Gerdab.IR | گرداب

گرداب بررسی می‌کند؛

فتنه، "اینترنت" و روزهای آشوب سال88/ از انتشار اخبار كذب و تحريك‌آميز تا انتشار نرم افزار برای هک گرداب

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴

جريان‌سازان معاند در همه حوزه ها اعم از حوزه های سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي بصوت سازمان یافته و با عقبه مالي بسيار قوي، از اینترنت در گسترش بحران‌سازي، تهييج عمومي، راه‌اندازي جنگ رواني و اطلاع‌رساني دروغين و فضاسازي اغواگرانه بيشترين بهره‌برداري را مي‌نمايند.

گروه سیاسی گرداب؛ بهرهگيري و فضاسازي جريانات برانداز سياسي و معاندين عليه نظام و اقشار فعال در عرصههاي سياسي در سال 1388 از بستر اينترنت از مدتها قبل مورد توجه آنها قرار گرفته بود. توزيع مكاني گسترده شبكه اينترنت، استفاده لحظهاي و همزماني تعداد بيشماري از كاربران، عدم اعمال کامل حاكميت قانون در فضاي اينترنت و تنوع خدمات آن، عاملي در جذب مخاطبان در اقشار مختلف بود و لذا و از اين رو فضا را براي مخاطبيابي جريانات مذكور فراهم ساخته بود.

از اين رو جريانسازان معاند در همه حوزه ها اعم از حوزه های سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي بصوت سازمان یافته و با عقبه مالي بسيار قوي، از اینترنت در گسترش بحرانسازي، تهييج عمومي، راهاندازي جنگ رواني و اطلاعرساني دروغين و فضاسازي اغواگرانه بيشترين بهرهبرداري را مينمايند.


پیرامون نقش اینترنت در فتنه 88 می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1) گروههاي اجتماعي و سياسي در انتخابات با بكارگيري تمامي امكاناتی که در دست داشتند، از فضاي اينترنت و سرويسهاي آن استفاده كردند. همچنین گروه هاي اجتماعي مجازي شامل «فيس بوك، تويتر، فرندفيد، بالاترين، يوتيوب و...» با حمايت آمريكا در اوج بهرهبرداري كاربران ايراني قرار گرفتند.

به طوریکه هيلاري كلينتون با اعلام اينكه سايت توئيتر هديهاي برای معترضين ضد حكومت جمهوري اسلامي است به آنها تأكيد ميكند از فضاي اينترنت حداكثر بهرهبرداري را داشته باشند. كاخ سفيد نیز به این شبکه اجتماعی ابلاغ ميكند در طي دوره انتخابات به منظور بهرهبرداري كاربران ايراني تسهيلات بيشتري را در اختيار معترضين قرار دهد و قطع شدن احتمالی سایت برای تنظيمات فني را به زمان دیگری موکول کند.

2) توليد و پخش اخبار كذب و تحريكآميز به زبان فارسي و انعكاس وقايع به صورت همزمان (online) يكي از ترفندهاي گروهها و جريانات سياسي بود كه اينترنت وظيفه انتقال سراسري آنرا بعهده داشت.

3) انتشار تصاوير شامل عكس، فيلم، كليپ از وقايع و اتفاقات توسط گروههاي زيرزميني اينترنتي و سايتهاي داخلي و خارجي با عناوين مختلف به عنوان يكي از محوريترين عوامل تحريك احساسات افراد و محرّك اتفاقات به سادگي در بستر اينترنت جريان پيدا ميكرد.

4) پایگاههای خبری، وبلاگها و سایتهای اطلاعرسانی وابسته به گروههای سیاسی داخلی اقدام به انتشار بسیار گسترده اخبار کذب در خصوص تعداد کشتههای اغتشاشات مي نمايند.

5) خبرگزاريهاي مختلف خارجي و داخلي، برای تحریک هیجان ایجاد شده در اين فضا، بيشترين تحليلهایی كه توسط تحليلگران آموزش ديده معاند ارائه ميشد را بصورت متوالی روي اينترنت قرار داده و در ادامه مخاطبين خود را برای اعلام نظرشان تحريك می کردند.

6) پيامهاي ميرحسين موسوي، مهدی كروبي و محمد خاتمی به عنوان سه تن از سران فتنه و گروه هاي سياسي از طريق اين فضا به مخاطبان ارائه ميشود و پس از انعكاس پيامها، بلافاصله غائله و آشوب شروع شده و با انعكاس نظرات لحظه به لحظه، ابعاد آشوب و اغتشاش گسترش مييابد.

7) مظلومنمايي و صحنهسازيهاي جعلي از اقداماتی کسانی که وظیفه برقراری نظم را داشتند كه اكثراً با نوشتههاي تحريكآميز نیز همراه بود، نسخهاي ديگر از كاربرد اينترنت براي همراه کردن افكار عمومي در داخل و تحت تأثير قرار دادن افكار بينالمللي بود.

6) اجراي طرح هايي مانند چاپ تصاوير نمادين همچون عکس مرحوم ندا آقاسلطان و طرح تصویر موج سبز روي اسكناس، همچنین معرفي نفر دوم انتخابات و همسر وي به عنوان كانديداي صلح نوبل براي جلوگيري از برخورد حاكميت با آنها، جهتدهي كنفرانس هكري لاسوگاس برای سازماندهی حمله هكري به ايران، انتقال موج سبز به شهرستانها، شناسايي منازل مسئولين و درج آن در گوگل ارث و خاموشي سبز از طرحهايي بود كه در اينترنت با هماهنگي و عضوگيري تعداد زيادي از كاربران به اجرا گذاشته شد.

7) مهمتر از همه، سازماندهی و هماهنگ نمودن اقشار، گروهها و دسته های مختلف با یکدیگر جهت حضور در خیابانها و تجمعات غیرقانونی و یکسان نمودن شعارها است. این فرآیند چنان به کمک اینترنت انجام گرفت که برخی سران اغتشاش دستگیر شده و ارتباطات تلفنی و پیامکی قطع شده بود؛ با این وجود تجمعات غیرقانونی براحتی سازماندهی و برگزار میگردید.

6/8) حملات گستردهاي توسط تيمهاي هكري خارجي و داخلي به سايتهاي اطلاعرساني ايراني و بخصوص سايت گرداب به دليل انتشار تصاوير اغتشاشگران صورت گرفت. در این زمینه نرمافزارهاي هكري خاصی مانند «سلام ندا» طراحی و در اينترنت منتشر به صورت سازمان یافته منتشر می شد. حجم حملات اینترنتی به «گرداب» به حدی بود که در آن مقطع بعد از جستجوی کلید واژه Gerdab hack در گوگل ۶۰۷۰ نتیجه و لینک ارایه می شد.

فتنه،

«ا.ب» یکی از فعالین در اغتشاشات سال 88 در یکی از ارتباط گیری هایش با یکی از اعضای گروه ایران پروکسی در تیر 88 عنوان داشت برای بالابردن نارضایتی عمومی مردم باید تمرکز هک را روی سایتهایی نظیر سیستم بانکی، بنزین، گاز و ... گذاشت. در اوج آشوبهای خیابانی وی برای هک کردن سایت leader.ir (مربوط به دفتر مقام معظم رهبری) تاکید داشت.

یکی دیگر از عناصر فعال در فتنه 88 نیز  هکری را برای هک کردن سایت هایی مانند سپاه نیوز، بسیج نیوز، گرداب و سایت های وابسته به صدا و سیما استخدام کرده بود.