Gerdab.IR | گرداب

"گرداب" بررسی می‌کند:

آیا «کانال» در تلگرام به مرگ زودرس دچار می‌شود؟!/ تیر «تلگرام» به سنگ خورد!

تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴

به نظر می رسد این حجم وسیع استقبال از کانال مقطعی بوده و تلگرام یا باید با ایجاد قابلیت های جدید برای کانال، مخاطبانش را مجاب به استفاده از آن نماید یا در فرصت کوتاهی تقریبا تمام حامیان کانال به دشمنان آن تبدیل خواهند گشت.

گروه شبکه‌های اجتماعی گرداب: این روزها تلگرام را باید یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران برشمرد. نرم افزاری که هر چند وقت یکبار سعی می‌کند با ارائه خدماتی ویژه نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده و از یکنواختی خارج شود. ابتدا قابلیت ساخت استیکر توسط کاربر و بعدتر قابلیت ساخت ربات، هر دو در همین راستاست.

اما یکی از تازه‌ترین خدماتی که تلگرام برای مخاطبان خود عرضه کرده، امکان ساخت کانال است. کانال، ابزار ویژه و تازه تلگرام است که در آن یک یا چند فرد می توانند برای عده‌ای نامحدود، دیتا و اطلاعات خود را به نمایش بگذارند. تفاوت عمده کانال با گروه‌های فعال در تلگرام دو مورد مشخص است: اول آنکه کانال مانند گروه محدود به یک تعداد مشخص از اعضا نیست و دوم آنکه تنها ادمین و افرادی که توسط ادمین دسترسی پیدا کنند می توانند اقدام به نشر مطلب و دیتا نمایند و مابقی اعضا تنها ناظر و مشاهده گر هستند.

اگر چه تاکنون تلگرام توانسته با شناسایی نقاط ضعف سایر شبکه‌های اجتماعی موبایلی نظیر واتس آپ، وایبر و ... و بر طرف نمون آنها، نظر طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب نماید اما سرنوشت تلگرام درباره این قابلیت جدید (کانال) چندان مشخص نیست.

آیا «کانال» در تلگرام به مرگ زودرس دچار می‌شود؟!/ تیر «تلگرام» به سنگ خورد!


هرچند این روزها «کانال» جای خود را در بین مخاطبین باز کرده و بسیاری از گروه‌ها با راه اندازی کانال اقدام به نشر اطلاعات و دیتا می‌کنند اما به نظر می‌رسد این حجم وسیع استقبال از کانال مقطعی خواهد بود.

چرا که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به واسطه مخاطب‌محور بودنشان است که حجم وسیعی از کاربران را به خود مشغول ساخته است. به عبارت دیگر، مخاطب علاقمند است که در فضای مجازی نسبت به اخبار واکنش نشان دهد؛ آنها را تایید یا ردکند (لایک و دیس لایک کند) و یا برای آنها کامنت گذاشته و نظر خود را بیان کند.

اینکه صرفا یکسری اطلاعات دسته بندی شده با موضوعاتی خاص بخواهد در یک تریبون مجزا در اختیار مخاطب قرار گیرد، چندان خوشایند او نیست و به نوعی بازگشت به گذشته است. اتفاقی که دقیقا در کانال به وقوع می پیوندد و مخاطب نمی تواند درباره دیتاهایی که می بیند اظهار نظر کند. البته این قابلیت جدید، مزایایی هم دارد که البته در این مجال، در پی بررسی آن نیستیم.

با این اوصاف دو اتفاق در رابطه با کانال طی ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی است:

اول آنکه؛ کاربران به مرور زمان استقبال خود را از قابلیت جدید تلگرام کاهش دهند و بزودی باید شاهد شکست کانال در تلگرام باشیم.

دوم انکه؛ تلگرام برای ارضای مخاطبانش باید امکانات ویژه‌ای به کاربران عادی کانال اختصاص دهد. دسترسی هایی از قبیل توانایی لایک یا دیس‌لایک کردن و کامنت گذاشتن.