Gerdab.IR | گرداب

آیا فیلترینگ هوشمند شکست خورده است؟

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴

با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر سرمایه گذاری اجرای فیلترینگ هوشمند وسرمایه گذاری طرف مقابل آیا می توان مانع جنگ الکترونیک شد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیمه های دوم سال گذشته بود که وزارت ارتباطات برای جلوگیری از فیلتر چند شبکه اجتماعی از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مهلت خواست تا بتواند سیستم جدیدی را تحت عنوان فیلترینگ  هوشمند جهت پالایش محتوای شبکه های مجازی راه اندازی کند تا به این ترتیب فقط صفحات غیراخلاقی شبکه های اجتماعی فیلتر شود.

به این ترتیب فاز اول طرح فیلترینگ هوشمند از دی ماه سال گذشته بر روی شبکه اینستاگرام آغاز شد وقرار بود دسترسی به صفحات غیر اخلاقی محدود شود که با گذشت حدود9 ماه از اجرای آن موفقیت آمیز بودن یا نبودن اجرای فیلترینگ هوشمند مطرح شد و معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: سامانه فیلترینگ هوشمند طراحی شده توسط وزارت ارتباطات تاکنون نتوانسته انتظارات مردم و مقامات قضایی را برآورده کند و علیرغم تبلیغات وسیع وزارت ارتباطات در مورد  فیلترینگ هوشمند، عملاً اقدامات آنها تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است.ا

ما به دنبال انتشار این خبرواعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اظهارات دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مبنی برناکارآمدی فیلترینگ هوشمند وزارت ارتباطات گفت: مرجعی که باید این موضوع را ارزیابی کند وی نیست.

اکنون با گذشت حدود 10ماه از اجرای آن ،همچنان صفحات غیراخلاقی برای کاربران اینستاگرام باز می شود و عملا هیچ محدودیتی در دسترسی کاربران این شبکه های اجتماعی تاکنون دیده نشده است.

یکی از کاربران اینستاگرام می گوید:سرعت باز شدن صفخات این شبکه کم شده و فکرنمی کنیم که فیلترینگ هوشمند در محدود کردن اینستاگرام تاثیری داشته باشد چراکه هر از چندگاهی باصفحات غیراخلاقی روبرومی شویم.

وزیر ارتباطات در خصوص وضعیت فیلترینگ هوشمند گفت:همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذاری زیادی برای این طرح صورت گرفته اما به موازات سرمایه‌گذاری‌هایی که ما انجام می‌دهیم طرف مقابل هم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: هر چه ما در این حوزه تلاش می‌کنیم، آنها هم در این حوزه پیشروی دارند و در کل می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ الکترونیک و قدرت‌نمایی در حوزه فناوری هستیم.

واعظی در ادامه عنوان کرد:به هر حال ما تلاش داریم صفحات غیراخلاقی را از هر طریقی که ممکن است از دسترس خارج کنیم و حال در این زمینه چه از طریق فیلترینگ هوشمند و چه از طریق مذاکره با شرکت‌ها تلاش‌های متعددی جریان دارد.

گفتنی است؛تداوم دسترسی کاربران اینستاگرام به صفحات غیر اخلاقی شبکه های اجتماعی واظهارات چندی پیش دادستان کل کشور مبنی بر ناموفق بودن فیلترینگ هوشمند ودرادامه اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص جنگ الکترونیک وسرمایه گذاری های مختلف اینگونه استنباط می کند که فیلترینگ هوشمند با وجود مقابله های زیاد از طرف مسوولان شبکه های اجتماعی خارجی هنوز به موفقیت نرسیده است وحال باید منتظر ماند و دید آیا می توان صفحات غیر اخلاقی به صورت هوشمندانه فیلتر کرد یا این پروژه در نهایت شکست می خورد.