Gerdab.IR | گرداب

مدیریت فضای مجازی کشور با بحران انگیزه روبه‌روست

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳

معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت مشکل عدم مدیریت صحیح فضای مجازی کشور را نداشتن انگیزه دانست و گفت: برخی مسؤولان آسیب‏‌های وارده از فضاهای مجازی را درک نکرده‌‏اند و برخی نیز انگیز‏ه‏‎ای برای مقابله با این آسیب‏‌ها را ندارند.

به گزارش گرداب، حجت‏‌الاسلام احمد زادهوش معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت در گفت‏‌وگو با رسا درباره وقفه موجود در ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: متأسفانه روش استفاده از شبکه اطلاعات جهانی و پایگاه‌های اینترنتی برای مردم فرهنگ سازی و سیاست‏گذاری نشده است و بعد از این‏که سگ هار ضد فرهنگی وارد اجتماع شده به فکر چاره جویی افتاده‏‌ایم.

وی فرهنگ غالب اینترنت را فرهنگ مبتذل دانست و افزود: فرهنگ موجود در فضای مجازی در واقع ضد فرهنگی و ضد ارزشی است که مسؤولان برای حفظ فرهنگ بومی-دینی جامعه باید طوری برنامه ریزی کنند که مردم علاقه‏‌ای برای ورود در سرور‏های بیگانگان را نداشته باشند.

معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت مشکل عدم مدیریت صحیح فضای مجازی کشور را کم انگیزه بودن برخی دولت‏‌ها دانست و تأکید کرد: برخی از مسؤلان در داخل کشور اصلا آسیب‏‌های وارده از فضاهای مجازی را درک نکرده‌‏اند و برخی دولت‏‌ها نیز اصلا انگیز‏ه‏‎ای برای مقابله با این آسیب‏‌ها را ندارند و همین امر سبب بی‌حرکتی در شورای عالی فضای مجازی شده است.

وی آسیب‏‌های فضای مجازی و اینترنت افسار گسیخته را برشمرد و تصریح کرد: جاسوسی سردمداران صهیونیسمی و استعمارگران فرهنگی، فراموش شدن فرهنگ دینی-بومی و شکاف بین مردم و نظام از آسیب‏‌های جدی این غول مهار نشده است.

حجت‏‌الاسلام زادهوش با انتقاد از عملکرد دولت در کوتاهی کردن در مدیریت فضای مجازی ابراز داشت: در مسأله اخیر که قوه قضائیه درباره واتس‌اپ و وایبر تذکر داد، دولت مردم را در مقابل قوه قضائیه قرار داد و از این امر مهم شانه خالی کرد، دولت بدون این‏که دلیلی برای آزاد گذاشتن این فضا داشته باشد از زیر بار این فعالیت شانه خالی می‏‌کند.

وی با اشاره به تخصیص ندادن بودجه برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این عمل و تخصیص ندادن بودجه در این رابطه به شعارهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری که مربوط به عدم فیلترینگ و آزادسازی شبکه‏‌ها برمی‌گردد و این امر غفلتی در دولت ایجاد کرده تا برخی طرفداران خود را از دست ندهند.

معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت گفت: خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی در ارائه داده‏‌ها از طرف حوزه علمیه و نهاد‏های فرهنگی علمی به وجود آمده که حتی شبکه‏‌های اطلاعات جهانی از این فرآورده‌‏ها استفاده می‏‌کنند. بنابراین حوزه علمیه و نهاد‏های علمی فرهنگی توانایی اشباع شبکه ملی اطلاعات را دارند.