نسل ششم وای فای با قابلیت‌های جدید در راه است

نسل ششم وای فای با قابلیت‌های جدید در راه است
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷

WiFi 6 سال آینده ظهور خواهد کرد و به این صورت ویژگی‌هایی مثل پهنای باند و بازدهی اینترنت را بهبود خواهد داد.

به گزارش گرداب، خود را برای نسل بعدی فناوری وای‌فای آماده کنید: Wi-fi 6 از سال آینده روی دستگاه‌ها ظاهر می‌شود؛ اما چند سؤال به وجود می‌آید: آیا باید روتر قدیمی خود را دور بیندازید و یک روتر جدید بگیرید؟ آیا برای مثال با این فناوری نت‌فلیکس سریع‌تر اجرا می‌شود؟ در ادامه به این سؤال‌ها در مورد این استاندارد جدید پاسخ داده می‌شود.

تاریخچه‌ی مختصر WiFi

زمانی، دسترسی به اینترنت خانگی به‌شدت وابسته به اتصال‌های سیمی بود، تنها یک کامپیوتر می‌توانست در یک زمان آنلاین شود، تنها دانلود یک ترک Mp3 یک ساعت به طول می‌انجامید و بقیه نمی‌توانستند هم‌زمان از خط تلفن هم استفاده کنند.

به‌لطف فناوری wifi همه‌چیز به‌ندرت ارزان و فشرده شد و این فناوری برای کاربرد خانگی در یک روتر عرضه شد. اولین پروتکل وای‌فای در سال ۱۹۹۷ با سرعت دو مگابیت بر ثانیه به‌وجود آمد اما تنها با ظهور 802.11b و سرعت‌ ۱۱ مگابیت بر ثانیه در ۱۹۹۹ بود که مردم به‌صورت جدی به وای‌فای خانگی فکر کردند.

استانداردهای وای‌فای و همین‌طور کل هاست استانداردهای الکترونیکی دیگر تحت مدیریت IEEE یا مؤسسه‌ی مهندسین برق و الکترونیک قرار دارند. IEEE 802 به‌صورت ویژه به استانداردهای شبکه‌ی محلی اختصاص دارد و 802.11 بر LAN بی‌سیم متمرکز است. در طی ۲۰ سال از زمان ظهور 802.11b، استانداردهای متعدد و جدیدی گسترش یافتند اما هیچ‌کدام در شبکه‌ی خانگی پیاده‌سازی نشدند.

معرفی 802.11g در سال ۲۰۰۳ (۵۴ مگابیت بر ثانیه) و 802.11n در سال ۲۰۰۹ (۶۰۰ مگابیت بر ثانیه) هر دو نقاط شاخصی در تاریخچه‌ی wifi هستند. معرفی روترهای دوبانده با باندهای ۲.۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی نقطه‌ی شاخص دیگری بود که به ظهور 802.11n ربط داشت و قابلیت آن ارائه‌ی سرعت بالا در مسافت‌های کوتاه بود.

با ظهور استاندارد 802.11ac، باند ۵ گیگاهرتزی می‌تواند سرعت‌های ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد که ۶۰۰ مرتبه سریع‌تر از ۱۹۹۷ است. Wi-Fi 6 می‌تواند در این راستا یک گام دیگر هم بردارد، اما تنها سرعت عامل ارتقای آن نیست.

توصیف دقیق فناوری wifi کمی تخصصی خواهد شد. پیشرفت‌های جدید از جمله ظهور Wi-Fi 6، مواردی مثل مهندسی هوشمند تا فشرده‌سازی پهنا باند از ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز قابل استفاده برای روتر را پوشش می‌دهند. نتیجه‌ی نهایی ظرفیت بیشتر روی کانال‌ها و تداخل کمتر بین آن‌ها و سرعت انتقال بالا خواهد بود.

ظهور WiFi6

یکی از مهم‌ترین تغییرات Wi-Fi 6 سیستم نام‌گذاری جدید است: استفاده از یک توالی ساده از اعداد، ردیابی استانداردها و اطمینان از تنظیمات سازگار را امکان‌پذیر می‌سازد. عبارت تخصصی‌تر برای وای‌فای ۶، 802.11ax است.

نام استانداردهای قدیمی هم در حال تغییر است؛ برای مثال 802.11ac به Wi-Fi 5 و 802.11n به Wifi 5 تبدیل شده و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند. از سال ۲۰۱۹ منتظر نام جدید Wi-Fi6 روی محصولات سخت‌افزاری و داخل منوهای نرم‌افزاری و همین‌طور لوگوهای کوچک شبیه به لوگوهای گوگل‌ برای دستگاه‌های کروم کست باشید.

آخرین نسل wifi در دو حوزه پیشرفت کرده است: سرعت خام و بازدهی (اگر wifi یک آزادراه باشد، این به معنی ماکزیمم بالاتر محدودیت سرعت برای وسایل نقلیه و لاین‌های بیشتر برای کنترل همزمان آن‌ها است). Wi-Fi 6 از ویدئو استریمینگ 8K پشتیبانی می‌کند (که تأمین‌کننده‌ی اینترنت برای دسترسی به سرعت‌های دانلود در اختیار شما قرار می‌دهد).

در عمل این پیشرفت‌ها به معنی پشتیبانی از نرخ‌های انتقال ۱.۱ گیگابیت در ثانیه روی باند ۲.۴ گیگاهرتز (با چهار استریم در دسترس) و ۴.۸ گیگابیت در ثانیه روی باند ۵ گیگاهرتز (با هشت استریم موجود) است؛ اگرچه این فناوری هنوز در حال تصحیح بوده و سال آینده عرضه می‌شود (این سرعت‌ها افزایش خواهند یافت، برای مثال سرعت در آزمایشگاه به ۱۰ گیگابیت در ثانیه هم خواهد رسید). به‌طور کلی با ظهور wifi 6 می‌توانید انتظار سرعت ۴ تا ۱۰ برابر سرعت فعلی را داشته باشید.

یکی از مزایای مهم Wifi 6 بهبود بازدهی است که به معنی مصرف توان کمتر و عمر طولانی‌تر باتری (هزینه‌های کمتر برق) است. به‌سختی می‌توان مقدار دقیق این تفاوت را توصیف کرد چرا که هنوز wi-fi 6 نهایی نشده است؛ به این صورت طول عمر تلفن همراه یا لپ‌تاپ افزایش خواهد یافت.

بهبود سخت‌افزار و میان‌افزار Wi-Fi 6 هم به معنی عملکرد بهتر آن در محیط‌های شلوغ است. یک مجموعه از معیارهای دیگر (مثل دیوارها، موج‌های مایکروویو، تعداد افرادی که در خانه‌ی شما از نت فلیکس استفاده می‌کنند) هم بر سرعت نهایی تأثیر خواهند گذاشت.

چه کار باید کرد؟

کار زیادی نباید انجام دهید. چرا که Wi-Fi 6 با تمام تجهیزات wifi سازگار است بنابراین اگر گجتی تهیه کرده‌اید که از این استاندارد جدید پشتیبانی می‌کند و به خوبی با تنظیمات فعلی کار می‌کند، فقط تا زمانی که Wi-Fi 6 فعال نشده است نمی‌توانید به حداکثر سرعت دست پیدا کنید.

زمان ظهور این استاندارد هم به تولیدکنندگان سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی و دیگر افراد حاضر در این صنعت وابسته است. شما فقط باید منتظر بمانید تا سرویس‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی زمان مناسب را برای ارتقای سخت افزار اعلام کند (اگرچه خود هم می‌توانید روتر خود را ارتقا دهید).

با ظهور وای‌فای ۶ ، همزمان ۲۰ دستگاه می‌توانند بدون افت سرعت به اینترنت وصل شوند

ممکن است بعضی شبکه‌ها با این عبارت (Wi-Fi 6) برای سرعت‌های بالاتر تبلیغ کنند، اما فقط باید منتظر ماند و دید از این اسامی و لوگوها در عمل چگونه استفاده می‌شود.

 پیاده‌سازی صحیح این فناوری نیاز به زمان دارد. وقتی زمان عرضه ۲۰۱۹ اعلام شده، به این معنی است که سال ۲۰۱۹ زودترین زمان برای عرضه‌ی دستگاه‌های مصوب Wi-Fi 6 است و ممکن است عرضه‌ی عمومی فناوری ماه‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد. بعضی از دستگاه‌های اولیه هم از فناوری آزمایشی استفاده می‌کنند.

حتی اگر مشکلی برای دانلود و سرعت‌های فعلی ندارید، Wi-Fi 6 باز هم به بهبود اینترنت کمک می‌کند. برای مثال همزمان ۲۰ دستگاه می‌توانند به wifi وصل شده و بدون کاهش سرعت یا بازدهی از اینترنت استفاده کنند. حتی در خانه‌های هوشمند امروزی، اسپیکرها و نورهای هوشمند می‌توانند بدون افت سرعت در این شبکه قرار بگیرند.