Gerdab.IR | گرداب

خطری بزرگ در کمین کاربران اینستاگرام

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴

اگر شما هم از InstaAgent استفاده می‌کردید، پسورد خود را هر چه سریع‌تر عوض کنید.

به گزاش گرداب از دیجی کالا؛ اپل و گوگل یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مستقل اینستاگرام را از اپ استورهایشان حذف کردند. این‌طور که پیداست این اپلیکیشن نام کاربری و پسورد کاربران را می‌دزدیده و بدون اجازه‌ی آنها تصاویری را پست می‌کرده‌ است. اپلیکیشن مستقل InstaAgent نام کاربری و پسورد کاربران را ذخیره می‌کرد و آنها را به سرورهای ناشناخته‌ای می‌فرستاد. «دیوید ال-آر»، یکی از توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS به این موضوع پی برد و اکتشاف‌اش را در توییتر پست کرد.

خطر بزرگی که کاربران اینستاگرام را تهدید می‌کند

گوگل بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و برنامه‌ی مورد اشاره را از پلی استور پاک کرد. اما اپل کمی دیرتر برای حذف آثار این اپلیکیشن دست به کار شد و چند ساعت پس از انتشار اولین توییت‌ها درباره‌ی InstaAgent بالاخره‌ آن را پاک کرد.

اینستاگرام همیشه به کاربران هشدار می‌دهد که از این برنامه‌های مستقل استفاده نکنند و پروفایل‌شان را در اختیار آنها قرار ندهند. ولی این دست برنامه‌ ویژگی‌های خاصی را تبلیغ می‌کنند تا کاربران را به سمت خود جذب کنند، مثلا اینکه چه کسی پروفایل آنها را دیده‌ است. دیوید ال-آر در توییتر گفته بود که اگر از ویژگی «چه کسی پروفایل شما را دید» استفاده کنید، نام کاربری و پسورد اکانت اینستاگرام شما به سرورهای ناشناس فرستاده می‌شود.

این اپلیکیشن دیگر در اپ استور اپل و پلی استور گوگل وجود ندارد، اما حساب کاربری صدها هزار کاربر در معرض خطر قرار گرفته است. با توجه به اینکه برنامه‌هایی از این دست در کشور ما محبوبیت زیادی دارد، کاربران ایرانی هم ممکن است در دام این برنامه افتاده باشند. اگر شما هم از InstaAgent استفاده می‌کردید، پسورد خود را هر چه سریع‌تر عوض کنید.

در هر صورت، برای پیشگیری از چنین مشکلاتی باید هوشمندانه‌تر عمل کنیم؛ و به اپلیکیشن‌های متفرقه و مستقلی که وعده‌های وسوسه‌انگیز مثل افزایش تعداد لایک و فالوئر و از این قبیل می‌دهند، اعتماد نکنیم. ضمن اینکه مراجع مستقل دانلود اپ شاید به اندازه‌ی کافی به‌روز نباشند تا مثل اپل و گوگل بلافاصله چنین برنامه‌هایی را پاک کنند. بنابراین بهتر است برای دانلود اپلیکیشن فقط از اپل و گوگل استفاده کنیم.