Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات در همایش رایانش ابری: رهبری وظایف مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را تفکیک کردند

وزیر ارتباطات: رهبری وظایف را تفکیک کردند

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جلسه روز گذشته رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای عالی فضای مجازی گفت: مرکز ملی فضای مجازی باید کار پایش و نظارت را در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی فضای مجازی انجام دهد و کلیه امور اجرایی با وزارت ارتباطات باشد.

به گزارش گرداب از تسنیم، محمود واعظی در همایش "رایانش ابری و تأثیر آن بر اکوسیستم پهن باند" با اشاره به اهمیت خدمات ابری در دنیا اظهار کرد: اگر خود را با گذشته قیاس کنیم متوجه حرکت‌ روبه جلو می‌شویم اما وقتی خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، می‌بینیم که خیلی عقب هستیم.
 
وی عنوان کرد: فعالیت در این حوزه بسیار خواهان دارد و لذا باید سرعت حرکت خود را در این مسیر بیفزاییم. علاوه بر اینکه دولت نقش مهمی در روند حرکتی دارد اما مهم‌ترین نقش انگیزه جوانان ماست که می‌تواند کارهای بدیعی را به سرانجام برساند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی گفت: در بند چهارم حکم ایشان آمده است "اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد،‌ متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور" که با توجه به رسالت این همایش بسیار اهمیت دارد.
 
او افزود: در بند هشتم هم عنوان شده "احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه" که مناسب دیدم در این همایش برای شما بخوانم.
 
وی اشاره‌ای به صحبت‌های روز گذشته رهبری با اعضای جدید حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی داشت و گفت: ایشان تأکید زیادی روی این فضا داشتند و گفتند که هیچ عرصه‌ای را سراغ ندارم که تحولاتش به این اندازه سریع و عمیق باشد. همچنین عنوان کردند که هیچ عرصه‌ای را سراغ ندارم که تحولاتش اینچنین تأثیرگذار روی سبک زندگی، اجتماع، فرهنگ و دیگر حوزه‌ها باشد.
 
واعظی تصریح کرد: ایشان تصریح کردند اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید همان اهتمامی که در عرصه هسته‌ای داشتیم را در حوزه ICT نیز داشته باشیم.
 
وی افزود: رهبری به ایجاد تشکیلاتی اشاره کردند که با تکیه بر آن شکاف دیجیتالی پُر و موضوعاتی نظیر ایجاد اشتغال‌ برای فارغ‌التحصیلان این حوزه فراهم می‌شود. ایشان به تشکیل منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی برای تعیین تکلیف در این ابعاد اشاره کردند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: رهبری عنوان کردند که مرکز ملی فضای مجازی باید کار پایش و نظارت را در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی فضای مجازی انجام دهد تا امور مصوب به خوبی اجرایی شود و از طرفی طی اظهارات‌شان کلیه امور اجرایی را به وزارت ارتباطات محول کردند.
 
او با بیان اینکه ممکن است تا آذر ماه تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور ما برداشته شود، خطاب به تمامی فعالان صنعت و اقتصاد در کشور گفت: رئیس جمهوری در چند ماه گذشته هر جا که سفر کردند در صحبت‌هایشان صراحتا گفتند که برنامه پسا تحریم کشور براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
 
واعظی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی از نظر ما به معنای اتکا به مردم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از تحقیق بومی کشور، حمایت از زنجیره ایده تا عمل و تجاری‌سازی تا جاییکه بتوانیم کالاهای استراتژیک مثل روتر را تولید کنیم، است.
 
وی در پاسخ به گلایه یکی از دیتاسنترداران بخش خصوصی که معتقد بود حمایتی درخور توجه از این بخش که پایه حوزه IT است، صورت نمی‌گیرد، گفت: دیتاسنتر کارخانه حوزه ماست و هرچه بیشتر مرکز داده داشته باشیم، رونق خدمات‌دهی به مردم بیشتر می‌شود.
 
او بیان کرد: قدمی در این زمینه برای حمایت از دیتاسنترها برداشته‌ایم و مصوبه‌ای را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داشته‌ایم اما در عمل خروجی آن را ندیده‌ام. این هفته باید جلسه‌ای در این باره تشکیل دهیم تا ببینیم مصوبات ما در حوزه دیتاسنتر برای بخش خصوصی اقتصادی هست یا خیر زیرا اگر اقتصادی نشود منجر به درآمدزایی برای آنها نمی‌شود و به دنبالش سرمایه‌گذاری جهت توسعه نیز از سوی آنها صورت نمی‌گیرد.
 
وی افق پیش‌رو را فراتر از برنامه‌های کنونی وزارت ارتباطات دانست و اظهار کرد: با افقی که در نظر داریم، کارهای فعلی تنها یک دست گرمی است زیرا بنا نداریم دنیا کارهایش را انجام دهد و ما به دنبال آن برویم بلکه خودمان باید به سمت فناوری‌های نو برویم.
 
او با بیان اینکه وقتی در کنفرانس‌های جهانی می‌روم خارج از پروتکل رفتار کرده و در کارگاه‌ها جهت علم‌آموزی شرکت می‌کنم، تصریح کرد: دولتی‌ها همیشه مظلوم واقع شده‌اند و مدام از نحوه حمایت آنها گلایه شده است اما در اینجا می‌خواهم بنده گلایه‌ای از اساتید و دانشگاهیان داشته باشم که بار پایان‌نامه‌های دانشگاهیان افتاده است.
 
واعظی خاطر نشان کرد: باید پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد را به سمت تحولات 2020 و 2025 جهت‌دهی کنیم. زمان پایان‌نامه خودم اساتید پدرمان را در می‌آوردند اما امروز دانشجویان دنبال استاد راهنما می‌گردند و او در دانشگاه نیست.
 
وی افزود: بنده زمانی پایان‌نامه‌ها را داوری می‌کردم و استاد راهنما بودم لذا وضعیت کنونی دانشجویان هم عین خودمان کپی پِیست کاری شده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به همایش رایانش ابری به مزاح گفت: شب گذشته 145 صفحه مطلب به من دادند تا درباره رایانش ابری بیشتر آگاه شوم و بنده علاوه بر مطالعه تا نیمه شب، بعد از نماز صبح هم مشغول بودم و بخاطر همین الان احساس ویژه‌ای به ابر پیدا کرده‌ام. تا الان گمان می‌کردم با Iaas (زیرساخت رایانش ابری) می‌شود فیل هوا کرد اما تازه فهمیدم تا Paas و Saas فاصله بسیار است.
 
وی افزود: به نظرم با توجه به اینکه در این جزوه 145 صفحه‌ای به مواردی نظیر قوانین و مقررات رایانش ابری اشاره شده بود، باید در کمیسیون تنظیم مقررات به سمت تصویب دستورالعمل‌های مرتبط برویم.
 
وزیر ارتباطات با انتقاد از وضعیت کنونی شبکه پهن باند کشور گفت: با شبکه غیرقابل قبول پهن باند کنونی، قطعا نمی‌توان خدمات ابری را به صورت کامل پیاده‌سازی کرد. اگر همین قطع و وصلی‌های اینترنت شخصی به ابر برسد، فاجعه می‌شود.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه همسرش فارغ‌التحصیل دانشگاه الزهراست و یکی از مراکز پژوهشی فعال در این زمینه همین دانشگاه است، گفت: به نظرم آقای جهانگرد -رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- با توجه به عقب بودن از فناوری‌های روز دنیا یک کار را نباید به سه متخصص بدهد و اگر دانشگاه الزهرا امتحان خود را در زمینه زیرساخت ابری پس داده، امور به ان واگذار و از دیگر مراکز در بخش‌های دیگر استفاده شود.