Gerdab.IR | گرداب

محمد علی طاهری؛ از دریافت جایزه از هویدا تا توهین به‌ مقدسات و صدور حکم اعدام

از سیر تا پیاز در عرفان حلقه

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

از زمان زندانی شدن طاهری، در کلاس‌ها طرح مقدس نمایی و امام زمان نمایی وی آغاز شد. همچنین با فعالیت‌های بین‌المللی شهناز نیرومنش -عنصر فراری حلقه- و استمداد از مدعیان بین‌المللی حقوق بشری سعی شد پرونده وی سیاسی جلوه‌ داده شود.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق عرفان کیهانی! عرفانی که با شعار درمان افراد را به دام حلقه‌هایی بی‌انتها می‌اندازد. ‌محمدعلی طاهری،‌ بنیان‌گذار عرفان کیهانی با ادعای ارتباط با روح القدس، عیسا شدن را دست یافتنی می داند و با تلقین بیتی تحریف شده از مولانا برای تبلیغ مسیحایی بودن، هر مخاطب بی‌اطلاعی را مجذوب خود می‌کند:‌  
 
هر یک از ما خود مسیح عالمیم/ هر الم را در کف خود مرهمیم
 
شبکه‌ شعور کیهانی، شبکه‌ مثبت، هوشمندی، روح‌القدس و حلقه‌ها ...! این‌ها اصطلاحات مقدس این عرفان و ولی‌نعمت شفای بیمار، دست یافتن به خصایص نیک انسانی و رهایی از رذایل به‌شمار می‌روند... طاهری با الهامات دریافتی از روح القدس [جبرئیل] ارباب حلقه‌ها شده و در هر دوره حلقه‌هایی را تفویض می‌کند تا افراد مشتاق به تناسب اشتیاق خود با اجازه و بی‌اجازه برای اهدافی معین از آن استفاده کنند. همه‌ی ماجراها از طبقه‌ی خالی یک ساختمان و تنهایی نوجوانی که به ادعای خود از کوچکی مشتاق هستی شناسی بود و سؤالات بزرگی داشت، آغاز شد و با تمرکزی (یا به قول خود طاهری اتصالی) که ناراحتی معده‌ی او را التیام بخشید تداوم یافت و... 
 
محمدعلی طاهری متولد 1335، در اواخر دهه چهل، پس از گذراندن دوره ابتدایی به همراه خانواده از کرمانشاه به تهران عزیمت کرد. او که در دوران تحصیل چندان موفق نبود؛‌ حتی دوره‌ی متوسطه را هم نتوانست تکمیل کند و دیپلم بگیرد. طاهری که به کارهای فنی علاقمند بود، استعدادش را در درست کردن هواپیماهای مدل که در آن روزگار باب بود، نشان داد و با شرکت در نمایشگاه ابداعات و اختراعات جوانان، از دست نخست وزير وقت (هويدا) جايزه دريافت کرد؛ طاهري با پيروزي انقلاب اسلامي گرايش‏هايي به ماترياليسم و گروهک‏های چپ‏گرا پيدا کرد.  
 
در بازرسي کميته انقلاب اسلامي از منزل وي تعدادی کتاب و اعلاميه‏‌های این گروهک‏‌ها کشف و برای مدت کوتاهی نیز بازداشت شد.  طاهری بعدها با سفر به کشور‏هاي خارجی سعي کرد ادامه تحصيل بدهد. ابتدا به ژاپن عزیمت کرد؛ اما به گفته‏ خودش، به علت مشکل بودن فراگیری این زبان و بالابودن مخارج، پس از حدود یکسال مجددا به کشور بازگشت. سپس به ترکیه رفت. اما در این سفر او ابهاماتی وجود دارد! طاهری ادعا می‏‌کند در دانشگاه "ارتادو" تحصیل کرده‏‏؛ ولی دانشگاهی به این نام در ترکیه وجود ندارد. او (طبق گفته‏ خودش)، پس از سه سال ( قبل از پایان یک دوره کارشناسی) به کشور بازگشته است و در ايران خود را ”مهندس مکانيک” همان مهندسـی فنی، که خواسته‏ی قلبیش بوده است، معرفي می‏‌کند؛ در حالی‌که حتی مدرک دیپلم هم ندارد و پس از مطرح شدن فریب دیگران با عناوین مهندس و دکتر، کسب دکترای افتخاری را مطرح کرد. افراد این فرقه بر این موضوع که طاهری از کشورهای مختلف مدارک و جوایزی را در جهت تأیید فرادرمانی و سایمنتولوژی [ادعای آموزش شناخت انسان، نرم‏افزارهای وجودی او و همچنین تشخیص و درمان اختلالات ذهنی- روانی و مشکلات ناشناخته در حلقه] گرفته است، تأکید و به آن فخر و مباهات می‏ورزند؛ هرچند این مدارک صرفا افتخاری یا با پرداخت مبالغ هنگفت بوده و دالّ بر تأیید علمی بودن فرادرمانی و سایمنتولوژی نیست.
 
اما طاهری که با ناکامی ازتفکرات مارکسيستي، با مطالعات مداوم به دنبال یافتن فلســفه‌اي جدید برای خود بود، بالاخره به "عرفان التقاطي حلــقه" رسید!! وی با کنار هم گذاشتن بخش‏هایی از دیگر مکاتب و فِرق و تعریف جدید از اصطلاحات رایج در آن‏ها، فرقه‏ای جدید به وجود آورد و این موارد را به دریافت‏های عرفانی حاصل از "اتصال با شعور الهی" نسبت داد! طبق مدارک موجود، در اوایل دهه‏ی هفتاد کلاس‏هایش را با عنوان "تله انرژی پاتی" تشکیل می‏داد و اتصالاتی را که بعدها به فرادرمانی و اتصال به روح القدس و شعور کیهانی مرتبط شد، در آن کلاس‏ها با عنوان تمرکز و انرژی معرفی می‏کرد. با گذشت زمان و در اوایل دهه‏ی 80 کلاس‏ها با عنوان جدیدعرفان کیهانی و فرادرمانی که هیچ پیش نیازی جز مبلغ پنجاه هزارتومان پول و یک تصویر از شناسنامه و پنج قطعه عکس نداشت، رشدی قارچ‌گونه را آغاز کرد و سال‌های 86 تا 89 به صورت هرمی توسعه یافت. آقای طاهری مدعی است که حدود 30 سال برای کسب معارف زحمت کشیده و مطالب طرح شده در کلاس‏هایش را الهامی معرفی می‏کند.
 
هر فرد تنها با گذراندن یک دوره 6 جلسه‏ای در دوره‏ی فرادرمانی که اولین دوره‏ی کلاس‏های ده ترم (هشت ترم درسنامه‏‌ها و یک ترم تشعشع دفاعی و یک ترم سایمنتولوژی) می‏تواند، درمانگر شود و پس از گذراندن ترم پنجم و دوره تشعشع دفاعی، می‏تواند مستر شده و خود به تعلیم آموزه‏های فرقه بپردازد. این فرقه اهدافی متعالی برای اعضای خود تعریف می‌کند؛ ولی در عمل برخلاف اهداف تعریف شده، اعضای آن دچار مشکلات و گرفتاری‏های روحی و جسمی می‌شوند.  
 
مسترهای حلقه بدون دریافت مجوز به‌راحتی و بدون هیچ ممانعتی از سوی مسئولین به تشکیل کلاس در منازل و یا دفاتر کار خود می‏‌پرداختند و برای هر دوره‏ مبلغ 50 تا 150 هزار تومان دریافت می‏کردند و درصدی از آن را به عنوان کمیسیون به دفتر مرکزی این فرقه می‏دادند. این کلاس‏ها پول بادآورده‏ی سرشاری را به حساب‏های بانکی فرقه سرازیر می‏کرد. درآمدی بدون سرمایه‏ی اولیه و تنها بر مبنای درس‌هایی با تکیه بر الهاماتی که صحت و سقم آن زیر سؤال بوده و هیچ توجیه علمی و قانونی نداشت. طاهری حتی در مکان‌هایی چون دانشگاه دامپزشکی تهران و علوم پزشکی‌ ایران و ... با مجوز جعلی به آموزش عرفان حلقه می‌پرداخت.  
 
حلقه علیرغم ادعایی که بر عرفان ایرانی- اسلامی‏‌ بودن خود دارد، برداشت‌هایی انحرافی از اسلام و سایر ادیان و فرق از مسیحیت، یهودیت گرفته تا بهائیت، وهابیت، آموزه‏‌های یوگا، کابالا، پنطیسکاست‏ها، تفکر نوین و... داشته است. این فرقه با زیربنای فکری ماتریالیسم با استفاده از آیات قرآن و مشابهت سازی‏‌هاو تفسیر به رأی‌هایی که انجام داده است، انحرافات و تناقضات بسیاری ایجاد کرده و همچنین به بهانه‌ی درمان و خارج کردن ارواح سرگردان و اجنه از جسم (تشعشع دفاعی و سایمنتولوژی) آسیب‌های جدی روحی و روانی در آن‌ها ایجاد کرده است. شاهد مثال آن مرد جوانی است که دراین کلاس‏ها و دچار بیماری روانی وحشتناکی شده که دیگر قادر نیست در مکان‏های عمومی حاضر شود یا خانم جوانی است که همسرش با مستر خود که چندین سال از او بزرگتر بوده، متواری شده و با داشتن پسری 4 ساله زندگی‌اش از هم ‌پاشیده و آقای چهل و دو ساله‌ای که پس از دوره‏ی دفاعی و فرآیند به اصطلاح برون‏ریزی دچار بیماری دوقطبی شده و در بیمارستان روانی بستری شد‏ و ده‌ها مورد دیگر...‏.  
 
طاهری با ورود به مباحث عرفانی و دینی سیر تکاملی خود را هدفمندانه طی کرد و به گمان باطل خود، ایدئولوژی خود را ارائه نمود و به تشکیل کمیته‏‌هایی با عناوین عرفان، قرآن پژوهی، پزشکی و... پرداخت. در این کمیته‏‌ها کسانی حضور داشتند که با ظن رسیدن به بلوغ فکری کافی در زمینه‏ی دین و قرآن و تفاسیر و مطالب مطرح شده، هر آنچه که به ذهن طاهری تداعی می‏شد و در قالب الهامات و آگاهی‏‌ها ارائه می‏کرد را به گونه‏‌ای عجیب و غریب به آیات قرآن می‌‏چسباندند.  
 
با دریافت گزارشاتی مبنی بر انحرافی بودن کلاس‌های عرفان حلقه و اینکه افراد مختلف به‌واسطه‌ی حضور در این کلاس‌ها دچار آسیب‌های جسمی و روحی شده‌اند، تحقیقات دقیقی بر روی کلاس‌های خود طاهری و مسترهای او در نقاط مختلف تهران و استان‌های دیگر آغاز شد و به‌ویژه پس از بررسی‌های کافی و وافی از شخصیت طاهری، آموزه‏ها و وضعیت کلاس‏ها و جمع‌آوری مدارک و براهین و مستندات لازم از سوی مسئولین امر و طی مراحل قضایی در اواخر اردیبهشت 1389 برای اولین بار دستگیر شد؛ ولی پس از امضای تعهدنامه مبنی بر توقف کلاس‏های غیرقانونی و اعلام برائت و درخواست از مسترها در جهت تعطیلی کلاس‏ها به قید ضمانت آزاد شد. اما با گذشت چند ماه، فعالیت‏های خود را متوقف نکرد و کلاس‏ها همچنان ادامه داشت و حتی با ملاقات‌هایی که با مسترها داشت (نوروز 90)،‌آنان را به اشاعه‌ی آموزه‌ها مکلف ‌کرد. تا اینکه مجددا در اوایل سال 1390 بازداشت و محاکمه شد. 
 
جرائم اثبات شده‏ی طاهری و مجازات‌هایی که برای آن‏ها تعیین شده است:  
1. توهین به مقدسات : پنج سال حبس تعزیری  
2. مداخله غیر قانونی در امور پزشکی و درمان بیماران: پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و ابطال پروانه موسسه عرفان کیهانی.  
3. ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع با لمس نامحرم: هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری.  
4. تهیه و توزیع آثار سمعی و بصری و فعالیت‏های غیر مجاز: ده میلیون ریال جزای نقدی.  
5. تحصیل مال نامشروع: هشت میلیارد و نهصد میلیون ریال جزای نقدی.  
6. استفاده غیر مجاز از عناوین علمی‏( دکتر و مهندس ): شش میلیون ریال جزای نقدی.  
7. کتب و آثار وی از موارد ضالّه و مضلّه می‏باشد: جلوگیری از چاپ مجدد آثار مکتوب و جلوگیری از تکثیر سی‏دی‏ها، حکم بر امحاء کتب و آثار وی.  
 
از زمان دستگیری و زندانی شدن طاهری، مسترها شروع به ساخت و انتشار شایعات و اکاذیب بسیاری برای طاهری کردند! در کلاس‌ها طرح مقدس نمایی و امام زمان نمایی طاهری در سطحی گسترده با برنامه‌ی مشخص یا بدون برنامه‌‏ریزی قبلی آغاز شد! همچنین به توصیه‌ی طاهری و با همت شهناز نیرومنش، عنصر فراری حلقه و ساکن آمریکا با فعالیت‌های بین‌المللی و استمداد از مدعیان بین‌المللی حقوق بشر سعی در سیاسی جلوه‌دادن حبس طاهری داشتند.
 
در خصوص اتهامات افساد فی الارض و ارتداد طاهری، دادگاه طبق دستور قاضی پرونده تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد و به درخواست آن، سه تن از مراجع بزرگوار، گروه تحقیق تشکیل دادند و تمام کتب و جزوات و سی‏دی‏‌های عرفان کیهانی را بررسی کرده و درنهایت اعلام کردند که مسئول و نویسنده‌ی موارد مورد مطالعه، مرتد و کتاب‌هایش ضاله و شرکت در کلاس‏هایش حرام است. اما با وجود این که فتواها براساس مطالعات و اخبار دقیق صادر شده بود، قاضی پرونده بر اساس فتاوی مراجع عمل نکرد و بررسی دقیق‌تری صورت داد. 
 
از اواخر سال 93 علی‌رغم اینکه اعضای عرفان حلقه تحصن‌هایی در مکان‌های مختلف داشتند و آزادی او را طالب بودند، در چند دادگاه متوالی مطالب ارائه شد و سرانجام در مرداد 94 با ادله و براهین متقن، صدور حکم افساد فی‌الارض او اعلام شد. توهین به مقدسات، گسترش باورهای انحرافی و منحرف کردن افراد در گستره‌ی جغرافیایی وسیع و کسب مال نامشروع و به عبارتی گرفتن مال مردم با عملیات فریبکارانه، اقامه‌ی شهود دروغین و جعل نوشته‌ی دیگران از دلایل شمول او بر این حکم است. گفته می‌شود مبلغی که آقای طاهری در ازای آموزش عرفان کیهانی به دست آورده، بیش از دو میلیارد تومان پول نقد بوده است ...  
 
هر چند احتمال دارد با اجرای حکم اعدام بنیانگذار فرقه کیهانی، دفتر آن بسته شود؛ اما از آنجا که فعالیت‌های اعضای آن به انحاء مختلف از جمله تشکیل کلاس‌ها در اجتماع یا حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی ادامه خواهد داشت لازم است تا متولیان دین و محققان حوزه و دانشگاه این‌گونه کالاهای تقلّبی با ظاهر آراسته و زرپیچ عرفان نما را با محک قرآن و روایات احسن اهل بیت (علیهم السلام) بسنجند و با دیدی دقیق، آلودگی‏‌های آن را زیر ذره‌بین نقد ببرند و با معرفی عرفان ناب اسلامی، طالبان و سالکان را در مسیر درست هدایت کنند.