Gerdab.IR | گرداب

اینترنت رایگان موبایل برای حجاج

داستان فیلترینگ هوشمند واستیکرهای تلگرام

تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اخبار متعددی همراه بود که از جمله مهم ترین این اخبار می توان به امضای موافقتنامه ارایه خدمات ترابردپذیری شماره بین اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد.

به گزارش گرداب از ایرنا، در این هفته اپراتور دوم ارتباطی کشور با اعلام تعرفه مکالمه برای حجاج ایرانی بیت الله الحرام از امکان استفاده رایگان از خدمات اینترنت همراه و عرضه سیم‌کارت رایگان به حجاج خبر داد. بدین ترتیب، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل با آغاز عملیات اعزام حجاج و تا زمان بازگشت آخرین کاروان حجاج به کشور، با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل، می‌توانند از تعرفه ۵۹۹ تومانی به ازای هر دقیقه تماس ورودی و یا خروجی به هر مقصدی در داخل ایران، تعرفه ۲۴۹ تومانی به ازای ارسال هر پیام کوتاه به هر نقطه از دنیا و اینترنت همراه رایگان و دریافت پیامک رایگان برخوردار شوند.

بنا بر اعلام این شرکت، مشترکان ایرانسل در کشور عربستان، طی موسم حج ابراهیمی امسال، به ازای هر دقیقه تماس با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل به هر مقصدی در داخل ایران و یا عربستان، ۵۹۹ تومان و برای هر دقیقه تماس ورودی از ایران نیز تنها ۵۹۹ تومان پرداخت خواهند کرد، ضمن آنکه امکان استفاده از خدمات اینترنت همراه نیز برای حجاج مشترک ایرانسل با شبکه‌های تلفن همراه اتصالات، STC و زین عربستان به صورت کاملا رایگان و نامحدود فراهم شده است، لذا حجاجی که از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند می‌توانند از بستر اینترنت و به صورت کاملا رایگان، نسبت به برقراری تماس و ارسال پیامک با استفاده از نرم‌افزارهای پیام رسان اقدام کنند.

روشن کردن، فعال‌سازی سیم‌کارت و دریافت پیام کوتاه با استفاده از خدمات رومینگ ایرانسل در تمامی نقاط جهان رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برای مشترکان ایرانسل در بر ندارد. همچنین تمامی حجاج می‌توانند با مراجعه به سرپرست کاروان، نسبت به دریافت سیم‌کارت رایگان ایرانسل خود اقدام کنند.

داستان استیکرهای غیر اخلاقی تلگرام و پاسخ وزیر
وزیر ارتباطات نیز در این مدت در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این سوال که با توجه به بهره گیری از فیلترینگ هوشمند برای پالایش عکس‌ها و فیلم‌های غیراخلاقی در اینستاگرام آیا این اقدام درباره استیکرهای تلگرام نیز قابل اعمال است؟ گفت: همان طور که پیش از این نیز اشاره شده در حال حاضر در حال انجام طرح فیلترینگ هوشمند هستیم و بر همین اساس برای اجرای فازهای اول این طرح یکی از شبکه های اجتماعی را به عنوان پایلوت انتخاب و اعمال فیلترینگ هوشمند را در آن اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: اکنون و در این مرحله قرار نیست طرح فیلترینگ هوشمند در تمام شبکه‌ها اجرایی شود و برای رسیدن به این هدف لازم است تا تکمیل این پروژه صبر کنیم.

سرمایه‌گذاری 640 میلیاردی برای تغییر اپراتور موبایل توسط مردم
مراسم امضای موافقتنامه ارایه خدمات ترابردپذیری شماره بین اپراتورهای تلفن همراه و اعطای پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم نیز در این مدت برگزار شده و در قالب آن وزیر ارتباطات از سرمایه‌گذاری 640 میلیارد ریالی برای اجرای طرح ترابرد پذیری شماره تلفن همراه خبر داد.

البته محمود واعظی در عین حال این نکته را هم یادآور شد که شروع این طرح در ایران با تاخیر صورت گرفته و کشورهای مختلف در این حوزه 10 تا 12 سال قبل آغاز به فعالیت کرده‌اند و اکنون بیش از 70 کشور دنیا چنین طرحی را اجرا کرده‌اند.

از حضور وزیر در ایرانسل تا بهره برداری آزمایشی از وایمکس
بهره‌برداری آزمایشی از شبکه انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت TD-LTE اپراتور دوم از دیگر اتفاقات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این هفته بود که در قالب مراسم آن وزیر ارتباطات پس از 10 سال گذشت از فعالیت ایرانسل میهمان این شرکت شد و در خلال صحبتهای خود به تعریف و تمجدید از نحوه فعالیت این شرکت پرداخت.

همچنین اولین شبکه وای فای عمومی کشور توسط این اپراتور و با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات افتتاح شد. اولین شبکه وای فای عمومی کشور هم در مجموعه ورزشی توچال افتتاح شد و به گفته مدیرعامل ایرانسل مرحله‌ بعدی این طرح، در پارک ارم و نمک‌آبرود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قصه پرغصه پارازیت ها
اما در حاشیه این مراسم وزیر ارتباطات نیز در جمع خبرنگاران حاضر شده و درباره بحث پارازیت‌هایی که برای مقابله با ماهواره‌ها ارسال می‌شوند، اظهار کرد: همواره سیاست دولت بر آن است که پارازیت‌هایی که به مردم لطمه می‌زنند با جدیت مورد مقابله قرار گیرند. محمود واعظی در عین حال مساله‌ی پارازیت‌ها را خط قرمز نظام دانست که همواره بر آن تاکید شده‌است.

وی با بیان این‌که رسیدگی به این موضوع وظیفه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان انرژی اتمی است متذکر شد: برهمین اساس بررسی‌ها صورت می‌گیرد و هرگاه اتفاقی رخ دهد این مساله را گزارش داده و برخورد می‌کنند. اخیرا نیز یک مورد بود که سریعا دخالت کرده و گزارشی را هم برای شورای عالی امنیت ملی فرستادیم. واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص ماهواره ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر دو برنامه‌ موازی داریم که یکی از آنها از گذشته شروع شده تا براین اساس بتوانیم در داخل کشور ماهواره‌های مورد نیاز خود را بسازیم. در چند سال گذشته نیز چندین ماهواره آزمایشی پرتاب کردیم و اکنون بنا داریم این روند استمرار پیدا کند.

ایران صاحب هاب ماهواره ای می شود
طرح هاب ماهواره‌ای ایران از دیگر طرح هایی بود که همزمان با هفته دولت با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وی افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شبکه ماهواره‌ای وی ست از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و با هدف استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای در کنار دیگر سیستم‌های ارتباطی نظیر فیبر و رادیو به عنوان یک مکمل سهل‌الوصول و مطمئن برای تامین ارتباط نقاط دور افتاده و خاص در حداقل زمان ممکن و برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی در مواقع اضطراری و حوادث غیرمترقبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح بهینه‌سازی هاب شبکه ماهواره‌ای وی‌ ست با اولویت استفاده حداکثری از منافع و امکانات موجود تهیه و ارائه شد و کار نصب و راه‌اندازی تجهیزات آن نیز در مرحله‌ی بعدی به انجام رسید. با اجرای این طرح امکانی ایجاد می شود که حتی در کشتی ها و هواپیماها،سکوهای نفتی،نقاط صعب العبور بتوان از اینترنت بهره گرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت این طرح نیز از جمله طرح هایی است که اجرای آن از 12 سال پیش تا کنون بر روی زمین مانده و به سرانجام نرسیده است.

یک سال از ورود 3G گذشت
مدیرعامل ایرانسل نیز اواسط این هفته در نشستی رسانه‎ای به مناسبت نخستین سالروز بهره‌برداری از شبکه نسل 3 و 4 ایرانسل به اعلام میزان پرداختی های اپراتور دوم به دولت پرداخته و حق امتیاز صدور پروانه 2G، 3G و وایمکس، تسهیم درآمد، شماره‌گذاری، خدمات اجباری عمومی، حق رگولاتوری، حق فرکانس‌های واگذاری در باند GSM، حق فرکانس‌های مایکروویو، هزینه اتصال متقابل، گمرک و عوارض، مالیات بر درآمد، مالیات تکلیفی، خطوط انتقال، هزینه برق، آب، گاز و انرژی و درآمدهای شرکت‌های دولتی مخابراتی را از جمله پرداختی‌های ایرانسل به دولت برشمرد.

علیرضا قلمبر دزفولی در عین حال از تخصیص رنج جدید پیش‌شماره 0903 از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ایرانسل خبر داد و افزود: به تدریج این پیش‌شماره وارد بازار می‌شود.

ایمیل های پست بالاخره رایگان شد
ایمیل‌های ارائه شده از سوی شرکت پست که برای ایجاد آنها نیاز به پرداخت هزینه، مراجعه حضوری و ارائه اطلاعات مختلف وجود داشت طی سال‌های گذشته مورد انتقادات متعدد قرار گرفته است. حال معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست از تغییرات ایجاد شده در وضعیت این سرویس خبر داده و از رایگان شدن این ایمیل‌ها برای کاربران حقیقی می‌گوید. مجتبی نصیری در این هفته در گفت‌وگو با ایسنا، به پاسخگویی به پرسش‌هایی که دراین خصوص وجود دارد پرداخته و از برنامه‌ریزی برای جذب 60 میلیون کاربر برای این خدمت یاد کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: قطعا طی سال‌های آتی وضعیت خدمات‌دهی ایمیل‌ شرکت پست و شرایط ایجاد آن تغییر خواهد کرد. در حال حاضر این سرویس در نهایت امکان پاسخگویی به یک میلیون کاربر را داشته و حداکثر ظرفیت آن 500 مگابایت است اما برنامه‌ریزی‌های شرکت پست بدین ترتیب است که طی سه بازه زمانی به ترتیب 22، 40 و 60 میلیون کاربر برای این سرویس وجود داشته باشد و شرایط به گونه‌ای پیش برود که هر ایرانی یک ایمیل پست داشته باشد.

افزایش 80 برابری مشترکان اینترنت موبایل
اما به مناسبت فرارسیدن هفته دولت محمود واعظی در برنامه ای تلویزیونی به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود در دو سال گذشته پرداخت و از افزایش 80 برابری مشترکان اینترنت تلفن همراه ظرف این مدت خبر داد. محمود واعظی در این برنامه در خصوص مسائلی مانند افزایش پهنای باند، شبکه ملی اطلاعات، وضعیت خدمات‌دهی اپراتورها پس از ارائه‌ی خدمات نسل سه، فیلترینگ هوشمند، پارازیت‌ها و غیره صحبت کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات پرداخته و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات هیچ گاه به پایان نمی‌رسد و همیشه در حال تکمیل شدن است، چرا که اکنون زیرساخت‌های این شبکه آماده شده و هرگاه دستگاهی اطلاعات خود را بر روی این شبکه قرار دهد، بخش دیگری از این شبکه تکمیل شده است. در واقع این شبکه مانند یک شبکه آب‌رسانی است که به مرور زمان وضعیت خدمت‌رسانی آن تسهیل می‌شود.

پروژه مانیتورینگ فضای فرکانسی منطقه غرب و شمال
پروژه مانیتورینگ فضای فرکانسی منطقه غرب و شمال کشور در استان قزوین نیز با حضور استاندار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و نمایندگان مردم استان در مجلس در آخرین روزهای این هفته راه‌اندازی شد. از جمله مزایای این طرح، نظارت مستمر بر نحوه ارائه سرویس، کاهش هزینه‌های تردد ماموران جهت بازرسی‌های زمانی متفاوت، نظارت بر رعایت حقوق مشترکان در ارائه سطح خدمات توسط اپراتورهای حوزه، و کشف سریع تخلفات است.

در این پروژه علاوه بر مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور، پایش و مانیتورینگ خدمات فناوری اطلاعات در شمال غرب نیز مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا سالن مانیتورینگ رادیویی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان قزوین چهار منطقه مرکز، جنوب غرب، غرب و شمال غربی شامل استان‌های قزوین، شهرکرد، مرکزی، خرم آباد و همدان را تحت پوشش قرار می‌دهد.