Gerdab.IR | گرداب

سخنگوی وزارت ارشاد:

با تهدیدات فضای مجازی مبارزه می‌کنیم

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۳

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نمی توانیم مردم را از استفاده فضای مجازی محروم کنیم اما می‌توانیم با تهدیداتش مبارزه کنیم.

به گزارش گرداب، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به این موضوع که فضای مجازی به یاری دنیای حقیقی آمده‌اند، اظهار کرد: در گذشته نمی‌توانستیم بسیاری از پیام‌ها و حرف‌ها را در فضای غیرمجازی مطرح کنیم اما امروز به واسطه پیشرفت‌های فنی و الکترونیکی و توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی و توسعه شبکه‌های اجتماعی قادریم تا پیام‌ها و مطالبات‌مان را مطرح کنیم.

فرصت، نه تهدید/ نیازمند برنامه‌ریزی هستیم
وی افزود: استفاده از فضای مجازی فرصت است و پیشرفت‌های تکنیکی در حوزه ارتباطی و فناوری‌های مجازی دیجیتالی یک فرصت تلقی می شود نه تهدید، اما لازمه نحوه نظارت و نحوه تعامل با این صنعت روبه رشد، برنامه‌ریزی درست و توجه به محتوا و تولید آن در عرصه فضای مجازی است، استفاده بهینه از این فضاها برای پیشبرد برنامه‌های هر دستگاه می‌تواند مؤثر باشد و نهادهای مختلف به تناسب آن مأموریت مختلفی دارند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز شاید بیش از همه دستگاه‌ها، نهاد فرهنگی کشور می‌تواند از فضای مجازی بهره بگیرد؛ وزارت ارشاد در حوزه مطبوعات، کتاب، رشته‌های هنری، سینمایی، اطلاع‌رسانی و حتی قرآنی در فضای مجازی فعالیت‌های مؤثری انجام داده است. بنابراین فرصت مناسبی برای حوزه فرهنگ و هنر پیش آمده است تا بتواند از ابزار پیشرفت‌های نوین ارتباطی و گسترش فضای مجازی استفاده مطلوب کند.

فضای مجازی را نباید به عنوان یک تهدید بدانیم
وی بیان کرد: ما نباید فضای مجازی را یک تهدید بدانیم در مرحله اول باید از آن به عنوان یک فرصت یاد کنیم، منتها برای دوری جستن از آسیب‌های فضای مجازی و برای پیشگیری از حوادثی که ممکن است در عرصه فضای مجازی رخ دهد و سوءاستفاده‌هایی که صورت بگیرد، باید اقداماتی انجام داد. نوش‌آبادی اظهار کرد: برخی از فعالیت‌ها سلبی است.

تهدیداتی که ممکن است به فرهنگ، اعتقادات، باورها و اخلاق جامعه صدمه بزند، برای مقابله با آن باید نظارت، کنترل و تولید محتوای سالم برای همه حوزه‌ها مدنظرباشد.

تعیین راهبردها رسالت اصلی شورای عالی فضای‌ مجازی است
وی افزود: شورای عالی فضای مجازی به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شده است که سیاست‌ها و راهبردها را تعیین می‌کند. همچنین کمیته تعیین مصادیق مجرمانه هم مسئول مقابله با مصادیق مجرمانه است. اگر سایت‌ها جرمی را انجام دهند، این جرم‌ها توسط کمیته تعیین مصداق مجرمانه پیگیری و در نهایت برخورد قانونی خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر یک از نهادها و وزارتخانه‌ها مسئولیت‌هایی را در فضای مجازی دارند و اگر تخلف‌هایی در آن صورت بگیرند مسئولیت رصد، پیگیری و مقابله با آن را دارند.

وی بیان کرد: سازمان‌های فرهنگی، وزارتی و امنیتی همه در پاک‌سازی و بهسازی فضای مجازی و کارآمد کردن فضاها و استفاده مطلوب این فناوری جدید برای استفاده درست جامعه مسئولیت دارند. ما نمی توانیم مردم را از استفاده فضای مجازی محروم کنیم اما می‌توانیم با تهدیداتش مبارزه کنیم.

نوش‌آبادی اظهار کرد: ما می‌توانیم استفاده نادرست و سوءاستفاده‌هایی که امروزه در بحث اعتقادی، امنیتی و اخلاقی صورت می گیرد، رصد کنیم و برنامه‌هایی برای مقابله داشته باشیم. هم‌اکنون در کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب، نحوه مقابله با شبکه‌های اجتماعی معاند را بررسی و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم و در نهایت به طرح مقابله با شبکه‌های معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی رسیده‌ایم.

وی یادآور شد: در حوزه ایجابی باید بتوانیم با تولید محتوای مناسب و ارائه مطالب و موضوعات مورد استفاده و مورد نیاز جامعه با جهان رقابت کنیم و از طرفی هم اگر محتوای نادرستی وارد فضای مجازی شد، مقابله کنیم.

مقابله با شبکه‌های اجتماعی معاند
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئولیت‌مان در حوزه شبکه‌های اجتماعی تعریف شده است و به سهم خودمان برنامه‌ریزی می‌کنیم. اقدامات زیربنایی شبکه فرهنگ را در حال انجام هستیم.

همچنین زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را تقویت می‌کنیم. وی بیان کرد: در طرح مقابله با شبکه‌های اجتماعی معاند با بسیاری از ارگان‌ها مشارکت کرده‌ایم و جمع‌بندی و تدوین طرح در حوزه معاونت حقوقی و پارلمانی ارشاد انجام شد و در نهایت به کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب ارائه کردیم و در آنجا وزیر کشور که رئیس شورای توسعه امنیت پایدار شرق و غرب هستند، طرح را به تصویب رساندند.

نوش‌آبادی اظهار کرد: برای ابلاغ این طرح همه دستگاه‌های مشارکتی موظف به اجرای آن هستند. به زودی این طرح از سوی نهادهای مختلف شکل اجرایی خواهد یافت تا به واسطه اجرای طرح مانع از نفوذ اندیشه‌های ضداسلامی و ضد نظام جمهوری اسلامی باشیم.