Gerdab.IR | گرداب

توضیحات پلیس فتا درخصوص هرزه‌نگاری در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴

سرهنگ دوم نیک نفس گفت:سرقت اطلاعات کاربران، انتشار محتواهای مجرمانه یا ترويج اعمال منافی عفت می‌کنند، شناسايی و مقابله قانونی با افراد متخلف در دستور کار پليس فتا قرار می‌گیرد.

به گزارش گرداب، سرهنگ دوم مهندس علی نیک نفس، مشاور رئیس پلیس فتا درباره برخورد پلیس فتا با منتشر کنندگان عکس ها و فیلم های خانوادگی و غیر اخلاقی اظهار کرد: پلیس فتا با توجه به وظائف قانونی خود به جرائم رخ داده، در فضای سایبر رسیدگی و به مقابله این جرائم و پیشگیری از آنها می پردازد.

وی افزود:  در خصوص انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی و خانوادگی افراد در فضای سایبر، باید گفت که قانونگذار در فصل پنجم قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال 1388 به موضوع هتک حیثیت و نشر اكاذیب پرداخته و ماده 17 این قانون، انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او، جز در موارد قانونی یا دسترس دیگران قرار دادن آن‌ها را جرم انگاری کرده است.

سرهنگ دوم نیک نفس در ادامه بااشاره به این مطلب که این‌گونه جرائم اغلب موجب هتک حیثیت افراد شده، لذا جزء خط قرمزهای پلیس فتا محسوب می‌شود، تصریح کرد: همکاران من تلاش می‌نمایند تا در اسرع وقت، با وجود تمامی پیچیدگی‌های فنی و مشکلات موجود، اینگونه پرونده‌ها را کشف نموده و مظنونین را به همراه ادله و مستندات مجرمانه به مراجع محترم قضائی تحویل نمایند؛ تا احقاق حق بزه‌دیدگان و مجازات عادلانه مجرمان بر این اساس صورت گیرد.

وی اظهار کرد:نکته مهمی که وجود دارد این است که آغاز رسیدگی در این نوع جرم، نیازمند مراجعه شاکی و ثبت رسمی شکایت در مراجع قضائی و دادسراهاست. علت آنهم این است که جرم جنبه خصوصی داشته و افرادی که مدعی ارتکاب جرم مزبور علیه خود یا خانواده‌شان هستند، باید رسماً طرح شکایت کنند.

مشاور رئیس پلیس فتا همچنین با اشاره به اینکه انتشار محتوای غیر اخلاقی جرم اغلب از جنبه عمومی قابل رسیدگی بوده و موضوع نیز در مواد 14 و 15 قانون جرائم رایانه ای جرم انگاری شده است، اظهار کرد:با توجه به جنبه عمومی موضوع این گونه جرائم، یعنی جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی مانند هرزه‌نگاری مستقیماً توسط پلیس قابل پیگیری و مقابله قانونی از طریق گزارش به دستگاه قضائی است، بنابراین نیازی به طرح شکایت از طرف شاکی خصوصی نیست. اینگونه جرائم را هموطنان عزیز می توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir به همکاران من جهت پیگیری و رسیدگی گزارش نمایند.

وی افزود: در خصوص جرائم دارای جنبه عمومی و قابل رصد، همکاران ما در پلیس فتا در سراسر کشور بصورت مستمر کار گشت‌زنی در فضای سایبر و شناسایی جرائم را انجام می‌دهند و در صورت مشاهده جرائم این چنینی ضمن تشکیل پرونده اقدامات قانونی لازم را صورت می‌دهند. در رصد و پايش فضای مجازی توسط کارشناسان پليس فتا، مواردی که بصورت عمومی اقدام به کلاهبرداری، سرقت اطلاعات کاربران، انتشار محتواهای مجرمانه یا ترويج اعمال منافي عفت می‌کنند، نیز شناسايي و مقابله قانونی با افراد متخلف در دستور کار پليس فتا قرار می‌گیرد.

 سرهنگ دوم نیک نفس همچنین در سخنانی اعلام کرد: تلاش بنده و همکارانم آن است که ابتدا پیشگیری از وقوع چنین جرائمی از طریق آگاه‌سازی عمومی و فرهنگ سازی استفاده صحیح و ایمن از اینترنت و ابزارهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات صورت پذیرد. لذا همواره توصيه می‌کنیم افرادی که به فضای مجازي و محیط‌هایی همانند شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوند، اطلاعات کافی در اين زمينه را کسب کنند؛ چرا که عدم آگاهی در اين زمينه می‌تواند عواقب خطرناکی را برای کاربران داشته باشد و گاهی غير قابل جبران بوده و منجر به آسیب حیثیتی و ریختن آبروی افراد و در برخی موارد منجر به از هم پاشيدگي خانواده‌ها می‌شود. به عنوان مثال حفظ مناسب اطلاعات شخصی از طریق رمزگذاری و یا نگهداری در ابزارهای امن ذخیره سازی می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد.

وی در خاتمه گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در پرونده‌های پلیس فتا موارد متعددی را در سطح کشور به خود اختصاص داده و مستقیماً مرتبط با حریم خصوصی است، بحث هتک حرمت و حیثیت افراد است که در رتبه دوم بعد از جرایم با انگیزه مالی، سرقت ها و برداشت های غیر مجاز در فضای سایبر قرار دارد. این دسته از جرائم حدود 13 درصد از کل جرائم رسیدگی شده توسط پلیس فتا را به خود اختصاص داده است.
منبع: میزان