Gerdab.IR | گرداب

عمان؛ جایگاه سوم آمادگی در امنیت سایبر

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

جایگاه سوم عمان در موضوع آمادگی در امنیت سایبر و در برابر حملات سایبری بسیار شگفت‌انگیز است و از دلایل آن آموزش‌ها، وجود سازمان‌ها و همکاری‌های این کشور دانسته شده است.

به گزارش واحد بین‌الملل سایبربان، عمان با توجه به گزارش سازمان بین‌المللی مخابرات، بعد از آمریکا و کانادا در جایگاه سوم آمادگی در امنیت سایبر و در برابر حملات سایبری قرار دارد. مالزی و استرالیا نیز همراه با عمان در جایگاه سوم هستند. قطر نیز بعد از عمان، به‌عنوان قدرتمندترین کشور عربی در امنیت سایبری شناخته شده است که در رتبه‌ی هشتم قرار دارد.

دلایل رتبه‌ی بالای عمان در این گزارش این موارد دانسته شده است: سازمان‌های اجرایی، راهبرد امنیت سایبر سطح بالا، طرح‌های جامع این کشور در امنیت سایبر، اقدامات قانونی و فنی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی.

زید رفاعی، یکی از مقامات شرکت امنیت IT  فایرور (Fireware)، گفت: «این رتبه‌ی عمان می‌تواند واقعیت داشته باشد؛ زیرا نقش سازمان فناوری اطلاعات این کشور و سرمایه‌گذاری‌های آن را در امنیت سایبر نمی‌توان نادیده گرفت.»

در گزارش مذکور آمده است که عمان دائماً در حال مقایسه‌ی وضعیت خود با سایر کشورها است تا از این طریق آمادگی خود را در امنیت سایبر بسنجد. از دیگر مسائلی که در بالا رفتن رتبه‌ی عمان نقش داشت، اهمیت به مسئله‌ی آموزش امنیت فناوری اطلاعات ذکر شده است. در این گزارش آمده است که عمان حدود ۳۵۰ بخش عمومی دارد که امنیت سایبری را به افراد آموزش می‌دهند.
در حوزه‌ی همکاری‌های بین‌المللی نیز این کشور با ۱۰ کشور و سازمان در عرصه‌ی امنیت سایبر فعالیت دارد. حتی عمان میزبان اجلاس‌های بین‌المللی امنیت سایبر نیز بوده است.

نکته‌ی آخری که نباید آن را نادیده گرفت این است که عمان در سال ۲۰۱۰ با ایجاد گروه آمادگی برای پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای (CERT) به مطالعه‌ی تهدیدات سایبری پرداخت.