Gerdab.IR | گرداب

با حضور وزیر ارتباطات:

موتور جست‌وجوی ایرانی «یوز» راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

موتور جست‌وجوی بومی یوز با حمایت وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد. با حمایت و راه‌اندازی از این سامانه‌های بومی دسترسی به سرویس‌های مشابه خارجی محدود نخواهد شد.

موتور جست‌وجوی (جویشگر) بومی یوز به مناسبت دهه فجر با حمایت وزارت ارتباطات رونمایی شد. بنابر اعلام طراح این جویشگر تاکنون 7 میلیارد تومان برای راه‌اندازی آن هزینه شده است.

مدیر و طراح جویشگر بومی یوز با تشریح ویژگی‌های این محصول اعلام کرد روزانه 25 میلیون ایرانی از موتور جست‌وجوی گوگل بازدید می‌کنند و میزان استفاده از این جست‌وجوگر در ایران از کشورهایی مثل آلمان و فرانسه بیشتر است به طوری که ایران ششمین کشور با بیشترین استفاده از گوگل است و کشورهای آلمان و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان ضرورت ایجاد موتور جست‌وجوهای ایرانی گفت: در پروژه prism آمریکا 9 شرکت بزرگ از جمله گوگل، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت در حال جمع‌آوری اطلاعات از کاربران برای سرویس‌های امنیتی آمریکا هستند بنابراین یکی از اصول حفظ اطلاعات توانایی در نگهداری اطلاعات داخلی در کشور و کاهش وابستگی به خارج برای به دست آوردن اطلاعات است.

وی یادآور شد: این موتور جست‌وجو هم اکنون یک میلیارد صفحه فارسی را در 150 سرور خود ذخیره دارد و در فاز سوم طبق برنامه‌ریزی در تلاش است تا 30 درصد جست‌وجوهای ایرانی‌ها را در اینترنت به خود اختصاص دهد.

نقوی تأکید کرد: قابلیت توسعه خطی و پدیده‌یابی بی‌درنگ در وبلاگ‌ها از ویژگی‌هایی است که سرعت این موتور جست‌وجو را نسبت به موارد مشابه دیگر افزایش داده است.

در ادامه این برنامه نصر‌الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: این وزارتخانه از تمامی فعالان در عرصه محصولات فضای مجازی برای تکمیل ابزارهای موجود حمایت می‌کند تا در آینده نزدیک با انفجاری از ذخایر داده و دانش بومی در فضای مجازی روبرو شویم که در نتیجه آن ارزش افزوده بسیاری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، دینی و امنیتی برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیش از این نیز از چند موتور جست‌وجوی دیگر حمایت شده بود.

علاوه بر این برات قنبری معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات نیز یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی در شبکه ملی اطلاعات را جویشگرهای بومی نامید و گفت: اگر بتوانیم اطلاعات مورد نیاز شهروندان را در داخل کشور فراهم کنیم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی در عرصه فضای مجازی را تقویت بخشیم.

وی با اشاره به صرف هزینه 7 میلیاردی برای راه‌اندازی این موتور جست‌وجو گفت: برآورد وزارت ارتباطات این است که کشور نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 170 میلیارد تومانی در پروژه‌های جویشگر ملی دارد.

قنبری تصریح کرد: هزینه‌ای که امروز بابت راه‌اندازی موتور جست‌وجوهای ملی صرف می‌شود در برابر پولی که برای خرید پهن باند از خارج هزینه می‌کنیم بسیار کمتر است. اگر سیاست کشور تأمین 60 درصد ترافیک داخلی و 40 درصد ترافیک از خارج است باید سیاست خرید پهنای باند به سیاست حمایت از سامانه‌های بومی نظیر جویشگر تغییر کند.

وی گفت: در این پروژه نیز تا زمانی که طرح به نقطه سر به سر برسد و بتواند بر اساس مدل اقتصادی روی پای خود بایستد از آن حمایت می‌کنیم.

واعظی: برنامه‌ای برای محدود کردن جستجوگر‌های خارجی نداریم
در ادامه این مراسم نیز محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به طراحان این جست‌وجوگر ملی تأکید کرد: بدانید که بازار ایران بازار رقابتی است و صرفا به خاطر ایرانی بودن نمی‌توانید بازار را در اختیار داشته باشید. وزارت ارتباطات آزادی عمل و حق انتخاب را برای مردم قائل است که بتوانند بدون اجبار و بر اساس شایستگی محصول مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

وی گفت: هدف‌گذاری برای آینده کشور این است که در کنار افزایش تولید محتوا و توسعه پهنای باند، 80 درصد نیازهای مردم در فضای مجازی از تولیدات داخلی برطرف شود.

وی اطمینان داد که پس از راه‌اندازی این موتور جست‌وجوهای ایرانی وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای محدود کردن موتور جست‌وجوهای خارجی و پر استفاده ندارد.

واعظی گفت: همچنین که 2نرم‌افزار ارتباطی موبایلی ساینا و بیسفون که چندی پیش رونمایی شدند در بازار رقابتی فعالیت خود را شروع کردند تا کنون بیسفون 700 هزار مشترک و ساینا 100 هزار مشترک دارد. به عنوان دولت وظیفه خود می‌دانیم که از محصولات بومی حمایت کنیم و سپس در بازار رقابتی هر یک از محصولات موفق‌تر و شایسته‌تر بود با اقبال بیشتری از سوی مردم روبرو خواهد شد.

وی همچنین در این باره به حمایت از 23 شرکت خصوصی در سال 93 با اعتبار کمیته وام وجوه اداره شده اشاره کرد و گفت: امسال اعتبار این کمیته 90 میلیارد تومان بود که احتمالا سال آینده به 120 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

واعظی بر حفظ حریم خصوصی شهروندان در سامانه‌های بومی تأکید کرد و گفت: نگرانی از دسترسی به اطلاعات شخصی شهروندان در سامانه‌های بومی ناشی از عدم شناخت از فضای مجازی است و توجیه ندارد.

وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: در سامانه جویشگر بومی یوز فیلترینگ وجود ندارد.