Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای فضای مجازی خبر داد:

امکان احراز هویت کاربران فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

دبیر شورایعالی فضای مجازی از اجرای پروژه احراز هویت کاربران در فضای مجازی توسط یک دستگاه اجرایی خبر داد و گفت: از میان ۳ دستگاه متولی، یکی از دستگاهها برای اجرایی کردن این پروژه انتخاب می شود.

محمدحسن انتظاری در مورد آخرین وضعیت هویت بخشی به کاربران اینترنت از طریق شناسایی نشانی های اینترنتی – IP آدرس ها – تاکید کرد: در این پروژه چند دستگاه اجرایی حاکمیتی متولی هستند و براین اساس قرار است برنامه عملیاتی شدن این طرح توسط این دستگاه ها به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شود.

وی با بیان اینکه تاکنون این نهادها برنامه های خود را در این زمینه ارائه نکرده اند، افزود: پس از دریافت برنامه های این دستگاه ها، طرح اجرایی پروژه احراز هویت کاربران اینترنت در دستور کار کمیسیون های عالی مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: از میان ۳ دستگاهی که متولی ارائه برنامه هویت بخشی به کاربران اینترنت هستند، برنامه ارائه شده یکی از دستگاه ها انتخاب می شود و سایر دستگاهها باید به صورت همکار اجرایی در این طرح نهایی حضور داشته باشند.

وی با تاکید براینکه احراز هویت کاربران تنها در شبکه‌ ملی اطلاعات معنی دارند، افزود: به طور قطع هویت بخشی به کاربران در فضای مجازی مختص شبکه های داخلی خواهد بود و نه شبکه خارجی چرا که در صورت احراز هویت در شبکه اینترنت جهانی، شناسایی هویت کاربران به خارجی‌ها صورت گرفته است.

انتظاری اجرای این طرح را مستلزم اجرا و پیاده سازی هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

لازم به ذکر است عملیاتی شدن طرح هویت بخشی به کاربران در فضای مجازی در حالی در دست پیدا کردن متولی جدید است که آذرماه سال گذشته این طرح برای نخستین بار از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده بود.

محمود واعظی در یک نشست خبری گفته بود: با اجرای این طرح که هم اکنون بخش فنی آن در حال انجام است، قصد داریم جلوی استفاده غیرمجاز و کلاهبرداری را در فضای اینترنت بگیریم به این ترتیب هیچ کاربری نخواهیم داشت که با هویت نامعلوم وارد فضای اینترنت شود.

به گفته وی  در این طرح به هیچ وجه قصد ورود به حریم شخصی افراد را نداریم و فقط کاربر با یک تابلو و هویت مشخص از اینترنت استفاده می‌کند و همانطور که شماره تلفن و موبایل به مشترکان هویت می بخشد، شماره اینترنت نیز می تواند به کاربری که از این فضا استفاده می کند، هویت بدهد.

از آن زمان تاکنون در مورد اجرای این طرح اخباری از سمت وزارت ارتباطات منعکس نشده است و به نظر می رسد قرار است این پروژه با یک متولی جدید به اجرا درآید.