Gerdab.IR | گرداب

آقای مدیر «رسانه» ابزار تهدید نیست!

مردم 9 استان فدای اختلافات شخصی مدیران

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

اختلافاتی که حالا به جان مردم افتاده و هیچ بعید نیست فردا از زبان مسئولان دولتی بشنوید: «ما اختلاف داریم، اینترنت شما باید قطع شود!»

گروه سیاسی گرداب: «قطع اینترنت مخابرات 9 استان»؛ خبری بود که روز گذشته بر روی خروجی برخی خبرگزاری‌های کشور قرار گرفت.

خبری که در نگاه نخست مسایل فنی را به عنوان دلیل آن به ذهن متبادر می کرد اما با ادامه مطالعه متن خبر در کمال تعجب، اختلاف وزارت ارتباطات و مخابرات، عامل اصلی این اتفاق عنوان شده بود!

هرچند اختلافات این دو شرکت به سال ها قبل باز می گردد و بازخوانی آنها «مثنوی هفتاد من کاغذ» را می طلبد اما اینکه چرا مردم باید قربانی اختلافات این دو سازمان یا شرکت شوند سوالی است که پاسخی برای آن یافت نمی شود.

ساعت 17 پنجشنبه شب (8 مرداد) بود که شرکت ارتباطات زیرساخت در پیامکی ناگهانی به خبرنگاران اعلام کرد از بامداد فردا (جمعه 9 مرداد) خدمات اینترنتی و مکالمات بین الملل شرکت مخابرات ایران در برخی استان ها را مسدود خواهد کرد.

این شرکت یک نهاد دولتی است که به صورت انحصاری اینترنت را وارد کشور می کند و بنا بر بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره چرایی گرانی اینترنت در ایران، شرکت زیرساخت اینترنت را به 25 برابر قیمت اولیه به شرکت‌های اینترنتی می فروشد!

البته چند ساعت بعد همین شرکت در پیامکی دیگر خبر از تعویق مسدود شدن اینترنت مخابرات همان 9 استان داد، اما به نظر می رسد آتش اختلافات مخابرات یقه مردمی را می گیرد که به عنوان مشترکان اینترنت کشور شناخته می شوند.


مردم 9 استان فدای اختلافات شخصی مدیران وزارت ارتباطات و مخابرات/ ما اختلاف داریم، اینترنت شما باید قطع شود!  مردم 9 استان فدای اختلافات شخصی مدیران وزارت ارتباطات و مخابرات/ ما اختلاف داریم، اینترنت شما باید قطع شود! 


در حالیکه انتظار می رود مواردی از این دست در جلسات کاری و به دور از تنش حل و فصل شود نکته قابل تامل در این بین، زورآزمایی دو سازمان از طریق رسانه هاست. موردی که پیش از این تنها در موارد ورزشی و هنری شاهد بودیم که در آن ورزشکاران و هنرمندان از طریق رسانه ها برای یکدیگر پیغام و پسغام می فرستادند؛ اما ظاهرا این بار پیغام های مهم تری هم قرار است از طریق رسانه ها به یکدیگر منتقل شود.

مدیران شرکت خصوصی مخابرات ایران مدعی اند وزارت ارتباطات می بایست در تعرفه‌های تلفن ثابت پس از اجرای همکدی در استان ها بازنگری می کرده که تا کنون این کار نکرده و از وزارت ارتباطات می خواهند که حداقل تعرفه ها به حالت پیش از همکدی در استان ها باز گردد اما وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه ها مخالف می کند و معتقد است مخابرات برای جبران ضرر دهی تلفن ثابت، از درآمدهای تلفن همراه در تلفن ثابت استفاده کند. اما مخابرات می گوید لازم است تعرفه تلفن ثابت حداقل به قیمت تمام شده خدمت برسد.

همین اختلاف سلیقه و دعوای کش‌دار بین دو شرکت، کندی توسعه در بخش زیرساخت تلفن ثابت را نیز به ارمغان آروده است.

از همان روزهایی که صحبت از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی و عرضه آن در بورس به میان آمد، مدیران دولتی باید پیش بینی چنین اختلاف نظرهایی در بین دو شرکت که وظیفه‌شان در بخش های متعدد با یکدیگر تلاقی دارد، می کردند.

اختلافاتی که حالا به جان مردم افتاده و هیچ بعید نیست فردا از زبان مسئولان بشنوید: «ما اختلاف داریم، اینترنت شما باید قطع شود!»