Gerdab.IR | گرداب

المانیتور:

چگونه «تلگرام» رسانه های ایران را تغییر می‌دهد؟

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

رشد قارچ گونه گروه و کانال تلگرامی و اشتراک اخبار و شایعات در آنها، رسانه های ایران را دستخوش تغییراتی کرده است.

به گزارش گرداب، وبسایت «المانیتور» در گزارشی نوشت: کشته شدن قهرمان پرورش اندام در یک نزاع خیابانی، بسته شدن سفارت ایران در جیبوتی و سودان و... . اینها اخباری است که در چند هفته گذشته از طریق شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان تلفن‌های همراه هوشمند، میان ایرانیان به اشتراک گذاشته شد.

پس از حذف تعدادی از شبکه های اجتماعی و روی کار آمدن برنامه های پیام رسان تلفن‌های همراه هوشمند از جمله تلگرام، کاربران ایرانی کنترلِ اشتراک اخبار و شایعات را زودتر از رسانه های جمعی و رسمی به دست گرفتند. در بیشتر مواقع این اخبار، شایعاتی بیش نبودند و در مدت زمان کوتاهی صحت و سقم آنها از طریق رسانه های جمعی منتشر می شد. این در حالی بود که متاسفانه اخبار کذب به سرعت در میان ایرانیان منتشر شده و چه بسا به عنوان خبر اصلی جایگزین می شد.

در ادامه این گزارش آمده است: برنامه ارتباطی تلگرام در حال حاضر یکی از پرکاربرترین نرم‌افزارهای اطلاع‌رسان در میان ایرانیان است. به گفته «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی، در حال حاضر 14 میلیون کاربر تلگرام در ایران وجود دارند که به نظر می رسد تا 20 میلیون نفر افزایش یابند. بنابر مطالعاتی که دراین زمینه انجام شده، ایرانیان روزانه بطور متوسط 17 دقیقه وقت خود را در تلگرام می گذرانند. همچنین بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان خود، کاربرد تلگرام را به راه اندازی سایت و پایگاه خبری ترجیح می دهند. کوتاه و مختصر بودن، سرعت در انتقال پیام و اخبار همراه با تصاویر از عواملی هستند که باعث شده بیشتر کاربران به تلگرام روی آورند.

با این حال برنامه پیام رسان تلگرام تا حد زیادی رسانه های جمعی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. رشد قارچ گونه گروه و کانال تلگرامی، رسانه های ایران را به چالش کشیده است. به گونه ای که برخی از چهره های مطرح عرصه رسانه بر این عقیده هستند که در زندگی مدرن، مخاطب به اخبار کوتاه و مختصر و به دور از پیچیدگی های خبری تمایل دارد. زبان ساده و غیررسمی از دیگر عللی است که مخاطب را به پیگیری اخبار از تلگرام ترغیب می کند. در نهایت، سرعت سرسام آور انتشار اخبار و در برخی موارد شایعات در تلگرام، به چالشی جدی برای رسانه های رسمی و سنتی تبدیل شده است.

در انتهای این گزارش آمده است: گسترش برنامه های پیام رسان، جایگزین مناسبی برای انتقال نظرات، پیشنهادات و برقراری ارتباط بدون واسطه است و همین عوامل می تواند در آینده نزدیک سامانه مخابراتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.