Gerdab.IR | گرداب

فیلترشکن‌ها دست به دست در مدارس می‌چرخند

تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: فیلترینگ هم جایگزین خوبی برای مقابله با فضای غیراخلاقی مجازی نیست چراکه انواع فیلترشکن‌های بسیار قدرتمند حتی به رایگان در دسترس افراد بوده و در مدارس دست به دست می‌چرخد.

مجید ابهری، پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی، با اشاره به این موضوع که 40 درصد از دانش آموزان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، اظهار کرد: با توجه به گسترش روزافزون نرم‌افزارهای سایبری، موبایلی و همچنین برنامه‌های برخط امکان دسترسی نوجوانان و جوانان به حداکثر خود رسیده است از آنجا که مقابله سلبی و حذفی تأثیری بر دسترسی افراد به این گونه سایت‌ها و فضاها نداشته و فقط برای کوتاه مدت مؤثر است، بنابراین خانواده‌ها و نهادهای متولی باید عنایت ویژه به این نکته داشته باشند که فیلترینگ هوشمند و غیرآن تنها چند دقیقه دسترسی را به تأخیر می‌اندازد.

وی ادامه داد: انواع فیلترشکن‌های بسیار قدرتمند حتی به رایگان دردسترس افراد بوده و در مدارس دست به دست می‌چرخد.

جاسوسی از طریق فضای مجازی
این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌های جاسوسی از طریق شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، انواع فیلترشکن‌ها را عرضه کرده و امکان دسترسی را به فضای سایبری مقدور می‌کنند.

وی بیان کرد: از نگاه رفتارشناسی با توجه به پژوهش‌ها و مطالعات نظری و میدانی از آنجا که قبل و هنگام ورود اینگونه فناوری‌ها سازمان‌ها و نهادهای متولی متوجه عوارض و عواقب آن نبوده‌اند، متأسفانه در مقطعی به آسیب‌های رفتاری، فرهنگی و اخلاقی این‌گونه نرم‌افزارها پی برده‌اند که تقریبا دیر شده بود، اما در زمینه راهکارهای پیشگیری فرهنگی و کنترل و مقابله با آن محورهایی پیشنهاد می‌شود.

ضرورت اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان
ابهری اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش به خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان در زمینه‌های عوارض این‌گونه دسترسی‌ها و نتایج عینی آنها که منجر به اعتیاد، خودکشی، فرار از خانه، افت تحصیلی و روابط غیرمتعارف شده با توجه به اینکه حداقل فعالیت جوانان در این گونه فضاها دو ساعت و حداکثر آن نامحدود است و در بعضی از نوجوانان و جوانان این دسترسی به صورت اعتیاد درآمده وقت‌کشی و اتلاف عمر و عقب‌ماندن از فعالیت‌های تحصیلی و اجتماعی عوارض دیگری از این گونه دسترسی‌هاست.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و در صدر آنها صداوسیما، در این زمینه نقش مهمی داشته و مدارس و خانواده‌ها نیز می‌توانند به عنوان بستر مکمل در این زمینه عمل کنند.

این کارشناس تصریح کرد: با ایجاد فضاهای مشابه و حتی بهتر براساس ارزش‌ها و معیارهای دینی و فرهنگی‌مان می‌توان به رقابت گسترده با این گونه از نرم‌افزارها پرداخت.

وی افزود: در زمینه بازی‌های رایانه‌ای توفیقات زیادی بدست آمده که قابل توجه است، منتها حمایت‌های مالی و فرهنگی از عوامل تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در این میدان مفید و مؤثر باشد.

ضرورت مخاطب‌شناسی در زمینه تولید نرم‌افزارهای بومی
ابهری اظهار کرد: در زمینه تولید نرم‌افزارهای بومی باید سلیقه‌سنجی و مخاطب‌شناسی انجام شده و از توانمندی نخبگان رایانه‌ای در داخل کشور استفاده شود، متأسفانه در بعضی از نرم‌افزارهای بومی مسیر دسترسی و ورود به پروفایل‌های کاربران بسیار ساده بوده و بعضی از افراد توانسته اند به اطلاعات خصوصی و شخصی افراد دست یابند، همین نکته باعث سلب اعتماد کاربران از این گونه نرم‌افزارها شد که البته این نقاط ضعف نیز باید پوشانده شود.

وی بیان کرد: آموزش، اطلاع‌رسانی و تولید ابزار مشابه بسیار مؤثرتر و مفیدتراز فیلترینگ است که هنوز برای این قدم‌ها دیرنشده است، اما ممکن است سال دیگر کاری نتوان انجام داد.