Gerdab.IR | گرداب

۷ راهی که از طریق آنها در فضای آنلاین ردیابی می‌شوید

"جیمزباندها" چگونه ما را ردیابی می‌کنند؟

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می‌توان به اطلاعات شخصی کاربران، سایت‌هایی که بازدید کرده‌اند، اطلاعاتی که وارد کرده‌اند و مواردی مشابه ست پیدا کرد.

به گزارش گرداب از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ترس از فاش شدن اطلاعات شخصی‌ مسئله ای است که فکر کاربران دنیای مجازی را همواره به خود مشغول کرده است.
 
راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می‌توان به اطلاعات شخصی کاربران، سایت‌هایی که بازدید کرده‌اند، اطلاعات شخصی آنان و موارد دیگر دست پیدا کرد. از این رو با شناسایی این راه‌ها می توانیم راه نفوذ دیگران را به حریم شخصی خود تا حد زیادی ببندیم.
 
کوکی‌ها
بعضی از کوکی‌ها هستند که حتی زمانی که اقدام به پاک کردن آنها می‌کنیم باز هم حذف نمی‌شوند. این کوکی‌ها می‌توانند دوباره و از طریق فایلهای ذخیره شده روی رایانه های ما ایجاد شوند. اغلب این کوکی‌ها متعلق به پلاگین ادوبی فلش و برنامه‌هایی که برای انجام بازی یا تماشای ویدوئوی آنلاین استفاده می‌شوند، هستند که به آنها کوکی‌های فلش می‌گویند.
 
برای مقابله با این روش نفوذی بهتر است سراغ تنظیمات ادوبی فلش برویم و آنجا برنامه را از ذخیره داده‌های روی سیستم مسدود کنیم.
 
مطالب به اشتراک گذاشته شده
زمانی که وب سایتی را مشاهده می‌کنید،مواردی مانند: آدرس IP، زبان، سیستم عامل و زمان منطقه را با سایت مربوطه به اشتراک می‌گذارید. مجموع این داده‌ها پروفایلی از شما ایجاد می‌کند که پس از آن تبلیغ کننده‌ها، شرکتها، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی از آن برای ردیابی کاربران استفاده می‌کنند.
 
برای مقابله با این راه نفوذ، بهتر است هر چند وقت یکبار حافظه موقت یا "کش" مرورگر خود را پاک کنید و با مود ناشناس به مرور وب بپردازید.
 
کلیک
کلیک ربایی ترفندی است که برای فریب دادن افراد به کلیک روی لینکها و هدایت آن به پایگاه های اینترنتی آلوده استفاده می‌شود،یعنی در واقع آنها سایت هایی هستند که اطلاعات شما را می‌دزدند.
 
معمولا این کار از طریق پاپ آپ‌ها صورت می‌پذیرد. شما در واقع با بستن این پاپ آپ‌ها و کلیک روی × تصمیم دارید که از شر پنجره‌های تبلیغاتی خلاص شوید، ولی نمی‌دانید که در واقع روی یک لینک کلیک کرده‌اید.
 
هیچ راهی برای مقابله با این روش دزدی اطلاعات وجود ندارد. بهتر است فقط تا آنجایی که می‌شود پاپ آپ‌ها را غیر فعال و متوقف کنید.
 
روش نمایش محتویات
هر وب سایت روش ویژه ای در نمایش گرافیکهای موجود دارد و به مرورگر شما یاد می‌دهد که چطور به نمایش این محتویات بپردازد. همین امر نرم‌افزار و سیستمی را که به نمایش این محتویات می‌پردازد قابل شناسایی می‌کند.
 
برای مقابله با این اقدام جاوا اسکریپت را غیر فعال کرده و از نرم‌افزارهای انتقال ترافیک به کامپیوترهای رله استفاده کنید. البته بعد از خاموش کردن جاوا اسکریپت، قابلیت هایی چون پخش ویدئو نیز غیر فعال می‌شود.
 
کپچا
کپچاها را معمولا برای بالا بردن امنیت استفاده می‌کنند، اما آیا می‌دانید که همین کپچاها ممکن است حاوی حروفی باشند که به سایت های مختلف لینک می‌شوند؟ این را تا زمانی که با ماوس روی حروف نروید متوجه نخواهید شد.
 
هایپر لینک ها معمولا در وب سایتهای مختلف به رنگ های متفاوتی به نمایش در می‌آیند. همین امر باعث می‌شود که نتوانیم لینکهایی که در کپچا وجود دارد ببینیم یا متوجه آنها شویم. وقتی حروف کپچا را می‌نویسید در واقع وب سایت‌هایی را که مشاهده کرده‌اید مشخص می‌کنید.برای مقابله آپشنی را که به صفحات وب اجازه می‌دهد فونت خودشان را انتخاب کنند غیر فعال و یا اینکه آپشنی را که به رنگها، نوع و اندازه فونت‌ها اهمیت نمی‌دهد فعال کنید.
 
برنامه‌های نصبی
در تحقیقاتی ثابت شده برنامه‌های گوناگونی که نصب می شوند، در واقع ویژه کاربر هستند و به گونه ای پروفایل شخصی ما به حساب می آیند.
 
مثلا اگر توئیتر که لیستی از برنامه‌های نصب شده روی موبایل را جمع‌آوری می‌کند، این فهرست را در اختیار یک سایت تبلیغاتی قرار دهد، سلیقه شما توسط آن تشخیص داده و با توجه به آن برای شما تبلیغات ارسال می شود.
 
برای مقابله آپشن «Tailor Twitter based on my apps» را در توییتر غیر فعال کنید.
 
مصرف کمتر باتری برای کاربران آشنا
جالب است بدانید برخی از مرورگرها هستند که به وب سایتها اجازه دسترسی به وضعیت باتری کاربر را می دهند. بدون آنکه خود کاربر خود با خبر باشد.این روش می‌تواند برای ردیابی ما توسط وب سایت هایی که از همین متد بهره می‌برند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از همین مرورگرها "فایرفاکس"است. البته اخیرا "فایرفاکس" این ویژگی را غیر فعال کرده است.

برای مقابله باید از عدم امکان دسترسی مرورگرتان به وضعیت باتری مطمئن شوید.