Gerdab.IR | گرداب

حسنات و آسیب‌های احتمالی زیارت مجازی

تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳

یک کارشناس مذهبی گفت: زائران باید بدانند که شیرینی حضور در کنار قبر امام رضا(ع) به غیر از شیرینی معنوی، شیرینی فیزیکی و ظاهری هم دارد و نباید زیارت‌های مجازی به نوعی تنبلی زیارتی برای زائران ایجاد کند.

به گزارش گرداب، حجت‌الاسلام و السلمین شیخ محمد شریفی ‌صادقی، مدیر مؤسسه علمی- فرهنگی تمدن علوی در گفت‌وگو با شبستان گفت: زیارت‌های مجازی فی نفسه اشکالی ندارد اما ترس این است که این زیارت‌های مجازی به نوعی تنبلی زیارتی برای زائران ایجاد کند.

وی افزود: پیامبراعظم (ص) می‌فرمایند هر آنکه حرم امام رضا(ع) را زیارت کند، ضمانت می‌کنم تا پروردگار او را به بهشت ببرد و گناهانش را به واسطه زیارتش بیامرزد.

مدیر مؤسسه علمی- فرهنگی تمدن علوی تصریح کرد: برخی‌ها ممکن است که در آن زمان نمی‌توانند امام رضا(ع) را زیارت کنند و حتی گاهاً بیمار هستند و یا مشکلات بیماری سبب می‌شوند تا نتوانند آن امام را از نزدیک زیارت کنند بنابراین در این شرایط، طبیعی است که فرد به صورت مجازی آن حضرت را زیارت کنند.

وی بیان کرد: البته زائران باید بدانند که شیرینی حضور در کنار قبر امام رضا(ع) به غیر از شیرینی معنوی، شیرینی فیزیکی و ظاهری هم دارد. یکی از دوستانم که فوق تخصص میکروبیولوژی‌ دارد توسط گروه علمی ثابت کرده‌اند که از ضریح امام رضا(ع) به شعاع 300 متر هیچ میکروبی یافت نمی‌شود. بنابراین زیارت امام رضا(ع) علاوه بر بعد معنوی به نفع بدن انسان هم است.

عضو جامعه خطبای برتر کشور تصریح کرد: اگرخدای ناکرده تنبلی در زیارت باشد، فی نفسه اشکالی دارد چرا که برخی از افراد یک سری از کارهای خرده و کوچک را به زیارت ترجیح می‌دهند. بسیاری از بزرگان خود را مکلف می‌کردند که زیارت را از دست ندهند و زیارت را نوعی ادب می‌دانستند. خدا کند که ما هم در زمره این افراد باشیم.

وی بیان کرد: زیارت مجازی ائمه اطهار(ع) در صورتی بدون اشکال است که فرد به طور واقعی توانایی حضور را نداشته باشد.

حجت‌الاسلام و السلمین شریفی‌ صادقی تصریح کرد: اسراری در زیارت امام رضا(ع) وجود دارد که در جای دیگری یافت نمی‌شود حتی عنوان شده است که یک رکعت نماز در زیارتگاه امام رضا(ع) برابر با 200 رکعت نماز است.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چه‌ راه‌هایی برای بهره ‌وری بیشتر از زیارت مجازی پیشنهاد می‌کنید، گفت: همان راه‌هایی که در زیارت حقیقی به صورت فیزیکی وجود دارد در مجازی هم صادق است. چه اشکالی دارد حتی در زیارت مجازی هم به نیابت از امام زمان(عج) برای زیارت امام رضا(ع) غسل کنیم و وضو بگیریم. حتی صلوات بفرستیم و ذکر بگوییم.

حجت‌الاسلام شریفی‌ صادقی اظهار کرد: کاربران به هنگام زیارت مجازی از هر آنچه که اطرافش است، فارغ شود و به جز زیارت به هیچ چیز نیاندیشد.