Gerdab.IR | گرداب

تلاش ایران برای شکست انحصار اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تداوم رایزنی های ایران با کشورهای مختلف جهان، برای شکست انحصار مدیریت جهانی اینترنت خبر داد.

به گزارش گرداب از مهر، محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی کلوب نوشت: اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۵ در نیویورک و در سازمان ملل برای سرنوشت انحصار مدیریت اینترنت تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: لازم است در رابطه با کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان رایزنی های خود را با کشورهای موافق شکست انحصار انجام داده و در اجلاس ها و کنفرانس های بین المللی نیز به این رایزنی ها ادامه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دیدار روز گذشته خود با همتای روسی اش گفت: در این دیدار علاوه بر رایزنی برای شکست انحصار مدیریت اینترنت که هم اکنون در اختیار آمریکا است با وزیر ارتباطات روسیه، درباره موضوعاتی چون همکاری در زمینه تحقیقات و توسعه، ساز و کارهای امنیت اطلاعات، تولید و تقویت شبکه های اجتماعی بومی و استقرار موتور جستجوی یاندکس در تهران برای سهولت دسترسی به آن به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

وی ادامه داد: همکاری دو جانبه درباره اینترنت اشیاء، مدیریت داده های عظیم، نسل پنجم موبایل و شهر هوشمند، تجارت الکترونیک و مراودات پستی از دیگر محورهای تبادل نظر بود.

واعظی اضافه کرد: وزیر ارتباطات روسیه نیز وعده ایجاد بسترهای اجرایی شدن این مسایل را از طریق همکاری با ایران داده است.

به گزارش مهر، وزیر ارتباطات روسیه روز گذشته در دیدار با محمود واعظی، با بیان اینکه کشورهای عضو اجلاس بریکس که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، مخالف انحصار حاکمیت اینترنت جهانی هستند، گفت: ایران نیز می تواند به کشورهای موافق با شکستن انحصارحاکمیت اینترنت بپیوندد.

نیکلای نیکی فوروف اظهار داشت: قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، که کشورهای عضو بریکس را تشکیل می دهند بر شکستن انحصار حاکمیت اینترنت تاکید دارند.

وی با بیان اینکه سالانه چندین بار در اجلاس ها و کنفرانس های بین المللی این کشورها با یکدیگر دیدار دارند اضافه کرد: کشورهای عضو بریکس با زبان تحریم مخالفند و معتقدند که انحصار حاکمیت اینترنت، زمینه سوء استفاده را فراهم می کند.