Gerdab.IR | گرداب

باز هم یک شایعه جان گرفت:

فیلترینگ هوشمند بر روی اینستاگرام صرفاً یک شایعه است

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳

شایعه‌سازی درباره آغاز فیلترینگ هوشمند از شبکه «اینستاگرام» در حالی است که پیش از این گفته شده بود فیلترینگ هوشمند نه روی این شبکه کارایی دارد و نه قصدی برای اجرایی کردن آن وجود دارد

به گزارش گرداب از روز گذشته خبری در رسانه‌های مختلف در حال انتشار است مبنی بر این‌که فیلتر هوشمند شبکه عکس «اینستاگرام» آغاز شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند دقت بیش‌تری است.

البته خبر اولیه به نقل از خبرگزاری فارس منتشر شده است که هم‌اکنون از خروجی این خبرگزاری حذف شده است؛ اما خبرش در بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌ها بازنشر شده است.

آیا این فیلترینگ، فیلترینگ هوشمند است؟
گرچه منبع خبر مشخص نیست، اما این‌طور که پیداست قرار است صفحات غیراخلاقی این شبکه اجتماعی با دنبال‌کنندگان بالا -که اتفاقاً تعدادشان کم هم نیست- مسدودسازی شوند تا دسترسی مستقیم به این صفحات محدود شود.

اما با همه این تفاسیر، عکس‌های این صفحات به دلیل پشتیبانی اینستاگرام از پروتکل SSL (پروتکل امن) در صفحه اصلی (Stream) کاربران این شبکه نشان داده می‌شود و هیچ محدودیتی از این بابت وجود نخواهد داشت!

یعنی عملاً فیلترینگی بر این شبکه مترتب نشده است و صرفاً دسترسی مستقیم به کاربرانی که اقدام به انتشار محتوای مبتذل یا مستهجن می‌کنند محدود شده است.

فیلترینگ هوشمند قرار بود محتوا محور باشد
آن‌چه که در توافقات و تفاهمات صورت گرفته بود، این بود که فیلترینگ هوشمند هر نوع محتوا را پردازش کند و با تشخیص محتوای مبتذل، دسترسی به آن‌را در لحظه محدود کند.

اتفاقی که به دانش «پردازش تصویر» (Image Processing) نیاز دارد که در دسترس ما هست، اما در مقیاس‌های کوچک پاسخگوست و در درگاه ملی (Gateway) نیازمند بررسی‌های بیش‌تر است.

علاوه بر این، به گفته مدیرکل ساماندهی محتوای مرکز ملی فضای مجازی، این نوع فیلترینگ صرفاً بر محتوای رمز نشده کارایی دارد که اینستاگرام با رمزنگاری محتوای خود، این کارایی را از بین برده است.

از سوی دیگر محمدعلی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیش از این گفته بود که فیلترینگ هوشمند اینستاگرام «اصلاً» مطرح نیست.

قرار بود چه اتفاقی برای اینستاگرام بیفتد؟
رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره روند فیلترینگ اینستاگرام گفته بود: مقرر شد ظرف مدت زمانی وزارت ارتباطات با هاست خارجی این شبکه اجتماعی مذاکره کند تا دسترسی آن در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد. اگر این اتفاق نیفتد و این هاست در اختیار وزارت ارتباطات خودمان قرار نگیرد، دوباره بحث فیلتر اینستاگرام مطرح خواهد شد.

حال مشخص نیست دلیل این جریان‌سازی کذب و دروغین چیست؟ قصد تخریب کارایی وجهه فیلترینگ هوشمند وجود دارد یا صرفاً یک اشتباه در خبررسانی باعث وقوع این اتفاق شده است؟