است توسط مجرمان سایبری مورد استفاده قرار گرفته، برقراری تماس هایی مبنی بر برنده شدن در برنامه های رادیویی است.

وی در تشریح این شگرد گفت: این افراد با استفاده از سیم کارت هایی که بدون سند بوده و یا به نام افرادی دیگر است که وجود خارجی ندارند، اقدام به برقراری تماس با موضوع برنده شدن در قرعه کشی رادیو و تلویزیونی نموده و از قربانیان درخواست دارند جهت دریافت جایزه نقدی خود به دستگاه عابر بانک مراجعه نمایند.

وی تصریح کرد: اولین شگرد این افراد تغییر زبان دستگاههای خود پرداز می باشد و در پی این تغییر زبان با اغفال افراد رمز بانکی، شماره کارت، تاریخ انقضاء و cvv2  را از افراد دریافت کرده و از حساب قربانیان برداشت می کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از دیگر شگردهای این مجرمان دریافت موجودی افراد است و در پی تغییر زبان دستوراتی می دهند که به جای واریز وجه به حساب فرد از حساب وی برداشت شده و به حساب فرد کلاهبردار واریز می گردد.
سرگرد کیانی تاکید کرد: به هیچ عنوان افراد فریب این تماس ها را نخورند و برای دریافت جایزه، اطلاعات بانکی خود را به تماس گیرنده ها نگویند و هیچگونه عملیات بانکی به زبان انگلیسی برای این افراد انجام ندهند.

این مقام مسئول در ادامه پیگیری این نوع از جرائم را کمی زمان بر دانست و گفت: به علت استفاده از سیم کارت های بدون سند و حساب های جعلی کمی زمان بر خواهد بود.

سرگرد کیانی تاکید کرد: هموطنان عزیز دقت نمایند پاسخ گویی به چنین درخواست های می تواند منجر به سرقت اطلاعات حساب بانکی و یا برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی آنان شود. لذا در صورت مواجهه با این چنین موارد، ضمن عدم اجابت درخواست، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به ما در میان بگذارند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از کلیه کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اعلام کنند.