Gerdab.IR | گرداب

«یک بام» و دو هوا:

نظر متفاوت وزارت ارتباطات درباره شبکه‌های ارتباطی تلفن

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

در حالی که WeChat با رأی مثبت وزارت ارتباطات مسدود شد و اقتصادی بودن دلیل مسدودسازی آن از سوی وزیر رد شد، واعظی معتقد است که «شبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی مسدود شوند».

به گزارش گرداب، در پی مسدود شدن نرم‌افزار کاربردی WeChat، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلیل فیلتر شدن این نرم‌افزار را «نقض حریم خصوصی» عنوان کرده بود و در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: وجود people nearby در این نرم‌افزار در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای توقیف آن مدنظر قرار گرفت. چرا که معتقد بودند ما به نوعی وارد حریم خصوصی دیگران می‌شویم. البته ما هیچ ارتباطی به توقیف وی‌چت نداریم و فقط یک عضو از اعضای دوازده‌گانه این کمیته هستیم.

هم‌چنین واعظی در حاشیه ختم والده وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط فیلتر وی چت با مسائل اقتصادی نادرست است، گفت: مسائل اقتصادی ربطی به فیلتر این شبکه اجتماعی ندارد.

اما امروز 25 فروردین، محمود واعظی، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره مسدود کردن Whatsapp گفت: ما بر این باوریم که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم می‌کند فیلتر شوند مگر این که این شبکه‌ها مضرات دیگر و یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند.

وی عنوان کرد: براساس نظر وزارت ارتباطات ضمن این که این شبکه‌ها می توانند تسهیلاتی در خدمت کاربران قرار دهند امیدواریم در داخل کشور هم بتوان شبکه‌های مشابهی را طراحی کرد تا ارتباطات مردم سریعتر و راحت‌تر صورت بگیرد.

WeChat و WhatsApp، از انواع نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه هستند که می‌توانند ارتباط‌های متنی، صوتی و تصویری کاربران را از طریق اینترنت برقرار کنند.

وزارت ارتباطات یکی از اعضای 12 گانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بوده و در این زمینه حق رأی دارد و به گفته خرم‌آبادی، دبیر این کارگروه مسدودسازی WeChat بدون رأی مخالف به تصویب رسیده بود.

شرکت فیس‌بوک اسفند سال گذشته نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه هوشمند Whatsapp را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده بود.