Gerdab.IR | گرداب

افزایش 10 برابری حضور نیروهای متدین در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری تإکید کرد: خوشبختانه برآیند حضور نیروهای متدین و انقلابی در فضای مجازی طی 5 تا 6 سال گذشته 10 برابر شده‌است و این جای شکرگذاری دارد.

به گزارش گرداب و به نقل از مهر، آیین رونمایی از دیجیتال‌سازی کتابخانه ایثار و شهادت عصر امروز با حضور رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در آغاز این مراسم مدیرکل معاونت اطلاع‌رسانی بنیاد شهید در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت‌های کتابخانه ایثار و شهادت از سال 73 تاکنون گفت: امروز 15 هزار نسخه کتاب شامل هفت هزار عنوان مختلف در این کتابخانه در دسترس پژوهشگران قرار دارد که بخشی از آن آثاری منحصر به فرد است. در مجموع آثار چندرسانه‌ای، منابع مرجع و نیز پایان‌نامه‌های مرتبط بسیاری در حوزه فرهنگ ایثار و مقاومت در این کتابخانه گردآوری شده‌است.

محمدعلی فقیه افزود: یکی از طرح‌های تحولی بنیاد شهید که مورد تأکید ریاست بنیاد هم بوده است توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی و استفاده بهینه از این فضا در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است. به همین دلیل با وجود آنکه قرار بر افتتاح این سامانه در آغاز سال آینده بود اما با همت دوستان این امکان در هفته کتاب امسال فراهم شده است.

فقیه ادامه داد: 7 هزار عنوان کتاب و نشریات مختلف اکنون در حد کتابشناختی در سایت بارگذاری شده‌است اما 500 نسخه به طور کامل آماده استفاده است. برای همین فاز اول این کتابخانه آماده رونمایی شده‌است.

وی افزود: مسائل حقوقی در زمینه دیجیتال‌سازی مسئله بغرنجی است و به همین دلیل هم در حال حاضر صرفاً امکان تورق دیجیتال آثار وجود دارد و ارائه نسخه دانلود منوط به توافق با صاحبان آثار است.

مدیر نشر شاهد در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی در زمینه دیجیتال سازی آثار کتایخانه ایثار و مقاوت تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب هم تأکید داشته اند در این زمینه از توانمندی متخصصان داخلی بهره گرفته‌ایم و دوستان با استفاده از سامانه «حفیظ» امکان اسکن و دیجیتال‌سازی این آثار را فراه آورده‌اند.

افزایش 10 برابر حضور نیروهای متدین در فضای مجازی
حجت‌الاسلام غلامی دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری دیگر سخنران این برنامه بود که در سخنانی با تبریک رونمایی از این سایت گفت: این خبر قطعاً برای پژوهشگران عرصه ایثار و مقاومت مسرت‌‌بخش خواهد بود و امیدواریم به واسطه رونمایی از این سامانه شاهد رشد روزافزون آثار پژوهشی در این حوزه هم باشیم.

غلامی تصریح کرد: میراث فکری و فرهنگی شهدا و ایثارگران باید مانند روحی در جامعه ساری و جاری باشد و اینگونه نیست که صحبت از ایثار و شهادت صحبت از مقوله‌ای تاریخی باشد.

وی افزود: ما راه درازی برای تفهیم عمق فرهنگ ایثار و شهادت در پیش داریم و در این زمینه باید سرمایه‌گذاری مستمر انجام دهیم.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ما باید از فناوری‌های نوین در جهت تحقق اهداف و آرمان‌ةای انقلاب حداکثر بهره را ببریم.

غلامی تأکید کرد: علی‌رغم تلاش دشمن برای ارائه تصویر دروغین از اسلام جهان امروز تشنه دانستن بیشتر از اسلام ناب هستند و باید از فناوری‌های نو در جهت رفع این عطش بهره ببریم.

وی افزود: خوشبختانه برآیند حضور نیروهای متدین و انقلابی در فضای مجازی طی 5 تا 6 سال گذشته 10 برابر شده‌است و این جای شکرگذاری دارد.

وی تأکید کرد: البته صرف اسکن کتاب‌ها دیجیتالی‌سازی نیست و باید در این حوزه به واسطه خلاقیت حضور موثرتری داشته باشیم. این نکته در حالی است که امروز فاصله چندانی با قله نداریم.

تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم
سردار محسن انصاری قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج و ارائه تصویری از تإثیرگذاری تفکر بسیجی در تأمین امنیت کشور تأکید کرد: از زمانی که دیجیتال‌سازی در بنیاد شهید آغاز شد یکی از مهمترین اقدامات دیجیتال شدن بیش از 8 میلیون سند مرتبط با ایثارگران بوده‌است.

سردار انصاری ادامه داد: دیجیتال‌سازی از یک دهه قبل در بنیاد شهید آغاز شده‌است و به دلیل برخی تغییرات در مقطعی پیگیری آن دچار توقف شد اما با حضور حاج آقای شهیدی در بنیاد 65 طرح نوآرانه در زمینه‌ها مختلف ارائه شد که یکی از‌آن‌ها همین دیجیتال‌سازی کتابخانه فرهنگ و مقاومت بود.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و در همین راستا اقتدار سازمانی بنیاد شهید در گرو اقتدار فرهنگی آن است.

انصاری با اشاره به تحولات دنیای جدید افزود: امروز مردم اطلاعات، نو، پرحجم، متنوع و در عین حال سریع می‌خواهند و سازمانی که نتواند متناسب به این تغییرات پیش برود خواهد مرد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: امروز الگوی جستجوی اطلاعت تغییر کرده‌است و باید بتوانیم متناسب با آن خود را به روز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ بومی و دینی ایرانیان تصریح کرد: امروز بسترهای ارتباطی تغییر کرده‌ و جنگ امروز ما با ابزار قلم و در بستر شبکه‌های مجازی و الکترونیکی است. با همین ابزار باید با شبیخون فرهنگی دشمن مقابله به مثل کنیم.

سردار انصاری تصریح کرد: قطعاً آن‌ها که امروز اینترنت و شبکه‌های مجازی را توسعه می‌دهند با نیت خدایی این کار را نمی‌کنند و بیشتر به ‌دنبال بسترسازی برای توسعه فرهنگ اغیار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک درصد کاربران فضای مجازی ایرانی هستند باید سعی کنیم تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.

سردار انصاری با اشاره به ایده «ویکی شاهد» که هنوز به مرحله اجرا نرسیده آن‌را از واجبات کشورهای جهان اسلام خواهد و در پایان تأکید کرد: البته نباید به واسطه دیجیتالی شدن کتابخانه‌های سنتی و قدیمی را از دست بدهیم چراکه به دلایلی همچون دسترسی، علاقمندی و حتی روح حاکم بر کتاب‌هایی که در دست می‌گیریم شاید همه نخواهند از کتابخانه‌های دیجیتال استفاده کنند.

حضور مردم در دنیای مجازی یکسال دیگر برابر با دنیای حقیقی می‌شود
سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن اعلام مسرت و خوشحالی از اینگونه فعالیت‌ها گفت: امیدوارم این حرکت ادامه داشته و نویددهنده آینده‌ای ویژه برای ما باشد.

موسویان در ادامه با اشاره به اهمیت نشر دیجیتال تأکید کرد: شاید به نظر برسد که این پدیده، پدیده‌ای جدید است اما بحث اینجاست که این پدیده جدید در قالب یک مهاجرت کلی در هزاره سوم به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در هزاره سوم سکه جهانی شدن دو رو دارد. یک روی آن تکنولوژی و روی دیگر آن مباحث سیاسی است. بررسی زمینه‌های سیاسی به روشنی نشان دهنده تلاش فعالان این عرصه برای جهانی‌سازی به جای جهانی شدن هستند. اینکه تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده‌اند بحث دیگری است اما واقعیت این است که مسیری که امروز تکنولوژی در پیش گرفته قابل پیشگیری نیست و کسی نمی‌توان جلوی آنرا بگیرد.

موسویان تصریح کرد: وقتی امروز صحبت از دوجهانی شدن و فضای مجازی است اشاره به این واقعیت دارد که تا سال 2015 یعنی یکسال دیگر کفه حضور مردم در فضای مجازی برابر با کفه زندگی مردم در جهان حقیقی می‌شود و پس از آن این حضور سیر صعودی هم پیدا می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل در‌ آینده هم سرویس‌دهی‌ها و هم خدمات در همین فضای مجازی ارائه خواهد شد و کسی باقی نمی‌ماند که از این خدمات بی‌بهره باشد.

موسویان ضمن اشاره به اینکه سال 2030 سال بلوغ این پدیده است تأکید کرد: امروز از جامعه اطلاعاتی عبور کرده و به جامعه شبکه‌ای رسیده‌ایم اما در آینده در قالب جامعه شبکه‌ای عصبی همه عناثر ساده هم دارای هوش مصنوعی خواهند بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 30 میلیارد شیء در فضای مجازی وجود دارد و به جز انسان‌ها باقی اشیاء هم در آن مشارکت دارند. در آینده اما 2 به توان 128 ظرفیت مشارکت در شبکه مجازی خواهیم داشت. این رقم به این معناست که اگر تمام اشیاء، انسان‌ها حیوانات و موجودات بخواهند آدرس معینی در این فضا داشته باشند بازهم تمام نخواهد شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: این تحولات چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما را هم تحت تأثیر قرار داده و خواهد داد. در این دنیای پرتغییر اما ما با انسان‌هایی مواجهیم که هیچ گاه زندگی‌شان در 24 ساعت یک دقیقه هم افزایش نخواهد داشت به این معنا که در دنیای مجازی زمانی که برای مخاطب محتوای مورد علاقه و استفاده‌اش تولید شود او نمی‌تواند هم‌زمان سراغ دیگر تولیدات برود و این یک وجه امتیاز است.

موسویان در ادامه ضمن تأکید بر عقبه فرهنگی ایران به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: زمانی که در سال 67 یا 68 اولین ایمیل را خدمت حضرت آقا بردیم و نشان دادیم تأکید کردند که این وسیله خوبی است و بهتر است نمونه بومی آن را بسازید. این نشان می‌دهد که رهبری در این حوزه چقدر نگاه رو به جلو دارند. همه دنیا می‌خواهند رهبرانشان جلوتر از آن‌ها حرکت کنند اما تنها ما این امتیاز را داریم.

وی ادامه داد: آن‌ سال‌ها هنوز مسئله اینترنت مطرح نبود و ما در شرکتی که مشغول بودیم نخستین رایانه را در ایران اسمبل می‌کردیم اما بازهم چنین نگاه رو به جلویی وجود داشت.وی گفت: اگر در دنیای پرمخاطره مجازی محتوا نداشته باشیم امکان مدیریت آن وجود ندارد. در عین حال اما اگر نیازها را در داخل فراهم کنیم دیگر فرد ایرانی در ساعاتی که همراه ماست جای دیگری نخواهد بود.

موسویان در ادامه با اشاره به دیجیتال‌سازی کتابخانه ایثار و مقاومت هم گفت: باید کتابخانه‌های حقیقی را به سمت مجاز ببریم. در جایگاه امروز وظیفه داریم خلأها را بشناسیم و رفع کنیم. امروز رتبه مشارکت‌کنندگان ایرانی در فضای مجازی رتبه بالایی است و بسیاری از جوانان ما امروز اخبار و یادگیری‌های خود را در این فضا تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان جهانی در این عرصه به این واقعیت رسیده‌اند که باید از سطح فرهنگ رسمی عبور کرده و به سطح فرهنگ عمومی رسید. به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی تبدیل به ابزار سلطه‌گران شده‌اند و امکان سلطه بر بشر را به‌دست آورده‌اند.

موسویان با اشاره به نقل قولی از ماهاتیر محمد تصریح کرد: این متفکر و مبارز مالزیایی می‌گوید کشورهای جهان سوم انقلاب صنعتی را از دست داده‌اند اما اگر انقلاب اطلاعاتی را هم از دست بدهیم برای همیشه برده باقی خواهند ماند. این یک واقعیت است که نباید از آن غافل باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که رهبر انقلاب زمان تشکیل شورایعالی فضای مجازی تصریح کردند اگر رهبر نبودم و وقت می‌داشتم مسئولیت این شورا را خود برعهده می‌گرفتم. این نشان‌دهنده اهمیت مدیریت فضای مجازی در دنیای امروز است.

در پایان این برنامه سایت کتابخانه دیجیتال ایثار و شهادت رونمایی شد.