Gerdab.IR | گرداب

اذعان انگلیس به جاسوسی شهروندان

تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

دولت انگلیس اخیراً اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی مانند MI5 و MI6 از روش‌های مختلف هک کردن، برای تجسس در سامانه‌های رایانه‌ای و تلفن‌های همراه بهره می‌برده‌اند.

به گزارش گرداب از سایبربان، آنها از این روش، برای مبارزه با جمهوری خواهان و گروه‌هایی که آن‌ها را تروریست می‌خوانند، استفاده می‌کرده‌اند.

در گزارشی که دیوید اندرسون (David Anderson)، منتقد مستقل لایحه‌ی تروریسم در انگلیس (Independent Reviewer of Terrorism Legislation)، نوشته است؛ آمده است که  چندین سازمان در حال نفوذ  در ارتباطات شهروندان هستند و این کار را با استناد به مقررات "RIPA" انجام می‌دهند.

این مقررات که نام کامل آن " Regulation of Investigatory Powers Act 2000" است، اختیارات و وظایف سازمان‌های دولتی انگلیس را برای نظارت بر ارتباطات شهروندان این کشور مشخص می‌کند. مدیرکل MI5، آندرو پارکر (Andrew Parker)، گفت:" در هنگام حملات هکرها، ما و همکارانمان در پلیس، بخشی از این حملات را متوقف می‌کردیم. این کار زمانی انجام می‌شد که این حملات با موفقیت پیش می‌رفت."

به اعتقاد برخی از کارشناسان، انگلیس نیز مانند آمریکا از روش‌شناسی سایبری به‌منظور مقابله با تهدیدات و یافتن راه‌های دور زدن مقررات نظارتی استفاده می‌کند. همچنین سازمان های اطلاعاتی انگلیس این اختیار را دارند که بر روی شهروندان انگلیسی در شرایط خاص نظارت کنند.