Gerdab.IR | گرداب

تروریست‌هایی که باید وایبر و واتس‌اپ داشته باشند

تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳

جوانی که برای حفظ هویتش، خود را «محمد» و دانشجوی الازهر معرفی می ‌کند، در این ‌باره می ‌گوید:‌ شماری از دوستان دانشجویش به واسطه همین افراد جذب داعش شده و برای پیوستن به صفوف این گروه تروریستی تکفیری راهی سوریه یا عراق شده‌ اند.

به گزارش گرداب و به نقل از مشرق، «آل حرب» و «ابو سياف» و «الظواهری کوچک» سفیران اینترنتی داعش در مصر شمرده می‌ شوند و مساجد، مهم ترین عرصه فعالیت مزدوران این گروه تروریستی تکفیری جهت به دام انداختن جوانان مصری برای پیوستن آنها به داعش هستند.

«سلام عليكم.. برادر شما احمد هستم، شیخ بزرگوار دوست دارم، با شما آشنا شوم» .. «اسم من "محمد (ف)" و در دانشگاه "الأزهر" تحصیل می‌ کنم» .. «شما به مسجد الازهر زیاد می ‌روید؟» .. «بله» .. «وقت و زمانی دیگر با شما دیدار خواهم کرد تا با هم در یاری اسلام مشارکت داشته باشیم».

جملات فوق، سخنان کوتاه و گذرایی بودند که میان یکی از مزدوران داعش که «احمد» خوانده می ‌شود و در این گروه یا گروه‌ های تروریستی تکفیری وابسته به «داعش» عضویت دارد، با یکی از دانشجویان دانشگاه الازهر که در رشته فقه مشغول به تحصیل است و از کشورهای عربی منطقه راهی قاهره، پایتخت مصر شده است، رد و بدل شدند.

مشابه همین وضعیت در مساجد دیگر مصر از جمله مسجد امام حسین(ع) و مراکز تحصیل علوم دینی و مذهبی نیز مشاهده می‌ شود، به گونه ‌ای که مزدوران داعش و دیگر گروه‌ های تروریستی تکفیری داخل این مساجد و مراکز یا بیرون آنها فعالیت دارند و تلاش می ‌کنند، جوانانی را جذب این گروه‌ ها کنند که فرصت شغلی مناسبی برای امرار معاش یا ادامه تحصیل پیدا نمی‌ کنند.

تحقیقات و رصدهای صورت گرفته در حوالی این مساجد و مراکز دینی و مذهبی از جمله در منطقه «الحسین» (ع) قاهره و مقابل 2 مسجد تاریخی و قدیمی این منطقه حکایت از آن دارد که داعش از یک شیوه قدیمی و 2 شیوه جدید برای جذب نیرو استفاده می‌ کند.

شیوه قدیم به دام انداختن جوانان دانشجو و محصلان علوم مذهبی مصری و غیر مصری به صورت مستقیم و از طریق مزدوران و واسطه ‌های مستقیم انجام می ‌شود و شیوه ‌های جدید نیز در آشنایی با داعش و جذب آن شدن از طریق پایگاه ‌های اجتماعی اینترنتی از جمله «فيس بوک» و«توئيتر» انجام می ‌شود.

برخی منابع مصری با اشاره به این که این جوانان از مقابل مساجد بزرگ پراکنده در شهرها و استان‌ های مختلف مصر از جمله شهرک «پژوهش‌ ها و مطالعات اسلامی» در منطقه «الدراسه» قاهره به دام داعش یا دیگر گروه‌ های تروریستی تکفیری می ‌افتند، تاکید کردند که این امر به پدیده ای در مصر تبدیل شده و در صورت عدم مقابله با آن باید در انتظار فاجعه ‌ای بزرگ در این کشور باشیم.

این منابع هم چنین با بیان اینکه مزدوران وابسته به داعش و گروه‌ های تروریستی تکفیری در این اواخر تلاش‌ های خود را به شکل چشم گیری در مصر افزایش داده‌ اند، تصریح کردند که هویت بسیاری از این افراد بر کسی شناخته شده نیست و به نظر نمی‌ رسد که دستگاه ‌های امنیتی و اطلاعاتی مصر نیز از هویت آنها اطلاع داشته باشند، چون اقدامی تاکنون در این خصوص از سوی این دستگاه و دولت مصر انجام نشده است.

جوانی که برای حفظ هویتش، خود را «محمد» و دانشجوی الازهر معرفی می ‌کند، در این ‌باره می ‌گوید:‌ شماری از دوستان دانشجویش به واسطه همین افراد جذب داعش شده و برای پیوستن به صفوف این گروه تروریستی تکفیری راهی سوریه یا عراق شده‌ اند.

وی درباره نحوه جذب این افراد به داعش می ‌گوید که آنها توسط فردی که با آنها در مسجد الازهر و هم چنین الحسین (ع) دیدار داشته و تحت عنوان یاری دین اسلام فریب خورده و به داعش ملحق شده ‌اند.

محمد تاکید می ‌کند: فردی که خود را «احمد» معرفی می ‌کرد، دوستانش را فریب داده و این که وی را تنها یک بار در مسجد الازهر دیده است، چون این شگرد مزدوران داعش است که برای جذب نیرو و عضو در هر مسجد تنها یک‌ بار حضور می‌ یابند تا امکان شناسایی و دستگیری آنها وجود نداشته باشد و به طور معمول هر بار به شکلی خاص در مساجد یا مراکز دینی و مذهبی حضور می‌ یابند، به این معنا که زمانی یک نفره و زمانی دو یا سه نفره در مساجد ظاهر می‌ شوند تا هرگونه شک و شبهه را از خود دور کنند و امکان شناسایی و دستگیری خود را از بین می‌ برند و همواره مراکز و مناطق فعالیت خود را تغییر می ‌دهند.

براساس آمارهای غیر رسمی برآورد می ‌شود که حدود یک هزار مصری پیوستن خود به داعش را اعلام کرده ‌اند، اما گزارش ‌های دستگاه‌ های امنیتی و برآوردهای آنها نشان می ‌دهد که حدود 8 هزار مصری در صفوف گروه ‌های مختلف تروریستی تکفیری مانند «القاعده» و «داعش» مشغول فعالیت هستند.

یکی دیگر از راه ‌هایی که جوانان مصری را به دام داعش می ‌اندازد، اینترنت و پایگاه‌ های اجتماعی آن است، به گونه ‌ای که منابع آگاه مصری تصریح می ‌کنند: پس از افزایش کنترل‌ ها و نظارت ‌های دولت بر پایگاه‌ های اجتماعی اینترنتی میزان جذب جوانان مصری از این طریق کاهش یافت تا این گروه تروریستی تکفیری برای مقابله با این اقدام دولت مصر روی به فریب جوانان با ارسال مزدور به مساجد و جذب مستقیم آنها بیاورد.

جوان مصری 22 ساله‌ ای که خود را «محمد محمد» معرفی می‌ کند، درباره نحوه پیوستن خود به صفوف «داعش» چنین می ‌گوید: سفر برای ملحق شدن به صفوف داعش بیش از 2 هزار پوند مصری معادل حدود 250 دلار هزینه برای فرد در برندارد و این سفر از طریق ترکیه ممکن است، به گونه ‌ای که افراد به بهانه سیاحت و گردشگری راهی ترکیه می ‌شوند و از آن جا خود را به مناطق مرزی سوریه و ترکیه می ‌رسانند، تا یکی از عناصر گروه های تروریستی مسلح تکفیری فعال در سوریه آنها را به صورت قاچاق از مرز عبور داده و وارد خاک سوریه کند.

محمد تاکید می‌ کند که برای پیوستن به داعش نیاز به هزینه زیادی نیست، چون به محض ملحق شدن به این گروه، سرکرده و مسئول گروه تمام نیازهای شما را تامین می ‌کند و کسانی ‌که اولین بار است، به داعش ملحق می‌ شوند، تحت آموزش ‌های نظامی سخت و فشرده قرار می‌ گیرند.

این جوان 22 ساله مصری که دانشجوی دانشکده ادبیات یکی از دانشگاه ‌های مصر است، توضیح می‌ دهد که از طریق فیس بوک با داعش آشنا و جذب آن شده است و این شیوه‌ ای معمول و متداول نزد جوانان مصری است که با هماهنگ کنندگان سفر خود جهت پیوستن به داعش از طریق توئیتر و فیس بوک آشنا شوند و از جمله معروف ‌ترین این هماهنگ کنندگان که حلقه ارتباطی داعش با جوانان جذب شده به این گروه است، باید از افرادی همچون «عبد القادر آل حرب» (مصري) و «ابو سياف المصری» و «الظواهري کوچک» نام برد.

محمد تصریح می ‌کند که مزدوران پراکنده داعش در سراسر نقاط مصر به نحوی به هریک از این افراد مرتبط می‌ شوند و آنها هستند که زمینه سفر این جوانان به ترکیه و پیوستن آنها به صفوف داعش را فراهم می‌ کنند.این جوان مصری تاکید می ‌کند که سفر و پیوستن به داعش برای افراد کم تر از 20 سال راحت‌ تر و آسان ‌تر است، چون این افراد نیازی به گذرنامه و ویزا برای سفر به ترکیه و از آنجا به مناطق مرزی این کشور را ندارند و در این راه تنها کافی است، سفارش این فرد به یکی از عناصر داعش در مناطق مرزی ترکیه و سوریه شود.

به گفته «محمد» افرادی که خواهان پیوستن به داعش هستند، پس از رسیدن به مناطق مرزی ترکیه برای انتقال به داخل سوریه از طریق «وایبر»‌ یا «واتس‌اپ» با فرد مورد نظر تماس می‌ گیرد و به این جهت از این دو سیستم ارتباطی استفاده می‌ شود که امکان ردگیری آنها وجود نداشته باشد. محمد تاکید می ‌کند که داعش دارای ده ‌ها صفحه در پایگاه اجتماعی اینترنتی «توئیتر» است.

جوان مصری دیگری که خود را «ابو سياف» معرفی می‌کند، داستان پیوستن خویش به «داعش» را این گونه نقل می ‌کند و می ‌گوید: سفر برای پیوستن به صفوف داعش با گرفتن ویزای سفر به ترکیه برای سیاحت و گردشگری آغاز می ‌شود. به همین منظور در هر نقطه مصر که زندگی کنی باید خود را به بندر «اسکندریه» یا «پورت سعید» برسانی. در آنجا ویزای بندر «اسکندرون» یا «مارسیم» ترکیه به شما داده می‌ شود که تنها هزار پوند هزینه دارد.«أبو سياف» می ‌گوید که اغلب جوانان مصری که به سوریه سفر کردند، هزینه بسیار اندکی برای این سفر کرده ‌اند، چون انتقال این افراد به مناطق مرزی ترکیه با تاکسی انجام می شود که هزینه آن بیش از 25 لیره ترکیه یا حدود 75 پوند مصری نیست و ورود آنها به اراضی سوریه از طریق گذرگا‌ه‌ های موجود بین 2 کشور از جمله گذرگاه‌ های «الریحانیه» و «الحيز تاب» صورت می‌ گیرد که خارج از سیطره و کنترل ارتش سوریه است.

در این بین یکی از جوانان مصری وابسته به جماعت اخوان المسلمین نیز از سفر دوستش به سوریه و پیوستن وی به صفوف داعش چنین می‌ گوید:‌ یکی از دوستانم 5 ماه پیش به ترکیه سفر کرد. وی پیش از پرواز هواپیما به مقصد ترکیه توسط نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه بین المللی قاهره بازداشت و مدت 30 دقیقه مورد بازجویی قرار گرفت تا اطمینان حاصل کنند که وی آیا با اخوان المسلمین رابطه دارد یا خیر.

این جوان مصری ساکن منطقه «عین الشمس» در شرق قاهره ادامه می ‌دهد که دوستش به این دلیل که فرد معروفی در جماعت نبوده است، توانست به راحتی به ترکیه سفر کند و از آنجا به صفوف داعش ملحق شود، به گونه ‌ای که به آنها اطلاع داده، در حال حاضر در صفوف داعش درحال مبارزه با نظام در سوریه است.

این درحالی است که یک جوان مصری دیگر نیز تعریف می‌ کند که خانه و خانواده ‌اش در محله «المعادی» در جنوب قاهره را با هدف پیوستن به داعش ترک کرده و عامل ارتباطی وی با این گروه تکفیری فیس بوک بوده و مهم تر از همه این که وی پیش از سفر به ترکیه و از آنجا به سوریه توانسته بود، حدود یک صد جوان مصری را، به جهاد در سوریه قانع کند و برخی از آنها راهی سوریه شدند.

این جوان مصری می ‌گوید که پیوستن مستقیم به داعش امر راحت و آسانی نیست و یک جوان مصری تنها پس از مورد تایید قرار گرفتن از سوی یکی از اعضای داعش و اثبات هویت و موجودیت خود در یکی از گروه ‌های مسلح درحال مبارزه با نظام در سوریه می‌ تواند، به داعش ملحق شود.