Gerdab.IR | گرداب

سایبرگدون؛ جنگ سایبری آخرالزمان

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

مدیر سابق سازمان سیا در مورد فعالیت‌های ایران برای به‌کارگیری بمب‌های الکترومغناطیس در عملیات سایبری تحت عنوان سایبرگدون هشدار داد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ اخیراً برخی متخصصین امنیتی آمریکا ازجمله جیمز وولسی (James Woolsey)، مدیر سابق سازمان سیا، در مورد فعالیت سریعی که از تهدید «سایبرگدون» ایران، روسیه، چین و کره‌ی شمالی است به دولت و کنگره‌ی آمریکا هشدار دادند.

سایبرگدون اصطلاحی است که در مورد ویرانگری و خرابکاری‌های ناشی از جنگ‌های الکترونیک و سایبری استفاده می‌شود. این نبرد ترکیبی از جرائم سایبری، تروریست سایبری، جنگ سایبری و فعالیت هکتیویست‌ها است که به دنبال فلج کردن اقتصاد یا تخریب شبکه‌ی اینترنتی دیگر کشورها هستند.

متخصصین امنیتی آمریکا مدعی شدند که دشمنان آمریکا بمب‌های الکترومغناطیسی و راهبرد سایبری را به برنامه‌های جنگی خود اضافه کرده‌اند؛ اما آمریکا از این تهدیدات بی‌اطلاع است.

وولسی در ماه گذشته خطاب به کنگره گفت: «اگر ما خرابکاری‌های تروریستی ناشی از حملات سایبری و نیروگاه‌های برق را به‌عنوان تهدیدات نزدیک در نظر بگیریم، بی‌اطلاعی از دکترین نظامی دشمنان بالقوه‌ی ما و شکست راهبردهای متصور ما، آمریکا را در معرض خطر بمب‌های الکترومغناطیس قرار می‌دهد.

در واقع، دکترین نظامی، برنامه‌ها و مانورهای روسیه، چین، کره‌ی شمالی و ایران و حملات با استفاده از بمب‌های الکترومغناطیس، همگی به‌عنوان سلاح نهایی در عملیات قدرتمند سایبری به کار می‌روند که این عملیات با هدف شکست ملت‌ها از طریق اختلال در نیروگاه‌های برق و سایر زیرساخت‌های حیاتی صورت می‌گیرد.»

لازم به ذکر است که وولسی در تلاش است تا تمرکز کنگره را به‌سوی جنگ با بمب‌های الکترومغناطیس معطوف کند. وی تصریح کرد که این جنگ ممکن است در فضای حمله‌ی هسته‌ای یا از طریق جرقه‌ی خورشیدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد که روسیه، چین، کره‌ی شمالی و ایران در حال کار بر روی راهبردهای بمب‌های الکترومغناطیس هستند و ایران در حال اجرای سیستم ضد سلاح الکترومغناطیس خود است.

وولسی همچنین در مورد اقدامات ایران و آمریکا در زمینه‌ی حفاظت در برابر بمب‌های الکترومغناطیس به کمیته‌ی امور دولتی و کمیته‌ی فرعی امنیت داخلی سنا گفت: «درحالی‌که مقامات واشنگتن، تگزاس، مِین و کولورادو در تلاش برای حفاظت در برابر بمب‌های الکترومغناطیس هستند، خبرگزاری مهر اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ایران تحریم‌های بین‌المللی را شکسته است و خودش را در برابر حملات بمب‌های الکترومغناطیس محافظت می‌کند.»

وی در مورد خطر این بمب‌ها از سوی کشورهای رقیب آمریکا اعلام کرد: «تهدید بمب‌های الکترومغناطیس مانند تهدید هسته‌ای روسیه، چین، کره‌ی شمالی و ایران، حقیقت دارد. حملات هسته‌ای با بمب‌های الکترومغناطیس بخشی از دکترین و برنامه‌های نظامی این کشورها به‌عنوان جنگ جدید است که بر روی تخریب نیروگاه‌های برق و زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی تمرکز می‌کنند؛ یعنی آنچه این کشورها «جنگ کامل اطلاعات» یا «جنگ‌های بدون رویارویی» می‌خوانند و آنچه تحلیل گران غربی آن را «سایبرگدون» یا جنگ‌هایی که موجب قطع شدن کامل برق می‌شود» می‌خوانند.»