Gerdab.IR | گرداب

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشدار داد:

بروز بحران در صورت بی‌تفاوتی نسبت به مدیریت شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه روزانه ۳۰ میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: اگر مسئولان تعمدی یا غیرتعمدی نسبت به مدیریت شبکه‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشند، هشدار می‌دهم در آینده با بحرانی روبرو می‌شویم که قابل مدیریت نخواهد بود.

به گزارش گرداب، این روزها استفاده بدون کنترل از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه با بروز شایعات و در نهایت تشویش اذهان عمومی در جامعه همراه است، بنیان و نهاد خانواده‌‌های ایرانی را نیز متزلزل کرده است. بر همین اساس لازم است نهاد یا سازمانی متولی مسئولیت کنترل و نظارت بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برعهده گیرد.

اما سوال اینجاست که چرا در کشور ما پیش از ورود تکنولوژی‌های نوین تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز مخاطرات و عواقب منفی ناشی از استفاده بی حد و ‌حصر از آن اندیشیده نمی‌شود؟

متاسفانه به دلایل مختلف که قابل بررسی نیز است هم‌اکنون مرز بین حریم‌های خصوصی و عمومی در شبکه‌های اجتماعی کمرنگ شده و در مواقعی از بین رفته است.

حجت‌الاسلام نصر‌الله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با گروه جامعه‌ خبرگزاری فارس به علل بروز تبعات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارائه راهکاری برای از میان برداشتن معضلات پیش‌رو پرداخت.

علل استفاده‌های نادرست از شبکه‌های اجتماعی در کشور ما چیست و آیا می‌توان آن را به برنامه ریزی دشمنان نظام و کشور نسبت داد؟

اگر در ارتباط با انحرافات و آسیب‌ها دشمن چهره واقعی کاری که در جامعه انجام می‌دهد را نشان دهد، طبیعتا با واکنش جدی از طرف مقابل روبرو می‌شود.تمام تلاش دشمن زیبا و جذاب نشان دادن است تا زمینه یک نیاز عاطفی را نسبت به آن وسیله در جامعه رشد دهد و در نهایت زمانی که جامعه نسبت به آن موضوع وابستگی پیدا کرد، اهداف خود را پیگیری می‌کند.

آیا در این باره پیش از این موضوعاتی بوده است که از سوی دشمن انجام شده و به نتیجه رسیده باشد؟

بله در این باره می‌توان به موضوع رواج استفاده از مواد مخدر در میان جوانان و اعضای جامعه اشاره کرد. تلاش تمام کسانی که می‌خواهند استفاده از مواد مخدر را در جامعه توسعه دهند و مصرف‌کنندگان را به این راه بکشانند از همین طریق است یعنی ابتدا با انگیزه‌های تشویقی تلاش می‌کنند با افراد ارتباط برقرار کنند و سپس اهداف خود را پییگری کنند.

شرایط و وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی در کشور آیا به مرز بحران رسیده است؟

در فضای مجازی نیز علی رغم تاکیدات فراوانی که بر این موضوع وجود داشت می‌توان گفت که اگر این موضوع مدیرت نشود می‌تواند تهدید بزرگی برای جامعه و مردم آن باشد.

آیا تأکیدات منجر به توجه مسئولان و متولیان امر شد و آیا می‌توان از اقدامات کنترلی که در این باره صورت گرفته راضی بود؟

مسئولان کشور این توجه را به خرج ندادند و امروز ما می‌بینیم که در زندگی افراد اجتماع استفاده از شبکه‌های مجازی رشد یافته است به طوری که می‌توان گفت استفاده از شبکه‌های مجازی جزء برنامه‌‌های روزمره و زندگی افراد به خصوص جوان‌ها قرار گرفته است و روزانه زمان زیادی از وقت خودشان را پای این مسائل قرار می‌دهند. زمانی که این وابستگی‌ها کاملا رشد پیدا کرد می‌بینیم برنامه‌های شبکه‌ها براساس همین طراحی‌ها آغاز می‌شود. کسی تاکنون سوال نکرده است که چطور رژیم غاصب صهیونیستی شبکه‌ اجتماعی برای ما طراحی می‌کند و مجانی در اختیار ما قرار می‌دهد؟!

آیا آماری از تعداد کاربران استفاده از شبکه‌های اجتماعی کشور وجود دارد؟

با توسعه این شبکه‌های اجتماعی که 30 میلیون نفر در ایران ارتباطات چندین ساعته با آن دارند این زمینه ایجاد می‌شود که اینها بتوانند تمامی فضاهای غیراخلاقی و آسیب‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، امنیتی را برای جامعه زمینه سازی کنند.

آیا در خصوص آسیب‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور مطالعاتی صورت گرفته است و آیا می‌توان بروز شرایط تهدیدی را در این باره در آینده برای جامعه متصور شد؟

بنده به عنوان فردی که در این زمینه مطالعاتی را صورت داده‌ام هشدار می‌دهم امروز هنوز در فضای تهدیدی به شدت قرار نگرفته‌ایم اما اگر مسئولان کشور به صورت تعمدی یا غیر تعمدی بی تفاوتی نسبت به این شبکه‌ها داشته باشند در آینده با بحران‌هایی روبرو خواهیم بود که این بحران‌ها به راحتی قابل مدیریت نخواهد بود.

سوال اینجاست که در شرایطی که مسئولان کشور اقدامی خاصی را برای کنترل آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار نمی‌دهند چرا مردم به این میزان واداده شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی شده‌اند که گاهاً فرهنگ ایرانی و اسلامی را زیر سوال می‌برند؟ چه خلایی مردم کشور را به این مسیر کشانده است؟

نباید ایراد را بر مردم گرفت. کسانی که متولی فرهنگ در جامعه ما هستند این ایراد متوجه آنها است که نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی به خرج می‌دهند آنچه که مسلم است از لحاظ آثار و خطرات آشکار و پنهان این شبکه‌‌های مجازی توضیحات مفصلی ارائه داده شده است.

مردم آرام آرام در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند مانند یک زمین شیب ‌دار ملایم در مسیر شیب قرار گرفته‌اند ساعت، روزها و ماه‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند و متوجه نیستند دارند هر دقیقه و هر ساعت تنزل پیدا می‌کنند. بی‌تفاوتی به حرکت سازماندهی شده و برنامه ریزی شده که مکرر رهبر بزرگ انقلاب درباره آن تذکر داده‌اند و تاکید کرده‌اند و از آن به عنوان شبیه‌خون فرهنگی، ناتوی فرهنگی یاد کرده‌اند ، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت.

آیا مشکلات و تبعات بیشتر متوجه خانم‌ها می‌شود یا متوجه آقایان؟

این حرکت‌ها سبک زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و داشته‌های ما را از بین‌می‌برد به‌طوری‌که ذائقه‌های جدیدی در این میان برنامه‌ریزی می‌شود. باید توجه داشت که محتواهایی که در این شبکه‌ها قرار می‌گیرد تصادفی نیست و جامعه دربرابر این ناهنجاری‌ها کرخت شده و احساس مسئولیتی نمی‌کند تا واکنشی در این خصوص نشان دهد. این کرختی فرهنگی که ایجاد شده در تمام اقشار آسیب‌های مختلفی دارد. امروز کودکان نیز در معرض اینگونه مسائل و آسیب‌ها هستند البته هر قشری به طریق خاصی مورد تهاجم این آسیب‌‌های فرهنگی قرار می‌گیرند.

کودکان به چه شکل می‌توانند در معرض این آسیب‌ها قرار گیرند؟

برای مثال می‌توان به بازی‌‌های رایانه‌ای که وارد کشور می‌شود اشاره کرد، در این بازی‌ها سبک‌ غذاها، سبک لباس‌ پوشیدن،‌ سبک معاشرت‌ها یا اعتماد‌های میان اعضای خانواده را دگرگون می‌کند به‌طوری که در اعتمادهای میان اعضای خانواده ایجاد تزلزل می‌کند و سلب اعتماد میان اعضای خانواده‌های ایرانی رخ می‌دهد و کودکان به عنوان استفاده کنندگان از این بازی‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرند. مجموعه باورهایی که بر اساس زندگی دینی مفهوم یابی می‌شد امروز در معرض آسیب است. این شبکه‌های مجازی بستر و دالان تهاجمی است که توانسته از طرق نرم و روان به داخل زندگی مردم سرایت کند.

استفاده افراطی و بی حد و حصر از شبکه‌های اجتماعی چه میزان توانسته ارزش‌های جامعه اسلامی را سست و متزلزل کند؟

در جامعه بسیاری از ناهنجاری‌‌هایی که در یک دهه گذشته وجود نداشت و مسائلی که به عنوان ملاک‌‌های ارزش و مدار ارزشمند در زندگی‌ها میان خانواده‌ها و تعاملات و همچنین درحفظ بیت‌‌المال بود امروز متاسفانه دیده نمی‌شود.

به عنوان نمونه می‌توان به این مورد اشاره کرد که افراد و کارمندانی که در اداره و سازمان‌ها مشغول کار و فعالیت بودند اگر از تلفن اداره خود برای مسئله شخصی استفاده می‌کردند برای حفظ بیت‌المال قلکی را در کنار دست خود داشتند و سکه‌ای را به این منظور در قلک می‌انداختند. این سبک زندگی ما بود. امروز این امر نه تنها در جامعه به عنوان حرکت هنجار تلقی نمی‌شود بلکه خود افرادی که چنین رویه‌ای را دارند نگاهی مسخره‌وار و توهین وار به افرادی دارند که امروز این ارزش‌ها را حفظ کرده‌اند.

آیا بروز برخی از شایعات در جامعه از جمله در خصوص اسید‌پاشی آیا نشأت گرفته از این شبکه‌ها است؟

بله قطعا این امر می‌تواند به موثر باشد.

در نهایت می‌توان راهکاری را برای از میان رفتن معضلات و چالش‌های بدون کنترل استفاده از شبکه‌های مجازی ارائه داد؟

شورای عالی فضای مجازی اساسا برای همین موضوع راه‌اندازی شده است و باید نسبت به مدیریت این فضا اقدام کند. مدیریت کلان باید بر اساس سیاست‌هایی مدیریت شود. امروز متاسفانه ما آن مدیریت را نداریم.