Gerdab.IR | گرداب

مرکزی برای آموزش‌های مختص به فضای مجازی وجود ندارد

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی گفت: در کشور، مرکز و نهادی وجود ندارد که به آموزش‌های فضای مجازی برای کاربران بپردازد و متأسفانه کاربران با آزمون و خطا حرکت می‌کنند.

به گزارش گرداب، مهری سادات موسوی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، با مهم دانستن مقوله غربالگری اطلاعات در ارتقای سواد رسانه‌ای اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی چندان نمی‌توان به این مهم پرداخت چرا که ماهیت این شبکه‌ها به گونه‌ای است که کاربران به دنبال ایجاد ارتباط و انتقال هر مطلبی هستند. البته آن دسته از کاربرانی که عضو گروه‌هایی هستند می‌توانند اطلاعات را دقیق‌تر منتشر کنند.

وی افزود: ماهیت فضای مجازی به گونه‌ای نیست که داخل شبکه‌ای باشد و بتوانم به رای‌زنی و اطلاع‌رسانی سنتی پرداخت، به هرحال در این شبکه‌ها اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون آگاهی از درستی آن منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی تصریح کرد: رسانه‌ها به ویژه تلویزیون باید این آموزش را به کاربران بدهند تا پیش از توسعه و گسترش یک خبر از درستی و نادرستی آن مطلع باشند تا به صورت ناخوداگاه به شایعه‌افکنی دامن نزنند.

وی بیان کرد: متأسفانه آموزش فضای مجازی در کشور چندان صورت نمی‌گیرد و اصول درست استفاده از فضای مجازی برای جوانان تعریف نشده است و گروهی هم برای سرگرمی وارد چنین فضاهایی می‌شوند، از آموزش‌های لازم برخوردار نیستند. همچنین گروهی دیگر هم که برای نخستین بار وارد شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر می‌شود، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که بخششی برای کارشان وجود ندارد یعنی گاهی عکسی را منتشر می‌‌کنند با این تصور که آن عکس تنها در تلفن همراه‌شان ذخیره است غافل از آنکه آن عکس در تلفن همراه دیگر اعضا نیز ماندگار خواهد شد.

کاربرانی که با آزمون و خطا فعالیت می‌کنند
موسوی اظهار کرد: در کشور، مرکز و نهادی وجود ندارد که به آموزش‌های فضای مجازی برای کاربران بپردازد و متأسفانه کاربران با آزمون و خطا حرکت می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که بازار شایعات در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی داغ باشد.

وی بیان کرد: رسانه ملی باید به برنامه‌سازی در قالب مستند و میزگردهای تخصصی برای آموزش درست در راستای استفاده کاربران از فضای‌مجازی بپردازد. همچنین محتوای این میزگردها نباید از بار سنگین علمی برخوردار باشند بلکه به گونه‌ای قابل فهم برای کاربران عادی باشد تا با آسیب‌های فضای مجازی آشنا باشند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاه واحد علامه طباطبایی تصریح کرد: گاهی اوقات در شبکه‌های اجتماعی گروه‌هایی میان متخصصان تشکیل می‌شود و ناخوداگاه بحث‌ها به بیراهه می‌رود و به دلیل آنکه این فضا قابلیت نتایج و استناج ندارد، شبهاتی ایجاد می‌شود که قابل رفع نیست و در نهایت شبهات در اذهان اعضا ماندگار می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از کاربران به دلیل آنکه حرف‌های مشترکی با دیگر اعضا ندارند به دنبال حرف مشترک هستند به همین جهت از هر فرصتی برای این ارتباطات استفاده می‌کنند و گاهی این ارتباطات سبب تبادل پیام‌هایی می‌شود که به ایجاد شایعه کمک می‌کند.

موسوی اظهار کرد: در دنیایی که بیشترین نقش فرهنگی را رسانه‌ها برعهده دارند، متولی این امور باید رسانه‌ها باشند. از آنجا که خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها از اینترنت مناسبی برخوردار باشند باید آموزش‌های جزئی به آنها ارائه شود که متأسفانه شاهد این امر نیستیم. رسانه‌ها در فرهنگسازی استفاده درست از اینترنت نقش بسزایی دارند و اگر توده‌ای از رسانه‌ها وارد شوند قطعا موفق‌تر خواهند بود.

وی بیان کرد: کاربران پیش از آنکه وارد فضای ناشناخته‌ای می‌شوند ابتدا باید با آن فضا آشنا باشند و اعتماد کامل نکنند که البته همه این مسائل نیازمند آموزش از سوی رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی است.